اهدای نسخه‌ای از مصحف مشهد رضوی به آیت‌الله سیستانی
کد خبر: 4186419
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

اهدای نسخه‌ای از مصحف مشهد رضوی به آیت‌الله سیستانی

مؤسسه احیای میراث آل البیت(ع) نسخه‌ای از «مصحف مشهد رضوی» را به آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق اهدا کرد.

به گزارش ایکنا؛  «مصحف مشهد رضوی» که کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده‌ نخست هجری قمری است، از سوی مؤسسه آل البیت(ع) به آیت‌الله سیستانی اهدا شد. 

مصحف مشهد رضوی که با ۲۵۲ برگ در میان مصاحف حجازی کهن، کامل‌ترین دست‌نویس قرآنی برجای مانده از سده نخست هجری به شمار می‌آید، پس از هفت سال پژوهش محتوایی و آماده‌سازی فنّی، با همت مؤسسه احیای میراث آل البیت(ع) و کتابخانه آستان قدس رضوی در قالب چاپ فاکسیمیله (مطابق اصل) به صورت بسیار نفیس برای عرضه به مجامع علمی جهان و محققان داخل و خارج کشور به انتشار رسیده است.

مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر مطالعات قرآنی کشورمان و محقق این اثر ارزشمند در دیدار با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف به ارائه توضیحاتی کوتاه در خصوص اهمیت و تاریخ این سند  قرآنی مهم از قرن اول هجری که خط حجازی کتابت شده پرداخت.

در ادامه، آیت‌الله سیدعلی سیستانی تصریح کرد: من در جریان این کار شما بوده‌ام؛ این کار که جهت معرفی قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن شریف انجام شده، مهم است و برای محققان این حوزه مورد نیاز است. هفتاد سال پیش که وسائل صنعتی نبود، من خود در مراجعه به کتابخانه آستان قدس رضوی، برخی از این مصاحف کهن منسوب به ائمه(علیهم السلام) و غیر آن را دیده بودم. اکنون بسیار خوشحالم که با تلاش شما و پشتیبانی موسسۀ آل البیت(ع) این آثار و اسناد تاریخی برای تحقیقات علمای اسلام منتشر می‌شود. امید است احیای برخی از کتب و نسخه‌های خطی تاریخی از جمله تفسیر وزیر مغربی و غیر آن توسط شما ادامه یابد.

وی در ادامه افزود: به آقایان سلام برسانید و خوشحالی من را از جهت حمایتی که برای چاپ اثر ارزشمند مصحف مشهد رضوی نموده‌اند، ابلاغ کنید.

مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده نخست هجری است که 25 آبان‌ماه در مشهد مقدس با حضور تولیت آستان قدس رضوی و نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha