به‌کارگیری ظرفیت احزاب سیاسی؛ لازمه تحقق مشارکت حداکثری
کد خبر: 4194036
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
حشمتیان مطرح کرد:

به‌کارگیری ظرفیت احزاب سیاسی؛ لازمه تحقق مشارکت حداکثری

دبیرکل خانه احزاب ایران احزاب سیاسی را موتور محرک توده مردم در جامعه خواند که قدرت بسیار زیادی در افزایش انگیزه مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند.

قدرتعلی حشمتیان

قدرت‌علی حشمتیان، رئیس خانه احزاب ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ملزومات مشارکت حداکثری در انتخابات 11 اسفند اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه حضور مردم شکل گرفته و مردم یکی از عناصر مشروعیت‌بخش این نظام محسوب می‌شوند و لذا نمی‌توان حضور مردم را در عرصه مختلف سیاسی نادیده گرفت.

وی افزود:‌ رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر و اعضای مجلس خبرگان رهبری به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و این نشان می‌دهد که مردم چقدر اثرگذار هستند و رأی‌شان سرنوشت‌ساز است. مردم حرف اول را در کشور می‌زنند و این را می‌توان در کلام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند میزان رأی ملت است جست‌وجو کرد.

حشمتیان ادامه داد: برای اینکه مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد باید چند اقدام اساسی انجام شود؛ اول اینکه باید تورم را مهار کرد چون واقعاً تورم زندگی و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده، دومین اقدامی که باید انجام شود مربوط به توجه ویژه به جوانان است و اینکه مشکلات جوانان را درک کنیم و درصدد رفع آنها برآییم و سومین اقدام هم مربوط به بازی دادن بیشتر احزاب سیاسی نسبت به قبل است. به نظر من اقدام سوم را باید به جد مورد توجه قرار داد زیرا اگر احزاب تقویت شوند و میان مسئولان و احزاب ارتباط قوی برقرار شود قطعاً دو اقدام قبلی را هم تحت تأثیر خواهد داد.

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه باید احزاب را در عرصه انتخابات به بازی گرفت، افزود: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌شود برخی مسئولان با وجود اینکه با کمک احزاب انتخاب شده‌اند بعد از انتخاب هرگونه ارتباط با احزاب را نفی می‌کنند و آن را افتخار می‌دانند، درصورتی‌که افتخار نیست، اینها باید مدنظر داشته باشند که احزاب موتور محرک توده مردم در جامعه محسوب می‌شوند و قدرت بسیار زیادی در کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی دارند.

نقش شورای نگهبان در افزایش مشارکت حداکثری

حشمتیان در ادامه به نقش شورای نگهبان در تحقق مشارکت حداکثری اشاره و تأکید کرد: شورای نگهبان یکی از نهادهای مهم حاکمیتی محسوب می‌شود و به همین دلیل طبیعی است که در ارتقای سطح مشارکت مردم در انتخابات اثربخش باشد. همه از شورای نگهبان انتظار دارند با دست باز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را بررسی کند و از برخوردهای سلیقه‌ای اجتناب ورزد. امیدواریم که شورای محترم نگهبان به منظور گرم‌تر شدن تنور انتخابات بخش قابل توجهی از ردصلاحیت‌شدگان را تأیید کند تا اینها بتوانند به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازگردند به ویژه کسانی که از نظر قانونی و قضایی منعی برایشان وجود ندارد و همین‌ نامزدها می‌توانند مشارکت مردم را رقم بزنند.

وی تقویت ارتباط رؤسای قوا با احزاب را یکی دیگر از عوامل اثربخش در تحقق مشارکت حداکثری توصیف کرد و گفت: حدود 140 حزب در کشور وجود دارند که قانونی و رسمی فعالیت می‌کنند ولی در جلسه اخیر احزاب با رئیس‌جمهور فقط حدود 50 حزب حضور داشتند که لازم است رئیس‌جمهور محترم و حتی رؤسای دیگر قوا با تمامی احزاب جلسه تشکیل دهند و راهکارهای انتخاباتی آنها را جویا شوند. به نظر من اگر از مقام معظم رهبری خواهش شود که احزاب جلسه مشابهی با معظم‌له داشته باشند حتماً مثمرثمر خواهد بود.

رئیس خانه احزاب ایران ادامه داد: احزاب را نباید نادیده گرفت و لازم است از ظرفیت آنها را بیش از پیش استفاده کرد. احزاب می‌توانند ارتباط مردم با حاکمیت را تقویت کنند و این یک ضرورت انکارناپذیر است.

اهمیت ائتلاف‌های انتخاباتی در پرشور شدن تنور انتخابات

حشمتیان با بیان اشاره به نقش ائتلاف‌های انتخاباتی در گرم شدن تنور انتخابات گفت: ائتلاف‌ها بیش از اینکه به گرم شدن تنور انتخابات کمک کنند، بیشتر افزایش مشارکت مردم را رقم می‌زنند. به هر حال ائتلاف‌ها اثرگذار هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت ولی به شرط اینکه منجر به دوقطبی‌سازی نشوند. ائتلاف‌ها باید نامزدهای کارآمد و دارای برنامه را در لیست خود قرار دهند و بر عملکرد نامزدهایشان نظارت جدی داشته باشند تا یک رقابت جدی و در عین حال اخلاقی مبتنی بر معرفی برنامه‌ها، نه تخریب رقیب، شکل بگیرد که این شکل رقابت اعتماد مردم را به لیست‌های انتخاباتی بالا برده و موجب افزایش مشارکت می‌شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha