بمباران غیرانسانی غزه به دین و جغرافیا محدود نمی‌شود
کد خبر: 4176514
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
سعید سعدی در گفت‌وگو با ایکنا:

بمباران غیرانسانی غزه به دین و جغرافیا محدود نمی‌شود

یک تهیه‌کننده گفت: جنایت صهیونیستها در غزه محدود به دین و جغرافیای خاصی نمی‌شود بلکه به انسانیت ربط دارد.

جمعه / بمباران بیمارستان غزه، لکه ننگی دیگر بر پیشانی صهیونیست‌ها استجنایتی که صهیونیستها اخیراً در غزه رقم زدند و به ویژه بیمارستان المعمدانی را به خاک و خون کشیدند که در آن کودکان و زنان بسیاری حضور داشته و به شهادت رسیدند، فاجعهای عظیم برای انسانیت است. در این میان زبان هنر باید وسیلهای باشد تا عمق این جنایت را برملا کرده و آن را به جامعه جهانی نشان دهد.

سعید سعدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفتوگویی با خبرنگار ایکنا درباره جنایات اسرائیل در کشتار مردم بی گناه غزه پرسش‌هایی را مطرح کرده است که در ادامه حاصل آن را می‌خوانیم. 

ایکنا - بار دیگر رژیم غاصب صهیونیستی با بمباران بیمارستانی کودکان و زنان بسیاری را به شهادت رساند. این ددمنشی برای نخستین بار نیست که از طرف آنها رخ میدهد اما همانند دفعات قبل، مدافعین دروغین حقوق بشر باز هم چشمان خود را روی این جنایات بستند. چگونه میتوان با زبان هنر و فیلم گوشهای از ددمنشی صهیونیستها را نشان داد؟

جنایتی که توسط صهیونیست‌ها رخ داد اتفاقی است که تا ابد در تاریخ باقی می‌ماند. صهیونیست‌ها خباثت را در بمباران بیمارستان به حد اعلای خود رساندند. آنها اعلام می‌کنند مناطقی نظیر بیمارستان‌ها نقطه امن است اما باز هم همان محلی که پیشتر به عنوان نقطه امن معرفی کردند، بمباران می‌کنند. این جنایت وحشتناک با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد. گوشه‌ای از صدق این ادعا را می‌توان در اظهارات روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا پیرامون بمباران بیمارستان مشاهده کرد.

ایکنا - برای نشان دادن جنایت صهیونیستها در بمباران بیمارستانی در غزه هنرمندان چگونه میتوانند ایفای نقش داشته باشند؟

جنایتی که رخ داد محدود به دین و جغرافیای خاصی نمی‌شود بلکه به انسانیت ربط دارد و هنرمند متعهد دغدغه‌مند نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌‌مسئولیت رفتار کند. جدا از این موضوع رسالت هنرمند است که همیشه نسبت به مسائل انسانی دغدغه خاطر داشته باشد. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هنرمند شایسته نام هنرمند نخواهد بود. هنرمند باید زبان دردهای مردم باشد و چه دردی بالاتر از آنچه که امروز ملت مظلوم فلسطین می‌کشد.

ایکنا - بنگاههای تبلیغاتی و رسانهای صهیونیستی با هزینههای بالایی که انجام میدهند همیشه تلاش کردند حقیقت را تحریف کنند. درباره عملیات «طوفان الاقصی» این امر به روشنی رخ داده است آنها با پوشش رسانهای وسیع، جای ظالم و مظلوم را عوض کردهاند. در این رابطه رسانههای ما میتوانند عمل کنند؟

سال‌هاست دستگاه‌های تبلیغی غرب و صهیونیستی از هیچ تلاشی برای وارونه نشان دادن حقیقت دریغ نکرده‌اند برای همین عجیب نیست که باز هم آنها به رفتار خود ادامه دهند. آنها ظلم و ستم ۷۰ ساله‌ای که بر ملت فلسطین حاکم شده را نادیده گرفته و حق دفاع مقاومت را جرم عنوان می‌کنند. این خیانتی آشکار به ملت مظلوم فلسطین است. برای همین تمام ابزارهای رسانه‌ای ما باید در راه احقاق حق ملت فلسطین باشد این خواسته نیز تنها با حرف و شعار حاصل نمی‌شود بلکه نیاز به سرمایه‌گذاری و ایمان کافی دارد.

یک نکته در نحوه پیام‌رسانی اخبار کشورمان مربوط به آنچه در غزه رخ می‌دهد وجود دارد که یک رویکرد نادرست محسوب می‌شود. آن‌هم اینکه ما باید هم جنایت صهیونیست‌ها را نشان دهیم هم مظلومیت فلسطینی‌ها را نشان دهیم اما عمده خبررسانی تلویزیون بر روی جنایت صهیونیست‌ها استوار است در حالی.که باید ظلمی که بر ملت فلسطین رفته است نیز به صورت کامل پوشش داده شود برای همین حفظ توازن روی این دو حوزه شرطی واجب است.

ایکنا - فلسطین، سینماگران جوان خوبی دارد که قادرند به صورتی دقیق، تصویرگر مظلومیت ملت فلسطین و جبهه مقاومت باشد. چگونه میتوانیم از این فیلمسازان جوان حمایت کنیم؟

حمایت از فیلمسازان جوان فلسطینی به انحای مختلف می‌تواند رخ دهد. در این رابطه کارهایی انجام داده‌ایم اما باز هم باید این حمایت‌ها ادامه داشته باشد و به صرف تقدیر و حمایت مقطعی، خلاصه نشود. برای مثال پیشنهاد می‌کنم تولیدات مشترک با سینماگران فلسطینی در دستور کار قرار گیرد؛ موضوعی که اگر مد نظر قرار گیرد ما نیز از آن سود خواهیم برد و کارهایی نظیر «بازمانده» مجدد ساخته خواهد شد.

ایکنا - پیرامون دلیل فقدان حمایتهای لازم از آثاری با محوریت جبهه مقاومت در سالهای اخیر توضیح دهید؟ 

قابل کتمان نیست وقتی دغدغه‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد طبیعتاً حمایت از فیلم‌هایی با محوریت فلسطین ساخته نخواهد شد برای همین تاکید می‌کنم پیرامون سیاست‌های فرهنگی باید یک دقت نظر کافی و جدی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha