به گزارش ایکنا، 6 تا 8 دیماه 1402 یکی دیگر از نشستهای تخصصی شورای عالی قرآن، این بار با موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب برپا میشود. بدین منظور در چند نوبت نگاهی به محتوای دوره هفدهم این نشست که بهمنماه سال 1401 با موضوع مهندسی تلاوت برگزار شد، خواهیم داشت.از مهمترین اهداف بعثت پیامبر اکرم صلّیالله علیه و آله تلاوت آیات الهی بر مردم است، چنان که خود آن حضرت از این مأموریت خبر داده است: «واُمِرتُ اَن اَکونَ مِنَ المُسلِمین واَن اَتلُوا القُرءانَ»(نمل/91-92)، از این رو تبلیغ رسالت پیامبر با تلاوت قرآن آغاز شد. اما نحوه و چگونگی تلاوت که موضوع بحث ماست در گفتار و سیره امامان تبیین شده است. قرائت قرآن امام کاظم علیهالسلام، حزنآلود بود و وقتی قرآن میخواند، گویا انسانی را مورد خطاب قرار میداد. این علاوه بر تدبّر و درک مفاهیم، القای معنی را نشان میدهد که نیاز به دانستن دانش، اصول و قواعدی است که بر پایه آنها ساختار علمی و عملی تلاوت شکل میگیرد که از آن به مهندسی تلاوت یاد خواهیم کرد.
مهندسی تلاوت منحصر در صوت و لحن یا تلاوت حرفهای نیست، بلکه انواع خوانشها، نیاز به مهندسی دارد. هندسه با هنر درآمیخته است و عنوان مجموعهای از هنرهاست. هنر دارای سه لایه معنی، تأثیر و ویژگی است از طرف دیگر هندسه نیز سه وجه معنا، ادراک و کالبد دارد.
تلاوت قرآن کریم بهعنوان یکی از بارزترین مصادیق هنر دینی را میتوان در سه وجه معنا، ادراک (زیباشناسی) و کالبد (متن) بررسی و جنبههای هندسی آن را برشمرد. موسیقی الفاظ و واژگان قرآن کریم، برجستهسازی زیباییهای لفظ و معنا، نظم آهنگ قرآن و به عبارت روشنتر «معادله آوایی- معنایی یا فونوسمانتیک» زبان قرآن، دستهبندی محتوایی و برنامهریزی خوانش از اموری است که در این بحث مورد توجه قرار گرفته است.