برگزاری سومین دور گفت‌وگوی اسلام و شینتو در ژاپن
کد خبر: 4184202
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

برگزاری سومین دور گفت‌وگوی اسلام و شینتو در ژاپن

سومین دور از گفت‌وگوهای دینی اسلام و شینتو با هدف توسعه مفاهیم هنری در قالب دین و دین باوری و افزایش مبادلات فرهنگی ایران ـ ژاپن ، ششم تا هشتم آذرماه در توکیو برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سومین دور از گفت‌وگوهای دینی اسلام و شینتو با هدف بررسی معماری و هنر و جایگاه دین در سبک معماری اسلامی و شینتو برگزار خواهد شد.

مقدمات برگزاری این دور از گفت‌وگوهای دینی از یک سال پیش با انجام دیدار و مذاکرات بسیاری از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و مسئولان معابد این کشور فراهم شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در رأس هیأت ایرانی در این دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند حضور خواهد داشت و اساتیدی از حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ادیان از دانشگاه‌های کشورمان، ایشان را همراهی می‌کنند.

دیدار با مقامات فرهنگی و هنری کشور ژاپن، دیدار با هنرمندان و گروه‌های هنری و سازمان‌های مردم نهاد هنری و همچنین، دیدار با مسلمانان کشور ژاپن با هدف توسعه و تعمیق روابط همه جانبه فرهنگی در ژاپن با رویکرد تحول از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشور ژاپن خواهد بود.

در این دور از گفت‌وگوهای دینی، متخصصان هر دو طرف به موضوع ارتباط دین و هنر خواهند پرداخت. دین به عنوان یک جهان‌بینی و رکن اصلی فرهنگ و هنر به عنوان زبان مشترک انسان‌­ها و رکن دیگر فرهنگ همواره در طول تاریخ تأثیر و تأثراتی بر یکدیگر داشته‌­اند. هنر واجد مبانی نظری و فلسفی است و عمدتا شکل‌گیری و معنای آن بر اساس جهان‌بینی‌ها و بینش‌ها شکل می‌­گیرد و دین با اصول و ارزش‌های خود هدایت و جهت دادن به هنر را عهده‌دار می‌شود لذا پرداختن به این دو رکن اصلی فرهنگ‌­ساز اهمیت ویژه‌ای دارد.

در دور سوم گفت‌وگوی دینی دوجانبه با شینتوئیسم ژاپن،‌ حسین دیوسالار، ‌مشاور ارشد ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن، حسن بلخاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و اسماعیل رادپور، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مقالات خود را ارائه خواهند داد.

گفتنی است؛ دور اول این گفت‌وگوها در بهمن 1397 با عنوان جایگاه خانواده در اسلام و شینتوئیسم و دور دوم در اسفند 1400 به صورت وبیناری با عنوان محیط زیست در اسلام و شینتوئیسم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha