الازهر: نزول قرآن به زبان عربی شرافت و مانایی داد
کد خبر: 4188557
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
در روز جهانی زبان عربی

الازهر: نزول قرآن به زبان عربی شرافت و مانایی داد

الازهر به مناسبت 18 دسامبر، روز جهانی زبان عربی با انتشار پیامی، نزول قرآن به این زبان را مایه شرافت، تداوم و ماندگاری این زبان توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، الازهر با انتشار پیامی، 18 دسامبر روز جهانی زبان عربی را تبریک گفت. در این پیام آمده است: عربی یکی از مهم‌ترین، محبوب‌ترین و از نظر جغرافیایی گسترده‌ترین زبان‌های جهان است و خداوند با نزول قرآن به عربی آن را زبان بیان قوانین و احکام الهی قرار داده است، امری که مایه شرافت زبان عربی و ماندگاری آن بوده است.

 در ادامه این بیان پس از معرفی ویژگی‌های خاص زبان قرآن به ویژه در زمینه گستردگی دامنه لغات و دقت بالا و همچنین ساختار استوار بر ضرورت حفظ و ترویج این زبان تأکید شده است.

شوقی علام، مفتی مصر و رئیس دبیرخانه کل مجلس و هیئت‌های فتوای در جهان نیز ضرورت حفظ و ترویج زبان عربی را ضروری دانست و این امر را یک ضرورت مبرم و وظیفه ملی در جهان دانست. به گفته علام حفظ هویت عربی و تمدنی درگرو حفظ و بازیابی این زبان فصیح است. چرا که این زبان ابزاری برای ارتباط ما با تمدن کهن خود و همچنین بیان هویت خویش است.

با وجود تلاش‌های بسیار برای ترویج رویکرد سکولار و غیر دینی به زبان عربی، این زبان از سوی بسیاری از ملی‌گرایان عربی، بسیاری از مورخان نقش دین اسلام و به ویژه قرآن را در حفظ، گسترش و شکوفایی زبان عربی محوری و کلیدی توصیف می‌کنند، نقشی که تاکنون نیز تداوم داشته است و بسیاری از این مورخان هشدار داده‌اند، هرگونه تلاش برای زدودن جنبه دینی از این زبان نتیجه‌ای جز ضعف و افول جایگاه آن را در پی نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha