شبهات ایجاد شده درباره مقاومت فلسطین و حماس
کد خبر: 4177068
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
دغاغله در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

شبهات ایجاد شده درباره مقاومت فلسطین و حماس

مهدی دغاغله با اشاره به شبهات ایجاد شده درباره مقاومت فلسطین و حماس گفت: یکی از شبهات این است که حماس با حمله به اسرائیل، موجب کشته شدن مردم بی‌دفاع شده است، درحالی‌که در جهاد دفاع، بحث توازن قدرت مطرح نیست و مانند این نوع جنگ‌ها در تاریخ فراوان داریم که به پیروزی منتهی شده است.

مهدی دغاغله، پیشکسوت و خادم قرآنی خوزستان

مهدی دغاغله، پیشکسوت و خادم قرآن در حاشیه اجتماع جامعه قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: تبلیغات گمراه کننده استکبار جهانی و دروغ‌پراکنی آنها در طول تاریخ بر این مقوله استوار است که هر چه دروغ را تکرار کنید، آن را به حقیقت تبدیل خواهید کرد و پذیرش عمومی خواهد یافت.

وی اظهار کرد: وقتی حضرت موسی(ع) مردی از فرعونیان را به اشتباه با یک ضربه از پا در می‌آورد، فرعونی که هزاران نفر را ظالمانه و عامدانه کشته بود به موسی(ع) گفت: «وَفَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَأَنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ» (شعرا، 19) کار حضرت موسی(ع) را در کشتن یک نفر به اشتباه بزرگنمایی می‌کند و کار خود را در کشتن عامدانه هزاران نفر نادیده می‌گیرد. این روش و منش استکبار جهانی است. استکبار جهانی طوفانی از تبلیغات ایجاد می‌کند که باعث انحراف افکار عمومی و به‌ویژه افراد ساده‌لوح می‌شود.


بیشتر بخوانید:


دغاغله با اشاره به شبهات ایجاد شده درباره مقاومت فلسطین و حماس گفت: یکی از شبهات این است که مقاومت فلسطین یا حماس با حمله به اسرائیل، موجب کشته شدن مردم بی‌دفاع شده است، زیرا از عدم توازن قدرت خود و اسرائیل خبر داشت و نباید وارد جنگ می‌شد. نظر کسانی که چنین اعتقادی دارند این است که چون عدم توازن در قدرت هست، هر قدر هم حق آنها غصب شده باشد، نباید وارد جنگ می‌شدند. پاسخ این شبهه این است که ما دو نوع جهاد داریم؛ یک جهاد دفاع  و دیگری جهاد اقدام.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در جهاد دفاع، بحث توازن قدرت مطرح نیست؛ نه در عِده و نه در عُده. امثال این نوع جنگ‌ها که توازن قدرت در آن وجود ندارد در تاریخ فراوان داریم. در تاریخ پیامبر اسلام(ص) در خیلی از غزوه‌ها، هزار نفر در مقابل ده هزار نفر می‌ایستادند و قرآن نیز تشویق می‌کند: «إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا»(انفال، 65). خداوند می‌‎فرماید اگر عزم و جزم داشته باشید، ده برابر به قدرت شما اضافه می‌کنم.

چرا مقاومت با قدرت بزرگتر از خود درگیر می‌شود

وی افزود: در حرکت امام حسین(ع)، وقتی لشکر چند صدهزار نفری در مقابل ایشان ایستادند، امام در ابتدا نخواستند وارد جنگ شوند. فرمودند به مدینه برمی‌گردم. گفتند باید با یزید به عنوان خلیفه بیعت کنید. امام حسین(ع) فرمودند: «مثلی لایبایع مثله» امام فرمودند چنین بیعتی نمی‌کنم. راه حلی بدهید که دست شما آلوده به خون فرزند پیامبر(ص) نشود. امام حتی پیشنهاد دادند اجازه بدهید به شام بروم آنجا تصمیم می‌گیرم. باز نپذیرفتند و گفتند یا جنگ یا بیعت. امام حسین(ع) بین زندگی با ذلت و شهادت با عزت، دومی را انتخاب کردند. کسانی که روحیه آزادگی دارند، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهند.

این قاری پیشکسوت با اشاره به وضعیت مردم غزه گفت: اسرائیل هیچ افق و امیدی به آینده برای مردم غزه باقی نگذاشته است. همه چیز را از آنها گرفته است. آنها نه می‌توانند فرودگاه داشته باشند، نه می‌توانند صاحب ارتش و اسلحه باشند و نه امکان سفر دارند. در یک زندان بزرگی به نام نوار غزه حبس شده‌اند. شانزده سال است که در محاصره به سر می‎برند و مورد اهانت‌هایی زیادی قرار گرفته‌اند.

وی گفت: اینها کسانی هستند که مرگ را بر زندگی ترجیح دادند. مقاومت عمر مختار در مقابل ایتالیا در لیبی از این قبیل جهاد است که به پیروزی او منتهی شد. مقاومت الجزایر، کشور یک میلیون شهید، مقاومت ویتنام در مقابل آمریکا، مقاومت افغانستانی‌ها در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا از قبیل است. پس این شبهه که چرا مقاومت با قدرت بزرگتر از خود درگیر می‌شود، رد می‌شود.  

نشانه‌های پیروزی محور مقاومت

وی با بیان اینکه پیروزی همیشه به صورت میدانی و نظامی آن طور که همه عادت کردند ببینند لشکر یا کشوری بر دیگری پیروز شود، نیست، گفت: وقتی این معادله و موازنه قدرت به گونه‌ای باشد که یک گروهی به نام حماس در برابر کشوری قلدر و به اصطلاح خودشان شکست‌ناپذیر با اسلحه‌های بسیار پیشرفته روبرو شود نشانه‌های پیروزی متفاوت خواهد بود.

دغاغله به تشریح نشانه‌های پیروزی مقاومت فلسطین بر اسرائیل پرداخت و گفت: ایجاد رعب و وحشت در برابر این قدرت قلدر و شکست بزرگنمایی‌های آنها در تبلیغات عمومی، وارد ساختن خسارت‌های بسیار زیاد و ایجاد اختلال در زندگی روزمره و به هم ریختن نظم و ایجاد احساس ناامنی در اسراییل، اعتراف دشمن به اینکه مقاومت فلسطینی آن چیزی نیست که در نظر داشت و اکنون حساب دیگری برای آن باز کرده است از جمله این نشانه‌های پیروزی است؛ در مجموع آنچه گفته شد نشانه تغییر منحنی مفاهیم معادله قدرت در جنگ است.

آیا پروژه عادی‌سازی با اسرائیل شکست خورد

این خادم قرآن کریم ادامه داد: خوار کردن اسرائیل در انظار عمومی، رسوا کردن قدرت پوشالی آنها، نمایان شدن چهره خبیث و بی‌رحم آنها برخلاف آنچه که از انسانیت و دموکراسی مدعی بودند. وحشی ظاهر شدن این رژیم در انظار عمومی، ناامید شدن همه کشورهایی که در پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل وارد شد بودند، عدم تحقیق اهدافی که رژیم صهیونیستی روی آنها حساب کرده بود از جمله دیگر نشانه‌های پیروزی مقاومت فلسطین است.

وی بیان کرد:‌ ایجاد وحدت و الفت بین گروه‌های فلسطینی و افزایش وحدت نسبت به قدیم، از سر گرفته شدن بیداری و آگاهی عمومی بین کشورها، تجدیدنظر درباره قضیه فلسطین و زنده نگاهداشتن آن در وجدان ملت‌ها و آشکار شدن ماهیت بسیاری از کشورهای بی‌عرضه در موضع‌گیری‌ها از دیگر نتایج مقاومت فلسطین است.

دغاغله در پایان گفت: با حرکت مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل تحول بزرگی ایجاد شده است اما برخی نمی‌خواهند این پیروزی‌ها را ببینند.

انتهای پیام
captcha