خاطرات خانواده‌های شهدای لرستان جمع‌آوری می‌شود
کد خبر: 4171172
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
در قالب طرح «خانه به خانه»

خاطرات خانواده‌های شهدای لرستان جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از اجرای طرح «خانه به خانه» با هدف جمع‌آوری خاطرات خانواده‌های شهدا در استان خبر داد و گفت: در زمینه گردآوری وصایای شهدا تاکنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.

محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، دوشنبه، سوم مهرماه در نشست بصیرتی با موضوع «تبیین دفاع مقدس» که با حضور مدرسان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه پیروزی‌هایی که اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی کسب کرده به برکت دفاع مقدس است، گفت: استکبار جهانی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب فکر نمی‌کرد که رهبری فرزانه بتواند نیروهای سازمان‌دهی نشده را در قالب انقلابی بزرگ سامان بخشد و رژیم ستمشاهی را سرنگون و انقلاب نوپایی را ایجاد کند.

وی به اهمیت نقش مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: یکی از ضربات مهلکی که دشمن در ابتدای نهضت اسلامی تاکنون خورده است، نادیده گرفتن نقش بارز مردم بوده، که به این موضوع نیز اذعان داشته‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به تهدیدات استکبار در اشکال مختلف بیان کرد: جنگ رژیم بعث با ایران بر سر مرزهای جغرافیایی نبود و این موضوع باید برای نسل جوان تبیین شود و بدانند هدف دشمنان ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران بود.

رشیدی با اشاره به پشتیبانی حدود ۳۶ کشور از صدام برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران افزود: دستان خالی جمهوری اسلامی در مقابل لشکر تا دندان مسلح حزب بعث، که امام خمینی(ره) با تعیین خط بین کفر و اسلام در آن مقطع، با هوشمندی خود معادلات آنها را عوض و موازنه جنگ به نفع اسلام تغییر کرد.

وی گفت: در آن زمان بسیاری نظر به انحلال ارتش دادند، اما شهید چمران با هوشیاری تمام بر تقویت ارتش تأکید کرد و این یکی از نکات کلیدی هوشمندی دلسوزان انقلاب بود، چراکه تأکید بر حفظ وحدت داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به نفوذ معنوی امام(ره) و نقش مهم ایشان در اداره جنگ، اشاره کرد و ادامه داد: جنگ در تمام مکاتب نکوهیده است؛ اما در اسلام موضوع دفاع بر هر مرد و زنی واجب است.

وی با اشاره به نقش مهم زنان عفیف و مادران در باز کردن گره جنگ هشت ساله افزود: دوران دفاع مقدس مادران بسیاری از جان شیرین فرزندان خود گذشتند و زنان بسیاری همسران خود را برای دفاع از اسلام تقدیم کردند تا نهال نوپای انقلاب با خون آنها آبیاری شود و تمام این‌ها به برکت نفوذ معنوی امام(ره) در دل‌ها رخ داد که منجر به ایجاد انگیزه‌ای بزرگ برای ایستادگی در مقابل دشمن شد.

رشیدی یادآورشد: در جنگ هم توانمندی‌های خود را شناختیم و دشمن نیز ما را شناخت، چراکه ملت ایران با دستان خالی به جنگ دشمن رفتند و این ناشی از خودباوری بود که امام راحل در جوانان ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحریف اشاره کرد و افزود: دو آسیب فراموشی و تحریف همیشه در طول تاریخ از مهمترین آسیب‌ها بوده‌اند و چنانچه دانشجویان و استادان آموزش و پرورش نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا نکنند در حفظ ثمرات دفاع مقدس موفق نخواهیم شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به اهمیت تبیین نقش‌آفرینی طیف‌های مختلف در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اگر نقش‌آفرینی تمامی طیف‌های جامعه در دفاع مقدس نگاشته نشود، دشمن دفاع مقدس را تحریف و نسل آینده در تشخیص حق و ناحق‌های جنگ دچار اشتباه خواهد شد.

وی به اجرای طرح «خانه به خانه» برای گردآوری خاطرات خانواده شهدا در لرستان اشاره کرد و افزود: در زمینه گردآوری وصایای شهدا نیز تاکنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.

رشیدی بر لزوم مطالعه وصیت‌نامه شهدا تأکید کرد و یادآور شد: نتوانسته‌ایم شهدای لرستان را آن‌گونه که باید، به‌خوبی معرفی کنیم و همه در این زمینه مقصر هستیم، چراکه مستندسازی ضعیفی داشته‌ایم.

وی دانشنامه دفاع مقدس را یکی از متقن‌ترین، علمی‌ترین و مستدل‌ترین روش‌های گردآوری وقایع و آثار دفاع مقدس دانست و افزود: دانشنامه به‌عنوان یک دایرةالعارف نقش استان لرستان را در هشت سال دفاع مقدس را تبیین می‌کند و باید هرکس به هر نحوی که می‌تواند ما را در این زمینه یاری دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تأکید و به آماده بهره‌برداری بودن موزه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و گفت: این موزه آماده بهره‌برداری است اما هنوز تجهیز نشده است که امیدوارم همکاری‌های لازم در تجهیز این ظرفیت کم‌نظیر صورت گرفته و هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد.

انتهای پیام
captcha