ارائه 13 ایده به «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت»
کد خبر: 4178721
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
در نشست خبری مطرح شد

ارائه 13 ایده به «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت»

سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 13 ایده به دبیرخانه رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت رسیده و داوری آنها آغاز شده است و در آیین اختتامیه که 24 آبان در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، از ایده‌های برتر تجلیل می‌شود.

ارائه 13 ایده به «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت»به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت» صبح امروز، ۸ آبان با حضور حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیداحمد رضایی، سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرزاد مسعودکبیر، رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق برگزار شد.

قناعتی در این نشست با اشاره بحث سلامت و هوش مصنوعی گفت: سلامت، احساس خوب بودن است و با دارو، درمان و بیمارستان به دست نمی‌آید، بلکه بیشتر به مفهوم سلامت روان اختصاص دارد و در تعریف سازمان بهداشت جهانی بر سلامت معنوی تأکید شده است و بیماری که از لحاظ سلامت معنوی در سطح مناسبی قرار داشته باشد، به روند بهبود بیماری کمک خواهد کرد.

وی افزود: هوش مصنوعی همان ماشین کامپیوتری است که توانمندی هوش انسان در آن شبیه‌سازی شده است و قادر است در علوم مختلف ورود کند. به عنوان مثال کار ربات جراح براساس هوش مصنوعی بوده و دقت فوق‌العاده‌ای نسبت به پزشک دارد و می‌تواند در جراحی‌هایی نظیر جراحی مغز و اعصاب و قلب و عروق مورد استفاده قرار گیرد. در واقع ماشین بر اساس داده‌هایی که دریافت می‌کند، آموزش می‌بیند که چه کاری را با چه دقتی انجام دهد و هر چه این داده‌ها بیشتر باشد، دقت و توانمندی آن نیز افزایش خواهد یافت.

قناعتی با اشاره به اینکه دقت هوش مصنوعی در بررسی تصویربرداری و ماموگرافی نیز بسیار بالا است، تصریح کرد: خلاقیت، کار بشر است و هوش مصنوعی دست ما را باز می‌کند تا کمتر انبارِ داده بوده و بیشتر استفاده‌کننده داده باشیم و تصمیمات بهتری بگیریم.

سیداحمد رضایی، سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران عهده‌دار برگزاری این رویداد ملی هستند و هر یک، بخشی از آن را برعهده گرفته‌اند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، محور کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از هوش مصنوعی است، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تشخیص تداخلات دارویی و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز دستیار هوشمند خودمراقبتی را مورد توجه قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل دارا بودن مرکز قلب و عروق تهران و مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق عهده‌دار این محور از رویداد ملی شده است، افزود: وقتی درباره هوش مصنوعی بحث می‌شود، این موضوع به انسان برمی‌گردد، چرا که هوش برتر برای انسان است و اگر بخواهیم تحلیلی درباره هوش مصنوعی داشته باشیم، مشابه سیستم‌های تکنولوژیکی است که دارای ورودی، پردازنده و خروجی است، همانطور که در مغز انسان هم همین اتفاق می‌افتد.

رضایی ادامه داد: آنچه برای انسان متصور است، بحث تحلیل پیشرفته مغز انسان است و همین مسئله او را از سایر موجودات متمایز می‌کند. بشر همواره دنبال این بوده که مدل مغزی انسان را شبیه‌سازی کند و پلتفرم‌هایی عهده‌دار این مسئله شده‌اند و در ایران نیز کارهایی در این زمینه شده است، اما باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. ابزارهایی که از طریق هوش مصنوعی در اختیار پزشکان قرار گرفته است، آنها را ترغیب کرده تا در تشخیص بیماری، درمان و توانبخشی از آن بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: هرم سنی جامعه به سمت پیر شدن است و بیماری قلبی و عروقی یکی از بیماری‌های این سن محسوب می‌شود و خوب است از این ابزارهای تشخیصی زودرس، جلوی بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی را بگیریم.

سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این رویداد به سمتی می‌رود که با استفاده هوش مصنوعی در راستای کاهش بروز بیماری‌ها، ارتقای روند درمان و ... گام برداریم گفت: در این راستا ایده‌های برتر را انتخاب و از آنها تجلیل خواهیم کرد که در این بخش 13 ایده به دبیرخانه رسیده است. علاقه‌مندان تا 10 آبان فرصت دارند ایده‌های خود را به سامانه ثبت ایده‌ها و محصولات فناورانه به نشانی https://aihealth.tums.ac.ir/#/signup ارسال کنند.

وی ادامه داد: آیین اختتامیه «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت» 24 آبان در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

افزایش 50درصدی بیماران قلبی تا 2023

فرزاد مسعودکبیر، رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، شایعترین علت مرگ و میر در دنیاست و ایران هم از این مسئله مستثنا نیست. براساس تحقیقات آماری و مطالعات داخلی در حال حاضر چهار میلیون نفر مبتلا به بیماری عروق کرونر هستند و براساس مدل‌سازی پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این عدد به شش میلیون نفر برسد که چنین افزایشی کار را سخت خواهد کرد و باید در راستای پیشگیری اقدام کنیم؛ چرا که این مسئله در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تصریح شده است که باید پیشگیری بر درمان در اولویت باشد.

وی در ادامه از این بیماری به عنوان سونامی یاد کرد و گفت: هوش مصنوعی در علوم مختلف پیشرفت‌های زیادی داشته است و شاید علم پزشکی آخرین حوزه‌ای است که در این زمینه ورود کرده است، چون بحث اخلاق در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اما یکی از توانمندی‌های هوش مصنوعی این است که گستره استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را در عرصه پزشکی توسعه دهد. به عنوان کمتر درمانگاهی را سراغ دارید که دستگاه نوار قلب نداشته باشد، ما می‌توانیم با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به بررسی دقیق‌تر نوار قلب بپردازیم و به مسائلی که پزشک از روی نوار قلب قادر به تشخیص آنها نیست، پی ببریم و از بروز بیماری پیشگیری کنیم. همچنین هوش مصنوعی این توانمندی را دارد که از روی تصویر قفسه سینه، بیماری را تشخیص دهد.

مسعودکبیر ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند باعث ارتقای کیفیت خدمات و عدالت در توزیع سلامت باشد و اگر یک پزشک عمومی در یک بیمارستان دورافتاده کشور باشد، با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تمام دقت‌های تشخیصی و اقدامات اولیه را از طریق هوش مصنوعی انجام دهد و همین مسئله باعث می‌شود یک بیمار بتواند در دورافتاده‌ترین نقطه کشور نیز از امکانات سلامت و پزشکی استفاده کند.

80 درصد جمعیت تهران چاق هستند

وی تصریح کرد: رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت، فرصتی را برای گفتمان مشترک پزشکان با متخصصان فنی هوش مصنوعی فراهم می‌کند و خروجی آن باید پلتفرم‌هایی باشد که در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد. عمده استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی در حوزه تحقیقاتی و به ویژه در بحث تصویربرداری، مراحل تحقیقاتی و ... را سپری می‌کند تا با رعایت اخلاق پزشکی وارد عمل شود.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق همچنین بر روند افزایش چاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقاتی که روی هشت هزار و 300 نفر از جمعیت تهران انجام شده است، 80 درصد جمعیت تهران بر مبنای دور کمر، دچار چاقی بوده و این افراد بالای 35 سال هستند. همچنین چاقی در میان زنان بیشتر از مردان شایع است. البته تغذیه فقیر و نه فرد فقیر در جامعه زیاد است و تغذیه اغلب افراد براساس کربوهیدرات است که باید اصلاح شود و ورزش و تحرک فیزیکی افزایش یابد تا سلامت جامعه تضمین شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی در ایران و وضعیت کشور در زمینه هوش مصنوعی گفت: وضعیت پزشکی کشورمان به ویژه در رسته قلب و عروق از بسیاری از کشورهای دنیا پیشرفته‌تر است و پیش‌بینی می‌کنیم جراحی قلب و عروق براساس هوش مصنوعی طی دو سال آینده اتفاق افتد.

انتهای پیام
captcha