کد خبر: 4193872
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
حامدسقائیان در نشست خبری:

تثبیت ارزش‌های دینی و ملی شاکله تئاتر فجر است

مدیران چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر آنکه توسعه تئاتر با بودجه محدود فعلی، امری سخت و دشوار خواهد بود تاکید کردند: سیاست اصلی جشنواره که بر آن تأکید داشتیم تثبیت ارزش‌های تاریخی؛ هویتی؛ دینی و ملی کشورمان بود و به‌ همین سبب شعار جشنواره را «امید؛ نشاط و همدلی» برگزیدیم.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکشنبه، 24 دی؛ به میزبانی تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی حامدسقائیان، سکان‌دار گام چهلم‌ودوم جشنواره؛ امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی این رخداد با حضور اصحاب رسانه و هم‌زمان با رونمایی پوستر این رویداد به قلم حامد مغروری از هنرمندان جریان انقلاب برگزار شد.

حرکت کند تئاتر به سبب آسیب‌های بودجه‌ای

نظری در ابتدای این نشست گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جدول اجراها و برنامه تمامی بخش‌های دوازده‌گانه این رویداد به فاصله 10 روز مانده به برگزاری جشنواره تدوین، تنظیم و در معرض دید خبرنگاران و اهالی تئاتر قرار گرفت.

وی با اشاره به آنکه تئاتر چه در شکل اجرا و چه در شکل مدیریت با سختی کار خود را پیش می‌برد یادآور شد: در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و تلاش برای افزایش کیفیت آثار تئاتری مهم‌ترین دغدغه ما مسئله بودجه است و امیدوارم که رسانه‌ها بتوانند صدای هنرمندان را به گوش مسئولان برسانند.

نظری با بیان آنکه اگر سینما تمایل به رشد کمی و کیفی دارد و اگر تلویزیون می‌خواهد بار دیگر دامنه مخاطبان خود را افزایش دهد باید به تئاتر و هنرمندان آن بیش‌از پیش توجه کند خاطرنشان کرد: در استان‌ها هنرمندان بسیار متعددی وجود دارند که تنها به‌خاطر بودجه و امکانات، نمی‌توانیم از تمامی آثار خوب هنرمندان استان و شهرستان در جشنواره تئاتر فجر میزبانی کنیم و امیدواریم که به‌زودی شاهد رفع این آسیب و مشکل در کشور باشیم.

تئاتر برای عبور از گردنه مشکلات باید به سازمان بدل شود

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آنکه تئاتر برای رشد خود در شکل عینی و عملیاتی نیاز به سرمایه‌گذاری وسیعی دارد تصریح کرد: با مرور تاریخ بیش‌ از 40‌ساله اخیر آیا می‌توانیم بگوییم که به حوزه تئاتر کشور سالنی اضافه شده ‌است؟ شاید بتوانیم ادعا کنیم که سالن‌های سخنرانی احداث کرده‌ایم اما در حوزه احداث سالن‌های تخصصی تئاتر نتوانستیم کارنامه درخشانی داشته باشیم.

نظری با تاکید بر آنکه با بودجه پنج یا 10 میلیاردی نمی‌توان به رشد تئاتر در کشور کمک کرد یادآور شد: بیش‌از 40هزار نفر هنرمند تئاتر؛ خانواده نجیب و شریف اهالی تئاتر را تشکیل می‌دهند و ما بیش‌از هر زمانی نیازمند تشکیل سازمان تئاتر با ردیف بودجه مشخص هستیم تا بتوانیم به شکل عینی و عملیاتی شعارهای خود را در حوزه جریان سازی و ارتقاء همه‌جانبه تئاتر در کشور اجرایی و عملیاتی کنیم.

حضور نمایشی با موضوع حکیم نظامی به درخواست وزارت فرهنگ

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره چهل و دوم ارائه آثاری با محوریت موضوعی حکیم نظامی بود خاطرنشان کرد: تعدادی آثار با این محور و شخصیت فرهنگی نامدار کشور به دست ما رسید که به‌دلیل کیفیت نازل آنها تنها یک اثر در جشنواره با موضوع شخصیت حکیم نظامی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

سیاست کلان جشنواره تثبیت ارزش‌های تاریخی؛ هویتی؛ دینی و ملی

حامدسقائیان سخنان خود را با اشاره به آنکه از نیمه مرداد که حکم دبیری این رخداد را دریافت کردم با برگزاری جلسات متعدد گام اجرایی نخست را بر انتشار فراخوان جشنواره چهل‌ودوم برداشتم یادآور شد: سیاست اصلی جشنواره که بر آن تأکید داشتیم تثبیت ارزش‌های تاریخی؛ هویتی؛ دینی و ملی کشورمان بود و به‌همین سبب شعار جشنواره را «امید؛ نشاط و همدلی» برگزیدیم.

وی با اشاره به آنکه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در 12 بخش برگزار می‌شود که پنج بخش جدید را برای نخستین بار میزبانی می‌کند یادآور شد: مسابقه تئاتر ایران؛ مسابقه تئاتر خیابانی؛ مسابقه رادیو تئاتر؛ بخش پژوهش؛ تئاتر بین‌الملل؛ مسابقه نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی از بخش‌های همواره ثابت این جشنواره بودند. پنج بخش مسابقه تئاتر دانشجویی؛ بخش مسابقه نمایش تلویزیونی؛ بخش مسابقه هویت ملی؛ بخش رقابتی غزه و بخش «تئاتر فراگیر» مربوط به هنرمندان دارای معلولیت از بخش‌های افزوده شده به گام چهل‌ودوم این رویداد به‌شمار می‌رود.

توسعه تئاتر با بودجه محدود فعلی سخت خواهد بود/ «امید، نشاط، همدلی» اثر انگشت دبیر پای جشنواره تئاتر فجر

تشریح مختصات بخش‌های 12 گانه تئاتر فجر

دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر با بیان آنکه تمامی رویدادهای معتبر تئاتری در جهان از دو جریان در شکل برگزاری میزبانی می‌کنند که نخستین آن به حوزه تولیدات تازه برای آن رویداد نمایشی و یا انتخاب آثار اجرا شده در طول یک‌سال در بخش مرور به شمار می‌رود یادآور شد: گام چهل‌ودوم جشنواره تئاتر فجر نیز از هر دوی این نگرش‌ها بهره می‌برد و تأکید بسیاری بر ارائه آثار تازه تولید شده برای این رخداد داشتیم. همچنین تلاش کرده‌ایم تا در قالب جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای برترین آثار اجرا شده در حوزه هنرهای نمایشی سراسر کشور را جمع‌آوری کنیم که درنهایت 34 نمایش به بخش مسابقه تئاتر ایران راه یافتند.

وی درباره بخش تئاتر دانشجویی با اشاره به آنکه جشنواره مستقلی به‌نام تئاتر دانشگاهیان در کشور وجود دارد که طی دو سال اخیر به‌دلیل مشکلاتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود داشت این جشنواره برگزار نشد تصریح کرد: طی همراهی و تعاملی که با معاونت فرهنگی وزارت علوم داشتیم برای نخستین بار با تأمین مالی این بخش به مستقل از سوی وزارت علوم، بخش دانشجویی را در شکل رقابتی با میزبانی از 25 نمایش در شکل رقابتی و یک اثر میهمان در جشنواره امسال میزبانی خواهیم کرد.

حامدسقائیان با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره تئاتر فجر در گام چهل‌ودوم با اشاره به آنکه در بخش تئاتر خیابانی 33 نمایش در نقاط مشخص شده در سطح شهر تهران طی روزهای برگزاری نمایش اجرا خواهند شد یادآور شد: بخش رادیو تئاتر؛ بخش پژوهش؛ بخش کارگاه‌های آموزشی و تئاتر تلویزیونی آغازگر گام چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر از 27 تا 30 دی خواهند بود که نفرات برگزیده در این رویداد هم‌زمان با برگزاری مراسم افتتاحیه در تاریخ اول بهمن معرفی خواهد شد.

8 اثر از 5 کشور با حضور ارمنستان به عنوان مهمان ویژه

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تأکید به بخش پژوهش در جشنواره تئاتر فجر امسال با اشاره به آنکه سه سخنران ایرانی و دو سخنران از افراد برجسته تئاتر جهان، پنج سخنرانی بخش پژوهش جشنواره را تشکیل می‌دهند یادآور شد: همچنین در بخش تئاتر بین‌الملل نیز هشت نمایش از پنج کشور با میزبانی از سه نمایش از کشور ارمنستان که بخش مهمان ویژه تئاتر ارمنستان جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند در کنار دو نمایش از یونان و یک نمایش از کشورهای تاجیکستان، عراق و ایتالیا؛ هشت نمایش بخش تئاتر بین‌الملل را به‌نام خود ثبت کرده‌اند.

از سردار سلیمانی تا ملک‌الشعرای بهار؛ آثار بخش هویت ملی

حامدسقائیان با اشاره به بخش تازه افزوده شده هویت ملی و غزه با تأکید بر آنکه ارائه واکنش ازسوی هنرمندان نسبت‌به اتفاقاتی که در دنیای پیرامونی آنها در منطقه و یا سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های هنرمندان تئاتر است گفت: ما نیز در بخش غزه باتوجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همچنین تأکید بر چهره‌ها و قهرمانان ملی در بخش هویت ملی آثاری را با محوریت بزرگانی چون ملک‌الشعرای بهار؛ آریو برزن؛ ثقةالاسلام و پنج اثر مختص سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در جشنواره امسال به مخاطبان ارائه خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش غزه نیز با ارائه فراخوانی مجزا از 9 نمایش خیابانی، رادیو تئاتر و صحنه‌ای با محوریت بازتاب مظلومیت مردم غزه و افشاگری جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس به زبان هنر تئاتر سخن خواهیم گفت.

حامدسقائیان با اشاره به تعامل دبیرخانه جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر با سازمان بهزیستی به بخش رقابتی «تئاتر فراگیر» در جشنواره امسال به‌عنوان بخش تازه افزوده شده این رویداد اشاره کرد و افزود: با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی هرچه بیشتر جامعه در مواجهه با افراد معلول؛ بازتاب ظرفیت و توانمندی‌های غیر قابل‌چشم‌پوشی و درخشان افراد دارای معلولیت 21 نمایش شامل 14 نمایش صحنه‌ای و 7 نمایش خیابانی را در بخش تئاتر فراگیر جشنواره چهل‌ودوم به شکل رقابتی به مخاطبان ارائه خواهیم کرد.

دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به بخش رقابتی مسابقه نمایشنامه‌نویسی و استقبال باشکوهی که با ارسال 379 اثر به این بخش ارسال شد گفت: درنهایت اعضای هیئت داوران پنج نمایش را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند که علاوه‌بر معرفی این آثار هم‌زمان با مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در روز اول بهمن‌ماه، این آثار در قالب مجلدی از پنج نمایشنامه توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهد رسید.

حامدسقائیان که علاوه‌بر سکان‌داری جشنواره چهل‌ودوم خود به‌عنوان یکی از مدیران و استادان شناخته‌شده حوزه تئاتر در بدنه دانشگاهی کشور شناخته می‌شود با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در قالب جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: از هشت استاد شناخته‌شده و مطرح تئاتر کشور در کنار پنج استاد خارجی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی دعوت کردیم تا علاوه‌بر تأکید و اهمیت به جنبه آموزشی جشنواره تئاتر فجر از این فرصت برای ارتقاء سطح کمی و کیفی دانشِ دانشجویان تئاتر در راستای تأثیرگذاری و کیفیت بخشی به حوزه تولیدات تئاتر کشور در آینده به بهترین وجه سود ببریم.

دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر در پایان با اشاره به آنکه درنهایت 1649 اثر در بخش‌های مختلف به این رویداد ارسال شد خاطرنشان کرد: باوجود فشردگی در حوزه برنامه‌ریزی از زمان انتشار فراخوان، در سایه همراهی و همدلی با اعضای مختلف ستاد دبیرخانه جشنواره امسال و با تأکید بر شعار جشنواره با محور «امید، نشاط و همدلی»؛ امیدواریم که جشنواره‌ای درخور و شاد را در همراهی با جامعه تئاتر و علاقه‌مندان به تئاتر کشور برگزار کنیم و به واسطه این جشنواره شاهد افزایش همدلی، وفاق، دوستی و صمیمیت میان مخاطبان با اهالی و خانواده تئاتر باشیم.

توسعه تئاتر با بودجه محدود فعلی سخت خواهد بود/ «امید، نشاط، همدلی» اثر انگشت دبیر پای جشنواره تئاتر فجر

پنج نمایش با محوریت سردار سلیمانی و 9 اثر درباره غزه

امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به آنکه پیش‌ از هر اقدامی برای برداشتن گام اجرایی در این دوره جشنواره نگاهی به تجربیات چهل‌ویک دوره قبلی داشتیم یادآور شد: چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 27 دی با بخش‌های رادیو تئاتر؛ نمایش تلویزیونی و پژوهش کار خود را آغاز می‌کند و هم‌زمان با برگزاری آیین گشایش این رخداد در اول بهمن برگزیدگان سه بخش مطرح شد در کنار بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی معرفی خواهند شد. همچنین از مهدی شرفی از تهیه‌کنندگان پیشکسوت و شناخته‌شده حوزه نمایش رادیویی نیز در مراسم افتتاحیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به بخش هویت ملی و میزبانی از 14 اثر در این بخش با بیان آنکه برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنج اثر با محوریت قهرمانی چون سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را شاهد خواهیم بود تصریح کرد: همچنین 9 نمایش در بخش ویژه غزه و شش نمایش مهمان با میزبانی از هنرمندان نسل‌های مختلف کشور در جشنواره چهل‌ودوم به پیشگاه مخاطبان ارائه خواهد شد.

دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آنکه در بخش دانشجویی تولید 12 اثر با موضوع غزه را میزبانی خواهیم کرد تصریح کرد: همچنین برخی از آثار تئاتر دانشجویی به بخش رقابتی و هویت ملی نیز راه یافته‌اند.

بودجه جشنواره تئاتر فجر 18 میلیارد تومان است

شفیعی با اشاره به آنکه با صراحت اعلام می‌کنم بودجه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 18 میلیارد برآورد شده‌است تصریح کرد: این را نیز با قدرت می‌گویم که امسال تمام تلاش خود را به‌کار بردیم تا بیش ‌از 80درصد این بودجه به شکل مستقیم در اختیار هنرمندان در قالب کمک هزینه آثار تولیدی به بخش جوایز قرار گیرد. حداکثر صرفه‌جویی را در بخش ستاد اجرایی و دبیرخانه جشنواره با همراهی دبیر جشنواره به‌کار برده‌ایم.

147 نمایش در 218 نوبت اجرایی

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر در گام چهل‌ودوم خاطرنشان کرد: در مجموع در این دوره جشنواره 147 اثر در بخش‌های مختلف اجرایی طی 218 نوبت اجرا به صحنه خواهند رفت و برای نخستین بار هم‌زمان با رونمایی از سامانه اختصاصی «گیشه تئاتر» تلاش کنیم تا معضل همیشگی فروش بلیت تئاتر جشنواره تئاتر فجر و همچنین اختصاص سهمیه بلیت خبرنگاران را از طریق این سامانه اختصاصی برطرف کنیم. کلیه علاقه‌مندان و مخاطبان جشنواره تئاتر فجر و خبرنگاران از 27 دی می‌توانند برای تهیه بلیت خود به سامانه تخصیص داده شد گیشه تئاتر مراجعه کنند.

تمام مخاطبان؛ مهمانان وی‌آی‌پی و ویژه جشنواره هستند

شفیعی یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر را برداشتن کارت‌های وی آی پی و میهمان ویژه جشنواره دانست و یادآور شد: امسال تمامی مخاطبان جشنواره تئاتر فجر مهمانان ویژه این رویداد هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم تا هنرمندان بخش تئاتر خیابانی که همواره رونق‌بخش تمامی جشنواره‌های تئاتری کشور هستند قدر و منزلت اصلی خود را دریابند و در بخش تئاتر خیابانی نیز علاوه‌بر آثار معمول از آثار برگزیده 10 جشنواره سراسری تئاتر خیابانی و همچنین آثاری مختص غزه، هویت ملی و مهمان میزبانی خواهیم کرد.

توسعه تئاتر با بودجه محدود فعلی سخت خواهد بود/ «امید، نشاط، همدلی» اثر انگشت دبیر پای جشنواره تئاتر فجر

آرزوی توسعه ابعاد تئاتر فجر از مهدکودک تا مساجد

فصل دیگری از این نشست به پرسش‌وپاسخ خبرنگاران با مسئولان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اختصاص داشت.

حامدسقائیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی‌بر آنکه مهم‌ترین ویژگی که گام چهل‌ودوم جشنواره تئاتر فجر را از ادوار دیگر متفاوت می‌کند یا به زبان ساده‌تر اثر انگشتی که یادگار حامدسقائیان به‌عنوان دبیر این رخداد خواهد بود چیست؟ گفت: انتخاب شعار «امید؛ همدلی و نشاط» اثر انگشت من در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهل‌ودوم است و امیدوارم این جشنواره بتواند در بطن و متن خود نشاط و همدلی جامعه تئاتر با عموم مخاطبان این هنر در کشور را هرچه بیشتر توسعه ببخشد.

وی ادامه داد: همچنین گام برداشتن برای هویت‌بخشی به حوزه نمایش ملی نیز یکی دیگر از اهداف من بود که اگر فرصت بیشتری داشتم جشنواره تئاتر فجر را از مهدکودک تا دانشگاه‌ها از کارخانه‌ها تا مساجد ابعادش را فراگیر می‌کردم. اما مسئله این است که مهم‌ترین عامل در مسیر عدم تحقق این ایده به حوزه بودجه بازمی‌گردد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تأکید بر آنکه اگر بودجه جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان جشن تئاتر انقلاب در شأن آن تعیین شود قطعاً می‌توانیم این رویداد را به یک جشن ملی با درصد بالایی از مشارکت مردمی بدل کنیم تصریح کرد: گام برداشتن در حوزه تعامل با معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بخش تئاتر دانشجویی و همچنین سازمان بهزیستی برای بخش تئاتر فراگیر گام‌هایی بود که در حوزه هم‌افزایی برداشته شد و همین مسئله به افزایش حضور اقشار مختلف در جشنواره چهل‌ودوم بدل خواهد شد.

محکومیت حمله تروریستی کرمان

حامدسقائیان در بخش پایانی پاسخ به ایکنا با اشاره به آنکه واکنش به وقایعی که در کشور و جهان از جمله حوادث تلخ غزه و حادثه حمله تروریستی کرمان که آن را شدیداً محکوم می‌کنیم و به خانواده بازماندگان تسلیت می‌گوییم فصلی دیگر از وجوه تفاوت جشنواره چهل‌ودوم به شمار می‌رود و یادآور شد: همین عکس‌العمل نشان‌دادن هنرمندان در حوزه تئاتر با دیدگاه و بینش متفاوت خود می‌تواند به جریانی اثرگذار در حوزه تولیدات آثار فاخر و مبتنی بر اتفاقات روز جامعه و جهان بدل شود.

تلاش برای یاری سازمان مدیریت کشور برای تحقق سازمان تئاتر

کاظم نظری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی‌بر تحقق هدف بزرگی چون تبدیل شدن اداره کل هنرهای نمایشی به سازمان تئاتر کشور تنها در ید قدرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و دست نهادهای اجرایی دیگر را می‌طلبد، در این حوزه چه اقداماتی صورت‌گرفته است ضمن تأیید این پرسش خاطرنشان کرد: قطعاً تبدیل اداره کل به سازمان تئاتر کشور به دست‌های اجرایی متعددی علاوه‌بر عزم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد. دراین‌میان سازمان مدیریت کشور نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از تمامی دوستان و دست‌اندرکاران با ارسال دعوت‌نامه‌های رسمی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر چهل‌ودوم دعوت کردیم. به شکل پیگیر مشتاق حضور دوستان هستیم تا از نزدیک شرایط تئاتر کشور را ببینند و با این هنر و ظرفیت‌های آن آشنا شوند.

درخواست‌های مدیر کل هنرهای نمایشی از دبیر تئاتر فجر

نظری با اشاره به آنکه دو نکته مهم به‌عنوان مهم‌ترین درخواست‌های من به‌عنوان مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیر جشنواره در این رویداد مورد تأکید قرار گرفت؛ درباره تشریح این نکته‌ها گفت: نخست تلاش برای عبور از نگاه کمی گرایانه و انتخاب آثاری با کیفیت بالا که بازتاب‌دهنده‌ دستاورد تئاتر حرفه‌ای کشور و در حد جشن تئاتر انقلاب باشد استوار بود.

وی ادامه داد: همچنین نکته دوم به مقوله ارزشمندی محتوای آثار بازمی‌گردد. چرا که رسالت تئاتر اثرگذاری است و این اثرگذاری تنها در حوزه محتوای غنی و فاخر است که شکل اجرایی و عملیاتی به خود می‌گیرد و به شخصه دبیر این جشنواره را برای اجرای این دو نکته به امری الزام‌آور دعوت کردم و خوشحالم که این دعوت من نیز با لبیک آقای حامدسقائیان مواجه شد.

از جمله حاضران دیگر در این نشست می‌توان به مدیران بخش‌های مختلف جشنواره ازجمله شهرام نوشیر، مدیر بخش تئاتر خیابانی؛ حسین عبدالهی، مدیر بخش تئاتر دانشجویی؛ امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر؛ محسن سوهانی، مدیر بخش نمایش‌های تلویزیونی؛ نرگس یزدی، مدیر بخش پژوهش؛ مژگان وکیلی، مدیر بخش بین‌الملل و ایرج افشاری، مدیر بخش کارگاه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha