احیای محافل قرآنی دهه ۶۰ با دعوت از قاریان مصری و جنوب شرق آسیا + فیلم
کد خبر: 4186582
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
مجیدی‌مهر خبر داد:

احیای محافل قرآنی دهه ۶۰ با دعوت از قاریان مصری و جنوب شرق آسیا + فیلم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بازگشت فینال به فضای مسابقات سراسری جایگزین مناسب برگزاری رقابت‌های انتخابی برای معرفی قاریان به منظور حضور در مسابقات بین‌المللی سایر کشورهاست، گفت: در دهه فجر امسال شاهد دعوت از قاریان خارجی از مصر، تاتزانیا، عراق، جنوب شرق آسیا در محافل دهه فجر خواهیم بود و حضور آنها قطعی است تا به این طریق به سمت احیای محافل قرآنی دهه‌ ۶۰ برویم.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در حاشیه برگزاری چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به حضور و استقبال فوق‌العاده مخاطبان از مسابقات، افزود:  هرچه این استقبال پرشورتر باشد به طوری که حضور نسل نوجوان و جوان را در مسابقات شاهد باشیم نشان می‌دهد، کارکرد اصلی مسابقات محقق شده است. مردم امروز آمده‌اند هم قرآن بخوانند، هم دینشان را به قرآن ادا کنند و از سوی دیگر بزرگداشت شهدای غزه را گرامی بدارند.

وی با اشاره به اینکه سیاست، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به گونه‌ای است که مسابقات به استان‌هایی برود که یا میزبان نبوده‌اند و یا کمتر حصور مسابقات قرآن را در آنجا شاهد بودیم، تصریح کرد: استان‌هایی چون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری از جمله این استان‌هاست که مردمانی مشتاق برای میزبانی مسابقات در شهر و دیارشان دارند، البته وجود زیرساخت‌ها و توجه به آن نیز حائز اهمیت است. 

مجیدی‌مهر ادامه داد: رویکردمان این است که به زودی میزبان دوره چهل و هفتم و فرایند اجرای آن را به اطلاع مردم برسانیم. به نظر می‌رسد پس از فراغت از مسابقات و بخش معارفی این دوره از مسابقات، در دی‌ماه شیوه‌نامه چهل و هفتمین دوره مسابقات را منتشر کنیم و طی این ایام تیمی به بررسی ابعاد مختلف محتوایی شیوه‌نامه می‌پردازد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی شرکت‌کنندگان در مسابقات به خوبی درخشیدند، افزود: امسال شاهد حضور قاریان جوان و اجراهای نزدیک به هم بودیم. این نویددهنده ظهور نسل جدید قاریان جوان خوب است. البته حلقه کمک کننده به این موضوع طرح استعدادیابی و جایزه بزرگ نخبگان خواهد بود که به پیوند بیشتر میان نوجوانان و جوانان و برگزارکنندگان مسابقات کمک‌ خواهد کرد.  

مجیدی‌مهر درباره بازگشت فینال به فضای مسابقات پس از مدت‌ها، گفت: مرحله فینال شانس بیشتری را به شرکت‌کنندگان می‌بخشد و در انتخاب قاریان تراز و نزدیک به معیارهای ستاد، کمک می‌کند. چراکه معمولا پس از برگزاری مسابقات به سبک سال‌های گذشته، دوباره فضای انتخابی برای معرفی این افراد در مسابقات بین‌المللی سایر کشورها ایجاد می‌شود و حال آنکه مرحله فینال با راهیابی حدود 8 نفر، این کار را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر انگیزه‌بخش است. 

وی ادامه داد: برخی نیز در مرحله نیمه نهایی حدود ۸۰ درصد تلاوت را ارائه کرده‌اند اما پس از راهیابی به مرحله نهایی ۱۰۰ درصد تلاوتشان را ارائه می‌کنند‌. هرچه تعداد تلاوت‌ها در مراحل مختلف بیشتر باشد انتخاب قاریان نیز برای ما بهتر خواهد بود و آنها نیز  کیفیت بهتری را ارائه می‌کنند. 

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال شاهد دعوت از قاریان خارجی از مصر، تانزانیا، عراق، جنوب شرق آسیا در محافل دهه فجر خواهیم بود و حضور آنها قطعی است تا به این طریق به مسیر احیای محافل قرآنی دهه‌ ۶۰ با حضور قاریان مصری و ...را دنبال کنیم.

وی در پایان به برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی در سالن اجلاس سران با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور اشاره کرد و افزود: مرحله غربالگری آثار در حال انجام است و دی‌ماه مرحله مقدماتی مسابقات و ۲۶ بهمن شاهد برگزاری مرحله نهایی رقابت‌ها هستیم. 

یادآور می‌شود، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 9 تا 18 آذرماه در شهر بجنورد استان خراسان شمالی به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

رقابت‌های آقایان و رقابت‌های بانوان در دو بخش نغماتی(دعاخوانی، همخوانی و مدیحه‌‎‌سرایی و اذان ویژه آقایان) و آوایی(قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء) در حال برگزاری است. در این دوره ۳۵۶ شرکت کننده شامل ۲۰۹ آقا و ۱۴۷ بانو در بخش های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند و ۲۷ داور آقا و ۲۳ داور بانو درحال ارزیابی هستند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha