به گزارش ایکنا، اولین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی با همراهی افراد صاحبنظر و خبره در این حوزه و حمایت وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط، سوم آبانماه در محل دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، صاحبان صنایع، کنشگران محیط زیستی و اجتماعی و سیاستگذاران برگزار شد.
در پایان این همایش یک روزه بیانیهای در ۱۰ بند با تأیید اعضای پنلها به شرح زیر صادر شد:
1- بهدنبال برگزاری 6 پیشنشست موفق در ایجاد فضایی فرابخشی و با رویکرد مسئلهمحوری و با هدف همافزایی همه بخشهای دولتی و غیردولتی در جهت ترویج فرهنگ یاریگری و مسئولیت اجتماعی و نیل به آرمانهای متعهدانه پایداری اجتماعی و اکولوژیکی، مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی متعهد شد تا به برگزاری این نشستهای تخصصی و موضوعمحور ادامه دهد تا با استفاده از جایگاه دانشگاهی خود، فضایی علمی را برای همکاری همه بخشها ایجاد کند.
2- پیرو استقبال شایان توجه اندیشمندان و علاقهمندان به نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت»، مرکز پایش موظف شد نسبت به برگزاری دومین همایش و با تأکید بر تشویق به انتشار یافتههای پژوهشی مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت و دانشگاه، اقدامات لازم را انجام دهد.
3- بهمنظور گسترش اهداف و آرمانهای پایداری، دورههای آموزشی مسئولیت اجتماعی شرکتها در سیستم آموزشی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی فعال شود.
4- کمیت و کیفیت مقالات دریافتشده نشان از ضرورت توجه به تولید محتواهای علمی ـ پژوهشی در این عرصه دارد، در همین راستا، برنامهریزی برای انتشار فصلنامه مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف ذاتی نهادهای دانشگاهی است تا بستری برای تولید محتواهای علمی مسئلهمحور فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
پشتوانه دانشی جهاددانشگاهی ظرفیتی بزرگ برای پیشبرد مسئولیت اجتماعی
5- از آنجا که اقتصاد دولتی بزرگترین بخش در اقتصاد کشور است، دانشگاها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انسان مسئول تربیت کنند تا سطح مطالبهگری از برنامههای دولت و اثربخشی این برنامهها بالا رود.
6- ایجاد کارگروهی برای آسیبشناسی ارتباط متقابل دانشگاه و صنعت در سه دهه اخیر و تدوین مدلی کارآمد برای تقویت این ارتباط اقدامات ترویجی از طریق رسانههای جمعی به منظور بالابردن سطح مطالبهگری و آگاهی مردم در تصمیم خرید کالا و خدمات از شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی اثربخشتری دارند و همچنین حامیان و شرکتها و سازمانهای حاضر در همایش در سالهای آتی، هرکدام میزبانی یک همایش در راستای مأموریت خود را برعهده بگیرد
7- گنجاندن یک درس دو واحدی اختیاری در دروس دانشگاهها؛ دانشگاه علم و فرهنگ میتواند آغازگر یک جنبش آموزشی در کشور باشد.
8- با ایجاد کارگروهی مشترک با وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم مسئولیت اجتماعی در کتب تحصیلی دانشآموزان گنجانده شود.
9- ترویج فرهنگ برکت در راهاندازی کسب و کار و پرهیز از پرداختن صرف به سود. به این معنی که هم منافع سازمانها و شرکتها و هم منافع زیستگاهها و زیستمندان تأمین شود.
10- تولید دادههای حوزه محیط زیستی برای همگان و شفاف شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام