افتتاح قبرستان قربانیان جنایات رژیم بعث و داعش در نجف
کد خبر: 4190687
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

افتتاح قبرستان قربانیان جنایات رژیم بعث و داعش در نجف

آستان مقدس عباسی قبرستان «روضه الکفیل» را برای قربانیان جنایات رژیم سابق عراق و نیز گروه تروریستی داعش افتتاح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، عباس القریشی، مدیر مرکز مستندسازی جنایات افراط‌گرایی عراق گفت: کشتار زندانیان در زندان بادوش، جان بیش از 670 قربانی را گرفت و این نخستین جنایت داعش پس از سقوط موصل در 10 ژوئن 2014 بود.

وی افزود: روز گذشته، 8 دی قبرستانی که توسط آستان مقدس عباسی به نمایندگی از مرکز مستندسازی جنایات افراط‌گرایی عراق برای قربانیان جنایات بعث و داعش در نجف اشرف تعیین شده بود، افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این قبرستان نماینده نخست‌وزیر عراق، نمایندگان بنیاد شهید و وزارت دادگستری، برخی از شخصیت‌های رسمی، مذهبی، اجتماعی و نیز تعداد زیادی از خانواده‌های قربانیان کشتار بادوش حضور داشتند.

فاجعه کشتار زندانیان بادوش چه بود؟

در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ نیرو‌های داعش زندانیان شیعه در زندان بادوش در شمال موصل در عراق را از بقیه زندانیان جدا کرده و به بهانه آزادی، آنها را به کناره یک نهر برده و اعدام کردند.

دست‌کم ۶۷۰ نفر در این کشتار به قتل رسیدند و نام بادوش بعد از کشتار اسپایکر بعنوان سند جنایت داعش در شمال عراق به ثبت رسید. با این حال کمیته تحقیقاتی سازمان ملل در مورد کشتار بادوش موسوم به UNITAD اعلام کرده داعش در این کشتار ۱۰۰۰ زندانی شیعه را کشته و مرتکب جنایات جنگی شده است.

رئیس کمیسیون تحقیقاتی در مورد کشتار بادوش به شورای امنیت سازمان ملل در مورد یافته‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی زندانیان شیعه گزارش داده است. در ۱۱ مارس ۲۰۱۷ نیروهای عراقی اعلام کردند گور دسته جمعی متعلق به ۵۰۰ نفر از زندانیان را پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha