غربالگری بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پویش ملی سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
کد خبر: 4194360
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

غربالگری بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پویش ملی سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه در پویش ملی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش از ۵۰۱ هزار و ۱۱۷ نفر غربالگری شدند، گفت: از این تعداد ۸ هزار و ۶۵۲ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳ هزار و ۲۸۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

فشارخونبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان گفت: پویش ملی سلامت در قالب طرح غربالگری فشارخون و دیابت از آبان ماه شروع شده و تاکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش از ۵۰۱ هزار ۱۱۷ نفر غربالگری شدند، از این تعداد ۸ هزار و ۶۵۲ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳ هزار و ۲۸۱ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
 
وی با اشاره به این موضوع که بیماری فشارخون و دیابت بالاترین شیوع را در خانواده‌های ایرانی دارد، افزود: از هر ۳ نفر بالای ۳۰ سال یک نفر دارای فشار خون بالا و از هر ۶ نفر یک نفر به بیماری دیابت مبتلا است.
 
زنگنه ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی تیم‌های سلامت که در اجرای این پویش مشارکت داشتند گفت: خوشبختانه با مشارکت مردم و تلاش همکاران در مراکز بهداشتی توانستیم بیش از ۶۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال را غربالگری کنیم، از تمامی هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود تا ۳۰ دی‌ماه برای آگاهی از میزان فشار خون و دیابت به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.
 
نیما شهریاری، پزشک پایگاه سلامت ولی عصر زاهدان نیز گفت: بیش ۶ هزار ۹۴۸ نفر جمعیت بالای ۱۸ سال تحت پوشش این پایگاه سلامت هستند که از ابتدای پویش ملی سلامت تاکنون ۴ هزار ۳۸۹ نفر از نظر بیماری فشار خون و دیابت غربالگری شدند.
 
وی گفت: در اجرای این پویش در این پایگاه سلامت ۱۴۹ نفر بیمار فشار خون بالا و ۸۰ نفر مبتلا به دیابت شناسایی شدند.
انتهای پیام
captcha