بحران غزه جوانان غربی را درباره آموزه‌های قرآنی کنجکاو کرده است
کد خبر: 4183255
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
گاردین گزارش داد:

بحران غزه جوانان غربی را درباره آموزه‌های قرآنی کنجکاو کرده است

جنایات اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه باعث شده بسیاری از جوانان غربی به آشنایی با اعتقادات دینی مسلمانان علاقمند شوند. بسیاری از آنها با مطالعه این کتاب مقدس و آشنایی با رویکرد قرآن نسبت به موضوعاتی همچون حقوق زنان، محیط زیست و ظلم‌ستیزی به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، مگان بی رایس، یک دختر فعال در فضای مجازی، عاشق مطالعه است. او ابتدا صفحه‌ای را درباره رمان‌های عاشقانه در پلتفرم پیام‌رسان Discord راه‌اندازی کرد و در TikTok پست‌هایی با موضوع نقد کتاب منتشر می‌کند. ماه گذشته رایس که 34 ساله است و در شیکاگو زندگی می‌کند، از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود برای صحبت در مورد بحران انسانی در غزه استفاده کرد.

کنجکاوی درباره راز مقاومت مردم فلسطین

او در مصاحبه‌ای گفت: می‌خواستم در مورد ایمان مردم فلسطین صحبت کنم که چقدر این ایمان قوی است و آن‌ها هنوز هم مواردی را پیدا می‌کنند که شکرگزاری از خدا را در اولویت قرار دهند، حتی وقتی همه چیز از آنها سلب شده است.

برخی از دنبال‌کنندگان مسلمان او پیشنهاد کردند که او شاید با خواندن قرآن، به آشنایی بیشتر با این دین علاقه‌مند شود. بنابراین رایس که در خانواده‌ای مذهبی بزرگ نشده بود، «باشگاه کتاب دین جهانی» را در Discord ترتیب داد، جایی که افراد با هر پیشینه می‌توانستند در کنار او قرآن را مطالعه کنند.

او هرچه بیشتر قرآن می‌خواند، محتوای این کتاب را با نظام فکری خود بیشتر همسو می‌دید. او قرآن را ضد مصرف‌گرایی، ظلم‌ستیز و طرفدار حقوق زنان یافت. رایس در عرض یک ماه، شهادتین خواند؛ روسری برای پوشیدن خرید و به اسلام مشرف شد.

رایس تنها فردی نیست که می‌خواهد با قرآن آشنا شود. در TikTok، جوانان قرآن را می‌خوانند تا دینی را که مدت‌ها توسط رسانه‌های غربی مورد تحقیر قرار گرفته است، درک کنند و با مسلمانان غزه ابراز همبستگی کنند. ویدئوهایی که با هشتگ قرآن بوک کلاب(quranbookclub) که 1.9 میلیون بازدید داشته است، کاربرانی را نشان می‌دهد که نسخه‌های تازه خریداری شده قرآن را بالا نگه داشته و آیات آن را برای اولین بار می‌خوانند. دیگران نسخه‌های رایگان را به صورت آنلاین پیدا می‌کنند، یا به خواندن آیات در حین رانندگی به سمت محل کار گوش می‌دهند. همه افرادی که قرآن را در TikTok می‌خوانند زن نیستند، اما این علاقه با فضای #BookTok همسویی دارد؛ گروهی که در آن معمولاً کاربران زن جمع می‌شوند تا درباره کتاب‌ها بحث کنند.

نقش اسلام‌هراسی پس از یازده سپتامبر

زرینه گروال، دانشیار دانشگاه ییل است که روی کتابی درباره قرآن و مدارای مذهبی در فرهنگ آمریکایی کار می‌کند. او گفت که این علاقه به قرآن در TikTok بی‌سابقه نبوده است. پس از 11 سپتامبر، قرآن به یکی از پرفروش‌ترین‌ کتاب‌ها تبدیل شد، اگرچه در آن زمان بسیاری از آمریکایی‌ها آن را خریداری کردند تا تعصب‌هایی را که درباره اسلام (به عنوان دینی ذاتاً خشونت‌آمیز داشتند) تأیید کنند.

گروال می‌گوید: تفاوت این است که در این لحظه، مردم برای درک حمله 7 اکتبر توسط حماس به قرآن روی نمی‌آورند. آنها به قرآن روی می‌آورند تا مقاومت، ایمان، قدرت اخلاقی و شخصیت باورنکردنی را که در فلسطینیان مسلمان می‌بینند، درک کنند.

این چیزی است که نفرتاری مون، 35 ساله اهل تامپا در ایالت فلوریدا را وادار کرد تا قرآن همسرش را بردارد. مون خود را فردی معنویت‌گرا می‌دانست نه مذهبی و شوهرش را مسلمانی غیر مقید توصیف می‌کرد. او گفت: می‌خواستم ببینم چه چیزی باعث می‌شود مردم وقتی با مرگ روبرو می‌شوند خدا را صدا کنند. آیات قرآن در وجود من طنین‌انداز شد و من به تدریج وابستگی عاطفی به آن پیدا کردم.

شیفتگی روزافزون جوانان غربی نسبت به مفاهیم اخلاقی و علمی قرآن

به همین دلیل، مون تصمیم گرفت که شهادتین بخواند و تبدیل به یک مسلمان بازگشته [اصطلاحی که برخی مسلمانان برای گرویدن به این دین ترجیح می‌دهند] شود. او گفت: نمی‌توانم آن را توضیح دهم، اما آرامش عجیبی با خواندن قرآن حاصل می‌شود. احساس سبکی می‌کنم، مثل اینکه به چیزی برگشتم که همیشه منتظر بازگشتم بود.

هم‌ذات‌پنداری جوانان آمریکایی با مفاهیم قرآنی

میشا یوسف، نویسنده و مجری پادکست پاکستانی آمریکایی که به مطالعه تفاسیر روز قرآن می‌پردازد، از سال 2020 پیج اینستاگرامی باشگاه کتاب قرآن خود را راه‌اندازی کرده است. او می‌گوید برخی مفاهیم در قرآن با ارزش‌های جوانان و آمریکایی‌های متمایل به چپ همسو هستند. 

وی افزود: قرآن مملو از استعاره‌ها درباره طبیعت است و شما را تشویق می‌کند که به محیط زیست احترام بگذارید. قرآن همچنین نگرش ضد مصرف‌گرایی دارد؛ یعنی این حس که همه ما خلیفه خداوند روی زمین هستیم که نباید با دنیا یا همنوعان خود رابطه استثماری برقرار کنیم.

شگفتی جوانان غربی از مفاهیم اخلاقی و علمی قرآن

در قرآن، زن و مرد در نزد خداوند برابرند و رایس و دیگر تازه‌مسلمانان در تیک تاک می‌گویند که تفسیرهایشان از متن، پشتوانه دیدگاه آنان درباره حقوق زنان است. همچنین مطالب علمی در مورد خلقت، با آیاتی در قرآن که به انفجار بزرگ و سایر نظریه‌ها اشاره کرده همخوانی دارد.

رایس گفت: معمولاً ما به مخالفت جامعه مذهبی با علم عادت کرده‌ایم. اکنون می‌بینم که دینی، علم را پذیرفته و از کتاب مقدس خود آن برای حمایت از آن استفاده می‌کند.

سیلویا چان مالک پس از 11 سپتامبر در بحبوحه افزایش جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان و بیگانه‌هراسی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرد. او می‌گوید: من بسیار علاقه‌مند بودم که چه اتفاقی می‌افتد و آن را با تاریخ آمریکایی‌های ژاپنی‌تبار پس از جنگ پرل هاربر مقایسه کردم. من خودم شروع به بررسی این موضوع کرده و با مسلمانان واقعی ملاقات کردم.

به تدریج چان مالک به اسلام گروید. او اکنون دانشیار دانشگاه راتگرز است که تحقیقاتش بر تاریخ اسلام و اسلام‌هراسی در ایالات متحده متمرکز است. او گفت: من تجربه بسیار مشابهی با آنچه اکنون در TikTok اتفاق می‌افتد داشتم. در آن زمان، متعجب بودم که چرا افرادی که با آن‌ها آشنا شدم و مسلمان بودند، با آنچه در اخبار شنیدم تفاوت داشتند. من هرگز چنین گسست عمیقی بین تصور عمومی و حقیقت را تجربه نکرده بودم.

مطالعه قرآن؛ راهی برای همدلی با مردم غزه

رایس که در سایه 11 سپتامبر و پیامدهای پس از آن بزرگ شده، می‌گوید او اسلام‌هراسی و تبعیض که مسلمانان آمریکایی را هدف قرار می‌دهد محکوم می‌کند. او گفت: به عنوان یک زن سیاه‌پوست، عادت دارم دولت آمریکا کلیشه‌های دروغینی را منتشر کند که منجر به برداشت‌های نادرست می‌شود که افراد خارج از جامعه درباره من دارند.  وی افزود: من هرگز کلیشه‌هایی را که در مورد جامعه مسلمانان پس از 11 سپتامبر منتشر شد، باور نکردم، اما زمانی که شروع به خواندن قرآن کردم، متوجه شدم که به نوعی آن باورهای غلط در من نهادینه شده زیرا معتقد بودم که اسلام بسیار خشک و سختگیر است.

برای رایس خواندن قرآن به عنوان راهی برای ابراز همدردی با فلسطینی‌های گرفتار در غزه آغاز شد. اکنون، این امر به عنصر اصلی زندگی او تبدیل شده است. او می‌گوید: من معتقدم مهم نیست پیشینه مذهبی شما چیست. شما می‌توانید با آگاهی از درونی‌ترین بخش‌های ذهن یک انسان که شامل دین او نیز می‌شود، همدلی را با او افزایش دهید.

ترجمه از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha