اعلام تاریخ نمایشگاه بین‌المللی و گردهمایی قرآنیان در یک نشست تخصصی
کد خبر: 4190356
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

اعلام تاریخ نمایشگاه بین‌المللی و گردهمایی قرآنیان در یک نشست تخصصی

تاریخ برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد و نیز در این هفته استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم در یک نشست تخصصی گرد هم آمدند.

اعلام زمان برپایی نمایشگاه قرآن و گردهمایی قرآنی‌ها در یک نشست تخصصی

به گزارش ایکنا، در اولین هفته دی‌ماه شاهد انتشار اخبار مربوط به رویدادهای قرآنی سراسر کشور بودیم، از جمله مهم‌ترین این اخبار اعلام زمان برپایی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود. بر همین اساس نمایشگاه قرآن از روزهای پایانی اسفندماه آغاز می‌شود و دهه اول فروردین‌ماه نیز به کار خود پایان می‌دهد. 

در این هفته همچنین شاهد انتشار اخبار متنوعی از مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن بودیم. از جمله این اخبار اعلام زمان برگزاری مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز برگزاری بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(دی‌ماه 1402 قم) بود.

رویداد مهم دیگر هفته جاری برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم بود که یک بار دیگر فعالان حوزه قرآن را در مجتمع امام خمینی(ره) گرد هم آورد تا به بحث و بررسی در مورد اثرگذاری تلاوت بپردازند. در ادامه مروری کوتاه بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت؛ 

برگزاری مسابقات قرآن در سپاه

مراسم اختتامیه مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت سپاه روز دوم دی‌ماه در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت در مشهد مقدس به منظور تجلیل از نفرات برتر برگزار شد. این مسابقات از 29 آذرماه با حضور ۲۸۷ نفر از منتخبان در دو گروه پایوران و نیروهای وظیفه در 11 رشته آغاز شده بود. در مراسم اختتامیه این مسابقات سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلمی به بیان سخنانی پرداخت. همچنین در خبر دیگری اسامی نفرات برتر این مسابقات منتشر شد. 

3 مرحله تحقق انس با قرآن

محفل انس با قرآن کریم «قرآن، مقاومت و شهادت» از سوی شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان زنجان در دارالقرآن الکریم زنجان برگزار شد. عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در این محفل با تأکید بر اینکه برای تحقق انس با قرآن باید سه مرحله قرآن‌خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری را طی کنیم، گفت: اگر قرآن را باور کنیم بایدها و نبایدهای آن را محترم می‌شماریم.

راه‌اندازی 114 دارالقرآن در بسیج

مدیر دارالقرآن بسیج در این هفته از راه‌اندازی ۱۱۴ دارالقرآن از سوی سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور خبر داد و گفت: مراسم افتتاح این دارالقرآن‌ها ۲۳ دی‌ماه به صورت متمرکز برگزار می‌شود. علاوه بر این دارالقرآن‌ها ۱۲۳ دارالقرآن دیگر برای راه‌اندازی در برنامه قرار دارد که تا کنون مکان آنها مشخص شده اما هنوز تجهیزاتی دریافت نکرده و مدیران آن نیز انتخاب نشده‌اند، لذا پیش‌بینی می‌شود تا شش یا هفت‌ماه آینده شاهد راه‌اندازی ۱۲۳ دارالقرآن دیگر باشیم.

ایمان و عمل صالح دو مؤلفه خلیفةاللهی انسان بر زمین است

نشست پنجاه و یکم از سلسله‌نشست‌های حکمت سیاسی اسلام در قرآن با سخنرانی سعید جلیلی؛  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه‌شنبه، ۵ دی‌ماه، در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

جلیلی در این نشست محور سخنان خود را با توجه به نزدیکی موسم انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حول این موضوع بیان کرد و با اشاره به اینکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نیاز به این امر وجود دارد که در انتخابات پیش رو حضور پرشور و حداکثری مردم را شاهد باشیم که با مشارکت خود، بلوغ اجتماعی و سیاسی خود را نشان دهند، گفت: در مباحث نظری پیشین که در جلسات قبل آن را مطرح کردیم، سخن از این مسئله به میان آمد که اندیشه سیاسی در هر مکتبی پایه و اساسی دارد که نگاه به انسان و هستی و معرفت در مورد رابطه میان این دو و اینکه تا چه اندازه این رابطه از قوام و پختگی لازم برخوردار باشد، این امر می‌تواند جامعه را به سمت یک جامعه متعالی و آرمانی؛ آنچه که در نگرش فلسفی از آن به آرمانشهر، مدینه فاضله یا اتوپیا یاد می‌شود، هدایت کند.

بررسی آیین‌نامه تکالیف دستگاه‌های دولتی در نمایشگاه قرآن

اولین جلسه بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه تکالیف دستگاه‌های دولتی در مشارکت و برگزاری نمایشگاه قرآن کریم با حضور مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و نمایندگان برخی دستگاه‌های دولتی برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم را امری همیشگی عنوان کرد و گفت: این اتفاق بدیع و جدید نیست.

آغاز فصل دوم سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی

فصل دوم از «سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن کریم و حکمرانی» از سوی سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی هیئت دولت در راستای فریضه جهاد تبیین آغاز ‌شد. فصل دوم این نشست‌ها به موضوع «نقش انقلاب اسلامی در نظم جدید جهانی و مناقشه با اسرائیل» اختصاص دارد که نشست اول از فصل دوم آن با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیری حجت‌الاسلام حسین آجورلو برپا شد. رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در اولین نشست‌ از این مجموعه با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در نظم جدید جهانی و مناقشه با اسرائیل» به بررسی کُبریات قرآنی و پیمان راهبردی در نظم جدید جهانی پرداخت و گفت: دو شیوه پیمان در قرآن مطرح شده که یک مورد آن، پیمان راهبردی است. 

شرایط حضور در انتخابات اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی

ثبت‌نام دومین دوره انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) براساس تصمیم‌گیری نشست شورای مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری، از روز سه‌شنبه ۵ دی‌ماه آغاز و تا یکشنبه ۱۰ دی‌ماه ادامه دارد. ایکنا در گزارشی شرایط نامزدی در این انتخابات را منتشر کرد.

آغاز ثبت نام برای حضور در فصل دوم برنامه محفل 

در این هفته همچنین خبر مربوط به ثبت‌نام متقاضیان برای حضور در فصل دوم برنامه‌ تلویزیونی «محفل» منتشر و اعلام شد زمان ثبت نام برای حضور در این برنامه تا ۱۳ دی‌ماه ادامه دارد. فصل دوم برنامه تلویزیونی محفل در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه سوم سیما می رود.

اعلام میزان جوایز برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن

میزان جوایز چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد که بر اساس آن در مجموع بیش از دو میلیارد تومان به رتبه‌های اول تا پنجم رشته‌های ۱۰‌گانه اهدا می‌شود. 

اعلام زمان برپایی نمایشگاه قرآن

رئیس دبیرخانه سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از تصویب برگزاری نمایشگاه قرآن در بازه زمانی اواخر اسفند و اوایل فروردین‌‌ماه سال آینده در شورای سیاستگذاری خبر داد و گفت: احتمال تغییر این زمان وجود دارد. بر همین اساس این رویداد طی بازه زمانی ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ هجری شمسی، مطابق با ۵ تا ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری، برگزار می‌شود. 

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن از 9 دی

مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نهم دی‌ماه در دو بخش بانوان و آقایان آغاز می‌شود و تا دوازدهم این ماه ادامه دارد. مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت غیر حضوری و ارزیابی فیلم اجرای شرکت‌کنندگان از سوی هیئت داوران، برگزار می‌شود. 

معرفی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

در خبر دیگری که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر شد، اسامی هیئت داوران مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که براساس آن ۱۶ نفر در بخش آقایان و بانوان در گروه داوری و فنی این دوره از مسابقات حضور دارند. 

برگزاری نشست قاریان و حافظان قرآن

هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم از روز چهارشنبه، ششم دی ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در مجتمع امام خمینی(ره) آغاز شد. در بخشی از مراسم افتتاحیه این نشست محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن طی سخنانی گفت: در این نشست به دنبال فرهنگ‌سازی، بستر‌سازی، ذائقه‌سازی و جریان‌سازی هستیم و این بخش مهمی از کار است. زمانی که یک موضوع مانند تلاوت معنا‌محور یا خشوع در تلاوت، مهندسی تلاوت و ... به عنوان یک دغدغه در سطح مخاطبانش مطرح و در مورد آن‌ها گفت‌وگو می‌شود این بخش مهمی از کار است. 

روز دوم این نشست به ارائه مقالات از سوی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اختصاص داشت که در حاشیه آن موضوع تریبون آزاد بین حضار برگزار شد که طی آن استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به بیان نظرات مختلفی پیرامون این برنامه پرداختند.

داود جعفری، قاری بین‌المللی کشورمان در این بخش ضمن قدردانی از شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری این نشست، گفت: وزن جلسه‌ای که در حال حاضر در حال انجام است، بالای هزار سال سبقه قرآنی را در خود دارد و این عزیزان با این سبقه که نمونه‌اش را شاید در کشور‌های اطراف هم نداریم با سطح تحصیلی بسیار بالای عزیزان باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرآنی کشور نیز قرار گیرد.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی به شورای عالی قرآن ادامه داد: پیشنهادم این است که عنوان نشست را به کنفرانس علمی و تخصصی با حضور قاریان، اساتید و حافظان کل قرآن کریم تغییر دهیم، چراکه وزن جلسه بسیار بالاست و اینگونه عنوان کردن موجب می‌شود تا این مجموعه بازتاب بیشتری در بیرون خود داشته باشد و ارزشمندی آن را افزایش دهد.

اعلام تاریخ نمایشگاه بین‌المللی و گردهمایی قرآنیان در یک نشست تخصصی

اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد

همچنین در بخشی از مراسم افتتاحیه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. وی با بیان اینکه اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد، اظهار کرد: نکات تدبیری و تفسیری در تلاوت قرآن بایستی به هنرمندانه‌ترین روش فراگیر شود.

انتصاب دبیران قرآنی مناطق ده‌گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی 

طی احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و برای اولین بار دبیران قرآن و عترت کلان‌مناطق ۱۰گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منصوب شدند. در این احکام بر «مشارکت فعال در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت تعالی‌بخشی فعالیت‌های قرآن و عترت، «شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قرآن و عترت(ع) دانشگاه‌ها و سازمان‌های قرآنی منطقه برای حمایت و مشارکت در فعالیت‌های مربوطه در بین جامعه دانشگاهی»، «زمینه‌سازی برای مشارکت فعال در برنامه‌های ابلاغی مرکز قرآن و عترت در استای غنابخشی فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) در دانشگاه‌ه» و ... تأکید شده است.

معرفی دبیران کمیته‌های جشنواره قرآنی وزارت بهداشت 

در خبر دیگری از وزارت بهداشت و مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه طی احکامی جداگانه، دبیران کمیته‌های مختلف بیست و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب شدند. براساس این احکام حامد ولی‌زاده، مسئول کمیته فنی؛ محمدرضا عباسی، مسئول کمیته روابط عمومی و رسانه؛ حمیدرضا باقری‌فرد، مسئول کمیته فناوری اطلاعات، زهره سکندری مسئول کمیته فوق برنامه؛ فهیمه دهقانی‌زاده؛ مسئول کمیته آموزش؛ مهدی صالحی، مسئول کمیته نظارت و ارزیابی و محدثه خیرآبادی، مسئول کمیته تبلیغ و ترویج بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت شدند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha