لزوم حکمرانی نوین‌ فرهنگی در کشور
کد خبر: 4177040
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد؛

لزوم حکمرانی نوین‌ فرهنگی در کشور

وزیر ارشاد با بیان اینکه بنای نظام و دولت این است که حکمرانی نوین‌ فرهنگی در کشور رخ دهد، گفت:‌ در این زمینه قالب‌های فعلی باید تغییر کند و به زودی نیز ساختار منعطف‌تری ارائه خواهیم کرد.

وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در نشست مدیران وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهادهای وابسته با رویکرد تبیین منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ که امروز 30 مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: این روزها به نام‌ غزه گره خورده و غزه قصه پر غصه‌ای شده که مورد تاخت و تاز و جنایت رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. البته امروز رسانه‌های جمعی و فضای فناوری‌های نوین به گردش خبر و تصویر سرعت داده و این اتفاقی است که به وسیله آن مردم جهان این‌ جنایت‌ها را بهتر و بیشتر مشاهده می‌کنند. البته موضوع اصلی همان پیروزی قدرتمند طوفان الاقصی بود که باعث شد تا رژیم‌ صهیونیستی با وحشی‌گری تمام به مردم غزه بتازد.

وی افزود: امروز قتل عام جمعی مردم غزه از سوی صهیونیست‌ها کاملاً قابل مشاهده در تمامی جهان است. این رژیم‌ منحوس کوکان و زنان را هدف قرار داده و مردم غزه را قتل عام می‌کند که امیدواریم به همت جبهه مقاومت به نصرت بزرگ دست پیدا کرده و به یاری خدا به زودی اضمحلال این رژیم‌ منحوس را شاهد باشیم و نماز را به امامت مقام معظم رهبری در قدس اقامه کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: فضای کار در وزارت ارشاد در تمامی حوزه‌های مختلف با رونق در حال جریان است. جشنواره فیلم کوک و نوجوان در اصفهان، جشنواره فیلم کوتاه و ... از جمله فعالیت‌هایی است که با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان برپا شد. این رونق به توفیق الهی در تمامی بخش‌ها رخ داده و کارها به خوبی پیش می‌رود.

همدردی هنرمندان با مظلومان غزه

وزير ارشاد ضمن قدردانی از حضور هنرمندان در برنامه همدردی با مظلومان غزه، اظهار کرد: تمامی بخش‌های قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این برنامه‌ها حضور پیدا کردند و شاهد حضور جریان هنری کشور در این موضوع بودیم. حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با مردم همراه است و کسانی که فکر وابسته و عاریتی دارند، متعلق به این جریان‌ نیستند.

وی‌ بیان کرد: امروز در عمق جامعه نیز شاهد همین همراهی مردم با موضوع غزه و مظلومیت فلسطینیان هستیم و اغلب مردم ایران پشتیبان مردم مظلوم غزه هستند. مردم ایران و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه پشتیبان مظلوم هستند. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم، تغییر گزاره‌های غلط دشمنان در جامعه است. 

اسماعیلی ادامه داد: آمارها و تحقیقات علمی دقیق نشان می‌دهد که جامعه ایرانی با مظلومان غزه و فلسطین همراه هستند. ما مسئولان فرهنگی باید طبق این واقعیات و مشهورات جامعه عمل کنیم‌.‌ این مسئله خط روشن مقابله با حرکت دشمن است. حوزه فرهنگ و هنر تهدید بزرگی به نام تهدید صهیونیستی دارد که باید در برابر آن ایستادگی کند.

اهمیت ارتباط با نخبگان

وزیر ارشاد با بیان اینکه مدیران و مسئولان فرهنگی باید در این زمینه رصدهای ماهانه و فصلی داشته باشند، گفت: بحث ارتباط با نخبگان باید جدی گرفته شود. ما در مجموعه وزارت ارشاد نقدپذیر بوده و اگر‌ اشکالی باشد، برطرف خواهد شد. مدتی است که برای برنامه هفتم توسعه نیز جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم و به توفیق الهی عمده توقعات ما از برنامه برآورده شد.

وی تصریح کرد: بنای نظام و دولت این است که حکمرانی نوین‌ فرهنگی در کشور رخ دهد که در این زمینه قالب‌های فعلی باید تغییر کند. در این زمینه به زودی ساختار منعطف‌تری ارائه خواهیم کرد. در این زمینه به دنبال ایجاد مرکز پویانمایی در وزارت ارشاد هستیم. حکمرانی نوین فرهنگی باید با نگاه محوری کاهش تصدی‌گری دولتی و انجام کارهای نظارتی، حمایتی و تسهیل‌گری پیگیری شود. اهتمام به حضور نمازهای جماعت وزارتخانه و ادارات وابسته بسیار مهم است که جدای از فضلیت معنوی امکان گفت‌وگوهای رودررو را فراهم‌ می‌کند و همکاران ما باید خود عاملان به آئین دینی باشند و رفتار آن‌ها آئینه تمام‌نمای امور فرهنگی‌‌ باشد.

حج عمره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین، در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع حج عمره مفرده اظهار کرد: در سازمان حج و زیارت تمام مقدمات مربوط به سفر زیارتی حج عمره فراهم شده است و تأمین ارزی آن نیز از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده و نیاز به هماهنگی‌های شبکه بانکی دارد که ان‌شاءالله اتفاق خواهد افتاد و در اولین فرصت تلاش خواهیم کرد اعزام زائران را داشته باشیم. 

وی در مورد تعداد زائران نیز بیان کرد: ما هر اندازه بتوانیم روند کار اعزام را به خوبی آغاز کنیم، تعداد زائران اعزامی بیشتر خواهد بود اما پیش‌بینی ما بر این است که تا قبل از آغاز حج واجب بتوانیم، 300 تا 350 هزار نفر را برای اعزام حج عمره آماده کنیم. 

اسماعیلی در مورد قیمت حج عمره نیز بیان کرد: در حال تعیین رقم حج عمره هستیم که به زودی مبلغ نیز اعلام خواهد شد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از توجه دولت به موضوع زیارت گفت و افزود: در حال حمایت علاقه‌مندان به زیارت عتبات عالیات هستیم تا افراد در حال ثبت‌ نام بتوانند به زیارت بروند. تا به امروز بیش از پنج میلیون نفر در نوبت حج عمره هستند که ثبت ‌نام آن‌ها مربوط به 12 سال گذشته تا به امروز بوده است و حتی یک میلیون نوبت ثبت‌ نام حج واجب داشته‌ایم. 

وی گفت: بنای دولت بر این است که افرادی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند را به ویژه در امر حج واجب به حج اعزام کنیم و حداکثر همراهی با ایشان را داشته باشیم. رئیس‌جمهور نیز بر روی موضوع عملکرد خوب سازمان هواپیمایی، سازمان حج و بانک مرکزی تأکید داشته‌اند تا حداکثر همراهی با زائران را داشته باشیم تا ارزان‌ترین شیوه اعزام را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha