کد خبر: 4193638
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

وعده دبیر جشنواره مد و لباس فجر به مخاطبان؛ شگفت‌زده می‌شوید

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن تشریح تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌‌های قبل وعده داد: نوع جدید نمایش لباس‌ها در این دوره از جشنواره مخاطبان را شگفت‌زده خواهد کرد.

علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجرعلیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه بیش از هزار و 300 اثر به دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش‌های مختلف ارسال شده است و حدود 180 اثر در سالن نمایش آثار در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت، گفت: جشنواره دوازدهم 29 دی تا چهارم بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.  

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجموعه فرهنگی سعدآباد را به عنوان محل برگزاری جشنواره مد و لباس فجر انتخاب کرده‌اید؟ گفت: به دنبال مکانی بودیم که در شأن هنر ـ صنعت پوشاک ایران باشد و به سراغ مکان‌های مختلف رفتیم، برخی از مکان‌‌ها به دلیل بزرگ بودن، قیمت‌های سنگینی داشتند. برگزاری نمایشگاه جشنواره فجر در برخی دیگر از مکان‌‌ها مثل هتل‌ها نیز جشنواره فجر را شبیه برخی از رویدادهای فروش لباس می‌کرد. ماجرای زنده و پویا بودن هنر صنعت لباس‌ نیز موجب شد به دنبال محلی باشیم که زنده و روایت‌ و تاریخچه داشته باشد. مجموعه سعدآباد محلی است که داستان‌های معاصر را با جشنواره، موزه و مکان تاریخی سعدآباد همنشین می‌کند.

نوع جدید نمایش لباس در جشنواره دوازدهم فجر

بابایی از نوع جدید نمایش لباس در جشنواره دوازدهم فجر خبر داد و اعلام کرد: نوع جدید نمایش لباس‌ها در این دوره از جشنواره مخاطبان را شگفت‌زده خواهد کرد و فکر می‌کنیم مجموع این عوامل موجب شد که موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی سعدآباد را انتخاب کنیم.  

وی با تأکید بر اینکه بیش از سه ماه است که در حال حل کردن چالش‌‌های مربوط به برپایی این نمایشگاه در مجموعه سعدآباد هستیم تا آسیبی به کف، دیوار و آثار فاخری که در موزه هنرهای زیبا وجود دارد وارد نشود، گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده است و همکاری کاملی با مسئولان کاخ سعدآباد صورت گرفته تا کار خوب و قابل توجه در شأن هنر صنعت پوشاک و طراحی کشور ارائه شود.

نتیجه موفقیت جشنواره مد و لباس فجر چه خواهد بود؟

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در پاسخ به این سؤال که اگر به 100 درصد اهدافتان از برپایی جشنواره مد و لباس فجر برسید، شاهد چه تحولاتی در حوزه مد و لباس کشور خواهیم بود؟ گفت: اگر ما موفق شویم ولو به 50 درصد اهدافمان نزدیک شویم حداقل 40 مجموعه یا اصطلاحاً لوک لباس‌ها در فروشگاه‌های ویژندها مشاهده خواهید کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که یعنی هدف جشنواره مد و لباس فجر ارائه چند طرح به بازار پوشاک است؟ گفت:‌ ممکن است عده‌ای بخواهند جشنواره صرف هنری برگزار کنند که این نوع جشنواره در جای خود بسیار ارزشمند است و حتماً ما نیازمند جشنواره‌های هنری ارزشمند و تولید لباس‌های فاخر هستیم اما جشنواره جدید فجر را با تحولاتی که در حوزه آیین‌نامه و ... داریم. جشنواره فجر باید زمینه‌ساز هم‌نشینی طراحی و صنعت پوشاک کشور شود و تیم‌های طراحی به بدنه صنعتی اتصال پیدا کنند و منجر به افزایش مشارکت و فروش بیشتر ویژندهای ایرانی شود.

بابایی تصریح کرد: اتصال طراحان و تولید‌کنندگان را وظیفه خودمان دانیم. اتصال طراحان به بازار سال‌ها مطرح بوده و ما هم تلاش کردیم این بار به یک روش دیگر این هدف را محقق کنیم. در حوزه بخش سوم جشنواره که بخش صنعت تبلیغات است نیز در تلاش برای دغدغه‌سازی هستیم و می‌خواهیم به ایده‌های نو در حوزه تبلیغات جایزه بدهیم.

مسیرهای تبلیغات پوشاک باید باز شود

وی تبلیغات پوشاک را حوزه‌ای دانست که باید مسیرهای آن گشوده شود و دولت وظیفه دارد این بخش را ارتقا دهد و گفت: امیدواریم این عملکردها همکاری و هم‌تیمی شدن با بخش خصوصی، طراحان، دانشگاه‌‌ها، مؤسسات و ... اتفاق بیفتد.

بابایی در خصوص آینده هنر صنعت پوشاک نیز گفت: با توجه به تغییر آئین‌نامه‌ای که جشنواره داشته و گسترش وسعت مشارکت کنندگان جشنواره و مشارکت فعالانه همه زیست بوم حوزه پوشاک و زنجیره تأمین پوشاک، برداشت من این است که در آینده اتفاق‌های خوبی در پیش باشد و امسال هم حتماً شاهد حضور قابل توجهی از ویژندهای ایرانی برای رقابت با هم هستیم.

ارتقای جشنواره فجر با تحول در بیانیه مضمون

وی در ادامه گفت: در تلاش بودیم خودمان را به معنای جشنواره ارتقا دهیم و بعد توقع داشته باشیم که هم‌تیمی شدن با بخش خصوصی اتفاق بیفتد و البته سیاست‌گذاری‌‌ها و تنظیم‌گیری‌ها نیز محقق شود. اما آنچه که در گام اول رقم زدیم ارتقای محتوایی جشنواره بود. بیانیه مضمون یا همان فشن بوک جشنواره را یک گام جدید در بحث جشنواره‌ها می‌دانیم. بیانیه مضمونی تولید و آماده شده و حتی در استان‌‌ها آموزش داده شده است. این بیانیه جشنواره مد و لباس فجر را در قواره‌های معروف خارجی قابل رقابت می‌کند و اتفاق خوبی است که بتوانیم طراحی، صنعت و همه زنجیره تأمین را ارتقا دهیم. در آینده جشنواره مد و لباس فجر با مشارکت فعالانه ویژندها، دانشگاه‌‌ها و ... رقم خواهد خورد؛ کمااینکه امسال هم در چند جلسه تلاش کردیم صد طراح را به برندها متصل کنیم و این مهم قبل از جشنواره اتفاق افتاده است. البته ممکن است این اتصال دائمی نشده باشد و نیازمند این است که باز هم بر روی این مسئله تمرکز کنیم تا یک اتفاق دائمی و مستمر رقم بخورد.

به طراح نمی‌گوییم چه کار بکند و چه کار نکند

وی در پاسخ به این سؤال که در دوره‌های قبل موضوعاتی مثل مکران، کاشان و ... به عنوان موضوع محوری جشنواره انتخاب می‌شد تا طراحان از آن موضوع الهام بگیرند، در این دوره چه موضوعی محور جشنواره است؟ گفت: بیانیه مضمون ما از شهریور ماه منتشر شده و روی سایت است اما با همان ارتقایی که در حوزه محتوا ایجاد کرده‌ایم. بیانیه مضمون ما تلاش می‌کند ادبیات جدیدی ارائه کند که طراح بتواند انتزاع کند. شما در بیانیه مضمون تلاش می‌کنید گذشته و حال جامعه را برای آینده لباس پیش‌بینی کنید. ما تلاش کردیم حرفه‌ای‌گرایی در متن بیانیه مضمون (فشن بوک، یا مود برد) داشته باشیم. همچنین در تصویرسازی‌ها این دقت انجام شده است که به انتزاع طراحان کمک کنیم نه اینکه به طراح بگوییم چه کار بکند و چه کار نکند، از چه المانی استفاده بکند یا نکند. فرهنگ ایران غنی است و این فرهنگ به اندازه بی‌شماری سرچشمه انتزاع برای طراحی می‌تواند باشد و کافی است که بتوانیم این مسیر و فرایند را درست طی کنیم.

وی در خصوص برنامه‌های جانبی این جشنواره نیز گفت: امسال نیز نشست‌های آموزشی و تخصصی خواهیم داشت. مسابقه زنده طراحی نیز اجرا می‌شود و از مستندی در حوزه قاچاق پوشاک رونمایی خواهد شد. البته طرح رصد ملی احتمالاً به جشنواره نمی‌رسد. فراخوان بخش مقالات جشنواره نیز اعلام خواهد شد و اختتامیه بخش غیر رقابتی در بخش علمی طی چند ماه آینده برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha