لایحه ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک بررسی می‌شود
کد خبر: 4181740
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
امروز؛

لایحه ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک بررسی می‌شود

پارلمان دانمارک امروز بررسی لایحه جرم‌انگاری توهین به مقدسات ادیان را آغاز می‌کند؛ بر اساس این لایحه، توهین به کتاب‌های مقدس می‌تواند تا دو سال حبس برای عاملان آن در پی داشته باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از العربیه، پارلمان دانمارک امروز (سه‌شنبه) لایحه ممنوعیت توهین به قرآن را بررسی خواهد کرد.

دولت دانمارک اعلام کرد که تنش‌هایی که پس از موارد متعدد قرآن‌سوزی در روابط این کشور با جهان اسلام ایجاد شده، تهدیدی برای امنیت ملی دانمارک است.

بر اساس متنی که در وب‌سایت پارلمان دانمارک آمده است، هدف از این لایحه این است که برخورد نامناسب با متونی که از اهمیت دینی برای یک جامعه برخوردارند چه به‌صورت موردی یا به قصد انتشار در ابعاد وسیع‌تر جرم محسوب شود. متخلفان ممکن است تا دو سال به زندان محکوم شوند.

بر اساس آمار پلیس دانمارک، بین 21 جولای تا 24 اکتبر سال جاری، 483 مورد کتاب‌سوزی یا آتش زدن پرچم در دانمارک ثبت شده است.

وزارت دادگستری دانمارک در بیانیه‌ای در پایان اکتبر گفت: این لایحه محدود شده است تا به طور خاص رفتار نادرست با متون مقدس دارای اهمیت مذهبی را هدف قرار دهد؛ درحالی که در پیش نویس اولیه هتک حرمت به تمام اشیاء دارای اهمیت مذهبی، مدنظر بود.

پیش نویس اولیه این لایحه از سوی برخی سیاستمداران، هنرمندان، رسانه‌ها و کارشناسان آزادی بیان مورد انتقاد قرار گرفت که آن را بازگشتی به قانون توهین به مقدسات دانستند که در سال 2017 لغو شده بود. مقامات پلیس و قضایی نیز نگران بودند که اجرای آن دشوار باشد.

پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری در ماه اکتبر با اشاره به تشدید تهدید علیه دانمارک گفت: با تغییراتی که اکنون پیشنهاد می‌کنیم، قانون برای پلیس و دادگاه‌ها آسان‌تر می‌شود. قانون جدید در فصل 12 قانون جزایی دانمارک گنجانده خواهد شد که امنیت ملی را پوشش می‌دهد.

در سال 2006، پس از انتشار کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص)، موجی از خشم ضد دانمارک در جهان اسلام به راه افتاد.

لایحه پیشنهادی پس از جلسه امروز باید توسط یک کمیته مورد مطالعه قرار گیرد و سپس برای دو جلسه بعدی و رأی گیری نهایی ارائه شود.

در چند ماه گذشته مجموعه‌ای از حوادث مربوط به هتک حرمت قرآن کریم در مقابل سفارت‌خانه‌های مختلف، از جمله سفارت‌هایی که نماینده کشورهای دارای اکثریت مسلمان هستند، در دانمارک، سوئد و هلند رخ داده است.

این اقدامات منجر به خشم گسترده و تیره شدن روابط دیپلماتیک این کشورها شده است.

انتهای پیام
captcha