درک عمیق از معارف قرآنی و توانایی انتقال ارزش‌های دینی، برای استادان قرآن ضروری است
کد خبر: 4189044
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
استاد لبنانی علوم قرآنی:

درک عمیق از معارف قرآنی و توانایی انتقال ارزش‌های دینی، برای استادان قرآن ضروری است

فعال قرآنی لبنان گفت استادان قرآن باید درک عمیقی از معانی و معارف قرآنی و توانایی بالایی در انتقال ارزش‌های دینی و اخلاقی داشته باشند.

هیثم سلیم عیاش، استاد و داور قرآنی لبنان در گفتگو با ریما فارس خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن در لبنان گفت که معتقد است حرفه تدریس علوم قرآنی مستلزم درک عمیق قرآن و شریعت اسلامی است.

وی در ابتدا در معرفی خود گفت: من اهل شهرک حاروف جنوبی در منطقه نبطیه لبنان هستم و تا سن چهارده سالگی در بیروت بودم و در آنجا بزرگ شدم، سپس به جنوب رفتیم. از کودکی به دلیل شنیدن زیاد قرائت قاریان بزرگ به تلاوت قرآن علاقمند شدم. تلاش زیادی می‌کردم تا صدایم را در تلاوت تقویت کنم و پس از آن برای کسب مدرک وارد جمعیت قرآنی دعوت و ارشاد شدم تا مراحل را طی کنم و جواز قرائت بگیرم و به تدریج معلم درجه یک و داور لحن و ابتدا شدم.

ویژگی‌های حرفه معلمی قرآن

هیثم سلیم عیاش در خصوص ویژگی‌های حرفه تدریس علوم قرآنی و مدت زمان تحصیل آن به منظور استاد شدن گفت: حرفه تدریس علوم قرآنی مستلزم درک عمیق قرآن و علوم اسلامی است. مدت زمان تحصیل برای علوم قرآنی متفاوت است، اما اغلب شامل کسب مدرک علوم اسلامی و رشته‌های مرتبط می‌شود.

این استاد لبنانی قرآن ادامه داد: دوره‌های قرآنی که توسط انجمن دعوت و ارشاد در لبنان برگزار می‌شود، از طریق گسترش انس با قرآن به گسترش فرهنگ قرآنی در سطح جامعه کمک می‌کند. آموزش مفاد قرائت و لحن و تفسیر معانی قرآن باعث افزایش درک قرآن‌آموزان از متن این کتاب مقدس می‌شود.

دلیل کمبود مسابقات قرآنی در لبنان

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت کمبود برگزاری مسابقات قرآنی در لبنان، گفت: دلیل این امر در لبنان ممکن است به عدم وجود تشکیلات مناسب یا نبود حمایت کافی و یا شرایط اجتماعی و فرهنگی مربوط باشد.

  چالش‌های تدریس قرآن

این استاد علوم قرآنی در خصوص چالش‌هایی که یک استاد قرآن در تدریس با آن مواجه است گفت: موضوع تدریس علوم قرآنی به دلیل نیاز به درک عمیق متون دینی و توانایی انتقال ارزش‌ها و نکات اخلاقی ممکن است چالش برانگیزتر باشد.

وی درباره وجود دوره‌های تفسیر که قرآن‌آموز می‌تواند از طریق آنها در زمینه علوم قرآنی پیشرفت کند گفت کمبود دوره‌های تفسیر در لبنان می‌تواند ناشی از چالش‌هایی باشد که ممکن است در تامین منابع و معلمان واجد شرایط برای تدریس این رشته پیچیده وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha