ایکنا به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش با حسین بابوئی، مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفتوگویی انجام داده است.
به گفته بابوئی 26 مهرماه در مدرسه شهید دستغیب در منطقه 9 شهر تهران با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر ورزش و امور جوانان افتتاحیه مسابقات ورزشی دانشآموزان در سراسر کشور برگزار و از یک طرح ورزشی رونمایی میشود. همچنین روز پنجشنبه در مجموعه آزادی شهر تهران دانشآموزان به همراه اولیا حضور پیدا میکنند و پیادهروی و دوچرخهسواری خواهند داشت و در طول هفته چند استخر و زمین چمن نیز افتتاح خواهد شد.
ایکنا - شرایط ورزشی در مدارس به چه صورت است؟
ورزش و جشنوارههای ورزشی از ابزارهای بسیار خوب و مهمی است که برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت در اختیار داریم. علاقه به تحرک و پویایی در فطرت دانشآموزان نهادینه شده است و ما نیز در آموزش و پرورش اهتمام ویژهای نسبت به این حوزه داریم و زمینههایی را فراهم کردیم تا بتوان برای دانشآموزان قدمهایی را برداشت.
بیش از 21 هزار معلم تربیت بدنی داریم که در مدارس مشغول به فعالیت هستند و نزدیک به 5 هزار فضای ورزشی وجود دارد که در اختیار دانشآموزان است؛ هفتهای دو ساعت در برنامه درسی ملی برای درس تربیت بدنی در نظر گرفته شده است و هر ساله مسابقات ورزشی دانشآموزی برگزار میشود.
در کنار همه این موضوعات یکسری کمبودها و نیازها در حوزه فضا و نیروی انسانی وجود دارد که با حمایتهای دولت و مجلس شورای اسلامی این نیازها هر سال از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمونهای استخدامی تأمین میشود. ما نیز تلاش میکنیم تا از طریق سازماندهی برنامهها و زمینهسازی برای اطلاع دانشآموزان، اولیا و معلمان زمینه تحرک و پویایی دانشآموزان و سرانه ورزشی را افزایش دهیم.
سال تحصیلی جاری نقطه عطفی خواهد بود تا بتوانیم حوزه تربیت بدنی و ورزش را در بین مدارس افزایش دهیم زیرا طرحهای مختلفی با حمایت وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت در حال انجام است؛ مانند طرح «شهید سلیمانی» که به موضوع ساخت فضاهای ورزشی در داخل مدارس میپردازد که طی دو سال درصد بسیار بالایی از سرانه ورزشی دانشآموزان را افزایش داده است.
طرح «شهید خرازی» از طرحهای دیگری است که به منظور استفاده خانوادهها به همراه فرزند خود از فضاهای ورزشی آموزش و پرورش در روزهای پنجشنبه و جمعه طراحی شده است که به صورت رایگان خدمات خوبی ارائه میشود. همچنین طرح «شهید طوقانی» از دیگر طرحهای ورزشی است که به ورزش باستانی و زورخانهای و تربیت مرشد از بین دانشآموزان و برگزاری نرمش صبحگاهی با ضرب زورخانهای میپردازد و دانشآموزان از این طریق با این ورزش و فرهنگ آشنا میشوند.
ایکنا -کمبود معلم ورزش در مدارس تا چه حد است؟
یکی از چالشها تعداد زیاد معلمان با بیش از 25 سال سابقه است که در سالهای آینده احتمالاً با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد. اکنون نزدیک به 14 هزار نفر کمبود نیرو داریم که طی سالهای آتی از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمونهای استخدامی سراسری، فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی دانشگاههای مختلف را جذب خواهیم کرد.
ایکنا- استفاده مفرط از فضای مجازی و کمتحرکی دانشآموزان از موضوعات رایج این زمانه است، برنامههای آموزش و پرورش برای مقابله با این کمتحرکی چیست؟
شرایط امروز نسبت به سالهای گذشته متفاوت است؛ سطح اطلاعات و معلومات خانوادهها افزایش پیدا کرده و نسبت به اثرات و ثمرات ورزش بر سلامتی جسم و روح دانشآموزان مطلع و نسبت به درس ورزش و تربیت بدنی حساس هستند.
فعالیتهای بدنی یکی از علائق دانشآموزان است؛ مجموع این دو گزاره به علاوه بهکارگیری معلمان متخصص تربیت بدنی سبب علاقه و توجه بیشتر نسبت به این درس میشود. همه معلمان تربیت بدنی تحصیلکرده رشته تربیتبدنی هستند و شرایط امروز با گذشته قابل مقایسه نیست و به درس تربیتبدنی خیلی جدیتر توجه میشود.
همچنین نسبت به فرایند اجرا و ارزشیابی این درس در داخل مدارس توجه بیشتری میشود و از مدیران مدارس درخواست شده تا نسبت به الزامات اجرایی این درس توجه داشته باشند و نسبت به ایمنسازی، خطکشی و تأمین تجهیزات حداقلی ورزشی در داخل مدارس اقدام کنند.
ایکنا - بسیاری از مدارس غیردولتی فضای محدودی دارند که عملاً امکان فعالیت ورزشی در آنها وجود ندارد؛ برای این نوع مدارس چه تدبیری اندیشیده شده است؟
مدارس غیردولتی از حیث اجرای قوانین هیچ تفاوتی با مدارس دولتی ندارند و هر درس و محتوای آموزشی که تدوین میشود باید در همه مدارس اجرا شود. درس تربیت بدنی یکی از دروس مصوب و رسمی است؛ بنابراین همه مدارس باید نسبت به انجام آن اهتمام داشته باشند.
مدارس غیردولتی برای دریافت مجوز تأسیس باید فضای آموزشی لازم برای ورزش که در قوانین به آن اشاره شده است را تأمین کنند و اگر مؤسسی نتواند این فضا را ایجاد کند نمیتواند مدرسه خود را دایر کند. وظیفه ما نظارت بر این موضوع است و گروههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش مأموریت نظارتی ویژهای مبنی بر رصد مدارس دولتی و غیردولتی پیدا کردند تا از نظر نیروی انسانی و محتوای آموزشی نظارت داشته باشند. امیدواریم مدارس غیردولتی بتوانند چهارچوبهای موردنظر را رعایت کنند؛ البته بسیاری از مدارس غیردولتی این موضوع را رعایت میکنند و اگر جایی دچار خلأ است باید حمایت و هدایت شود.
ایکنا - با توجه به اینکه در شهر تهران و سایر شهرها راههای مخصوص دوچرخهسواری ایجاد شده است؛ چرا مدارس دانشآموزان را به استفاده از دوچرخه برای حضور در مدرسه تشویق نمیکنند؟
بحث ایمنی یکی از موضوعات قابل توجه در این حوزه است؛ البته تعدادی از دانشآموزان در بعضی از مدارس این امکان را دارند که با دوچرخه به مدرسه بیایند اما با توجه به اینکه تهران شهر کوهپایهای است و شیب دارد عملاً استفاده از دوچرخه امکانپذیر نیست ولی در بسیاری از شهرها که شرایط جغرافیایی مناسبتری دارد امکان استفاده از دوچرخه فراهم است.
انتهای پیام