استنادات قرآنی مفتی عمان درباره وجوب عینی جهاد در فلسطین
کد خبر: 4187488
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

استنادات قرآنی مفتی عمان درباره وجوب عینی جهاد در فلسطین

مفتی عمان در پاسخ به برخی شیوخ سلفی که از حماس به دلیل جنگ با صهیونیست‌ها انتقاد کردند، با ارائه مستنداتی از قرآن کریم تصریح کرد: جواز جهاد مشروط به اجازه حاکمان نیست و اگر دشمن به مسلمانان حمله کند، بر آنها واجب عینی است که او را از خود برانند.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم عربی، شیخ احمدالخلیلی، مفتی عمان در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی خود در ایکس(توییتر سابق) منتشر کرد، به شبهات مطرح شده از سوی برخی شیوخ سلفی در خصوص ارتباط جواز جهاد در خارج از کشور با موافقت حاکمان دولت‌ها پاسخ داد.

در این بیانیه آمده است: فتاوایی در رابطه با آنچه خداوند به آن اذن نداده است به گوش می‌رسد مانند «تحریم نبرد با صهیونیست‌ها» در حالی که آنها بدترین مردم در دشمنی با مؤمنان هستند و نیز فتوای «ممنوعیت مطلق جهاد مگر با اجازه حاکمانی معین».

وی در ادامه با بیان این که خداوند جهاد را به نظر حاکم معینی مرتبط نساخته است، گفت: آیا هوای نفس بر این مفتیان غلبه پیدا کرده است و چشمان آنها کور و گوش‌هایشان از شنیدن سخن خدا و رسولش ناشنوا شده است؟

شیخ احمدالخلیلی، در این فتوا تأکید کرده است که بدترین کاری که بنده انجام می‌دهد، تصرف در احکام خداوند متعال و تغییر قوانین الهی است و کسی که این کار را انجام دهد، از اسلام خارج می‌شود چرا که خداوند متعال فرمود: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى الله وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا،: و هیچ مرد و زن مؤمنی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول او کند دانسته به گمراهی سختی افتاده است.»

مفتی عمان در ادامه تأکید کرد: اگر گروهی از مسلمانان فرصت جهاد داشته باشند، این امر بر آنها واجب کفایی است و نباید در رابطه با آن کوتاهی کنند و اگر دشمن به مسلمانان حمله کنند بر آنها واجب عینی است که او را از خود دور کنند.

وی سپس با اشاره به آیه 45، 46 و 47 سوره مبارکه توبه «إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ: فقط کسانی از تو اجازه ترک جهاد می‌خواهند که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل‌هایشان [در انجام فرمان‌های حق] دچار تردید است و همواره در تردیدشان سرگردانند» و «وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُوا لَهُ عُدَّةً وَلَكِن كَرِهَ اللَّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ: و اگر برای بیرون رفتن [به سوی میدان نبرد] تصمیم جدّی داشتند، مسلماً برای آن ساز و برگ آماده می‌کردند، ولی خدا [به سبب سستی اراده و نفاقشان] برانگیختن آنان را [به سوی میدان نبرد] خوش نداشت، پس آنان را از حرکت بازداشت، و [انگار به آنان] گفته شد: با نشستگان [در خانه‌ها که به علتی معذور از جنگند] بنشینید» و «لَوْ خَرَجُوا فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمُ بِالظَّالِمِينَ: اگر [هم] با شما بیرون می‌آمدند، جز شرّ و فساد به شما نمی‌افزودند و مسلماً خود را برای سخن‌چینی [و نمّامی] در میان شما قرار می‌دادند تا [برای از هم گسستن شیرازه سپاه اسلام] فتنه‌جویی کنند و در میان شما جاسوسانی برای آنان هستند [که به نفعشان خبرچینی می‌کنند]؛ و خدا به ستمکاران داناست» تصریح کرد: آن‌ها قول خداوند متعال را نادیده گرفته‌اند و افزود: این افراد از عنایت و لطف خداوند متعال نسبت به مجاهدین در راه او محرومند، زیرا تنها دغدغه آنان شکستن صفوف مسلمانان برای ایجاد نزاع در میان آنان است تا آنها را از جهاد منصرف کنند.

مفتی عمان در ادامه آیه 24 سوره مبارکه محمد را یادآور شد که «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا: آيا به آيات قرآن نمى‏‌انديشند يا [مگر] بر دل‌هايشان قفل‌هايى نهاده شده است» و تأکید کرد: اگر آن‌ها عامدانه این حق را تخطئه کنند فرموده خداوند متعال درباره آن‌ها صدق می‌کند که «الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُولَبِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ: همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مى‏‌دهند و مانع راه خدا مى‌شوند و آن را كج مى‌شمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند»(إبراهيم/ ٣). و اگر نسبت به این حکم خدا جاهل هستند که قول آن‌ها بدون علم، برابر با شرک است. چنانچه می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ: بگو خداوند تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است و (همچنين) گناه و ستم بدون حق، و اينكه چيزی را كه خداوند دليلی برای آن نازل نكرده شريك او قرار دهيد، و به خدا مطلبی نسبت دهيد كه نمی‌‏دانيد»(أعراف/ ٣٣).

این بیانیه بعد از نشر ویدئوهایی از علما و مبلغان سلفی در فضای مجازی صادر شد که با انتقاد از گردان القسام، نبرد بر ضد اشغالگران اسرائیلی در جنگ غزه را به دلیل نبود شرایط جهاد مانند قدرت و اجازه ولی امر ممنوع اعلام کردند.

انتهای پیام
captcha