هوش مصنوعی؛ از حکمرانی تا آینده پژوهش
کد خبر: 4194632
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
برخط جامعه

هوش مصنوعی؛ از حکمرانی تا آینده پژوهش

کاهش نرخ بیکاری به کمترین میزان در چهار دهه، اعلام شعار هفته پاک، ضرب‌العجل ۲ ماهه به سکو‌ها برای حفاظت از داده‌ها، معرفی بهترین بازی‌سازان ایران، پاسخ وزارت بهداشت به سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه، معرفی برگزیدگان جشنواره «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» و برگزاری همایش «حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی» از مهمترین رویداد‌های حوزه اجتماعی طی هفته گذشته بود.

برخط جامعهکاهش نرخ بیکاری به کمترین میزان در چهار دهه، اعلام شعار هفته پاک، ضرب‌العجل 2 ماهه به سکوها برای حفاظت از داده‌ها، معرفی بهترین بازی‌سازان ایران، پاسخ وزارت بهداشت به سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه، معرفی برگزیدگان جشنواره «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» و برگزاری همایش «حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی» از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی طی هفته گذشته بود.
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود به موضوعات کلیدی و مهم نیز پرداخته و برای بررسی ابعاد آنها سراغ کارشناسان و متخصصان آن رفته است، از جمله این موضوعات چگونگی فقرزدایی، راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی، بهترین شیوه آموزش مفاهیم دینی به دانش‌آموزان، شیوه‌های صحیح مداحی و نیز چگونگی تأثیر مداحی بر جوانان و نوجوانان و تشریح فعالیت‌های گروه‌های جهادی بوده است. 
 
در گزارش برخط جامعه این هفته مروری بر این رویدادها و مصاحبه‌ها داریم.
 
ماه رجب؛ فرصت بی‌نظیر جبران خطا
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب در یادداشتی این ماه را ماه رجب؛ فرصت بی‌نظیر جبران خطا و بخشودگی انسان دانست و گفت: به لحاظ اهمیت و جایگاه دعا، به طور عام و فضلیت ادعیه ماه رجب، همچنین بهره‌گیری از این فیض پر ثمر به این ویژگی ماه رجب می‌پردازیم. دعا از مهمترین و اساسی‌ترین اسباب تقرب به حق تعالی و گنجینه‌ای از معارف والای دینی و اسلامی است که غالبا برای عموم بشر ناشناخته مانده است مهجوریت مردم از دعا و ناشناختگی معارف آن ایجاب می‌کند تا درباره این گنجینه ارزشمند تتبع بیشتری صورت گیرد. از این رو در گفتار‌های پیش رو برای آشنایی بیشتر با معارف و آموزه‎های اسلامی به ترجمه و شرح برخی ادعیه وارده در ماه رجب می‌پردازیم.
 
رابطه مستقیم افزایش اعتماد عمومی و نشاط اجتماعی
 
از منظر علوم و متخصصان حوزه‌های مختلف، شادی و نشاط اجتماعی از نشانه‌های یک جامعه سالم است. وقتی نشاط اجتماعی وجود نداشته باشد، جامعه دچار افسردگی و انحرافات مختلف فردی، جمعی و فرهنگی می‌شود. برای شاد بودن باید مؤلفه امید به زندگی را افزایش داد، چون باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی می‌شود.  
 
برخط جامعه
 
روح‌الله قاسمی، پژوهشگر اجتماعی در رابطه با موضوع نشاط اجتماعی و چگونگی ایجاد آن در جامعه گفت: طبق پژوهشی که حدود یک سال پیش و در حوزه تدوین سیاستی نشاط اجتماعی انجام گرفت،  یکی از مهمترین ابعاد نشاط اجتماعی، بحث اعتماد عمومی بین نظام حاکمیتی یعنی حکومت و مردم است. هر چقدر که مردم نسبت به وضعیت کلی اجتماع و کشور اعتماد بیشتری داشته باشند، مشارکت آن‌ها در عرصه اجتماعی بیشتر شده و به تبع آن نشاط اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت؛ لذا بحث مشارکت موضوع بسیار مهمی است. امروزه زندگی روزمره با مشارکت معنا پیدا می‌کند یعنی هرچقدر که مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف کمتر باشد، احساس رضایت آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. 
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
رسیدن به درآمد پایدار از طریق ایجاد اشتغال؛ بهترین راه فقرزدایی
 
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهمترین معضلات جامعه بشری است که جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی دارد و مشکلات ناشی از فقر منحصر به پیامد‌های فقر نیست، بلکه این مشکلات زمانی شدت می‌یابد که زمینه‌ساز انحرافات شود. خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین با سیدمحمدموسی مطلبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطلعات اجتماعی جهاددانشگاهی گفت‌وگو کرده است.
 
وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه امروز بهترین راه فقرزدایی، رسیدن به درآمد پایدار از طریق شغل و کار است، افزود: متأسفانه فضای حاکم بر بسیاری از امور اقتصادی جامعه مبتنی بر رانت‌خواری و تشویق به واسطه‌گری است و افراد درآمد خود را از طریق کار به دست نمی‌آورند. اگر اقتصاد ما سامان پیدا کند و فرهنگ کار این‌گونه در جامعه شکل گیرد که به جز کار نمی‌توان از راه دیگری درآمد کسب کرد، دستاورد‌های اقتصادی به کسانی می‌رسد که کار می‌کنند و افرادی که کار نمی‌کنند دستاوردی نخواهند داشت. در این قالب فقط کسانی که برای حمایت باقی می‌مانند، کسانی مانند کودکان، مادران باردار، سالمندان، معلولان و ... هستند که جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و نیازمند حمایت از سوی نهاد‌های حاکمیتی هستند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
فقرزدایی با تزریق مسکن‌های مالی به جایی نمی‌رسد
 
غلامرضا اسکندریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی با بیان اینکه فقرزدایی از جامعه با تزریق مسکن‌های مالی به جامعه هدف به جایی نمی‌رسد، گفت: خانواده توانمند، توان چانه‌زنی، مسئولیت‌پذیری، مطالبه‌گری، اثرگذاری، برنامه‌ریزی و ترسیم شرایط مطوب را دارد. اگر توانمندسازی جامعه در حال حرکت به این سمت است، حتما رویکرد قابل قبولی بوده، اما اگر فقط به حمایت‌های اقتصادی خرد بپردازیم، قطعا این رویکرد پاسخگوی کاهش و یا رفع فقر در جامعه نخواهد بود.
 
برخط جامعه
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
تولید دانش‌بنیان؛ راهکار دستیابی به رفاه اجتماعی و کاهش فقر
 
محمدجواد چیت‌ساز، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین معتقد است: مسئله توانمدسازی خانواده‌های نیازمند یکی از طرح‌های بسیار تأثیرگذار در حوزه کاهش و رفع فقر در جامعه است. باید به سمتی برویم که به جای اینکه حمایت‌های مالی محدود از خانواده‌های محروم و نیازمند داشته باشیم و یا اینکه نسبت به توزیع بسته‌های حمایتی در میان افراد محروم اقدام کنیم، از بودجه‌های موجود برای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند استفاده کنیم تا ایشان علاوه بر فراگیری فنون مختلف بتوانند به حوزه کسب درآمد ثابت و شغل پایدار ورود کنند و عزت نفس ایشان حفظ شود.  
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لزوم استفاده از ابزار‌های متنوع فرهنگی در آموزش مفاهیم دینی 
 
ایکنا به منظور بررسی اصول و روش‌های مناسب آموزش مفاهیم دینی به دانش‌آموزان در مدارس به سراغ محسن ایمانی‌نائینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مؤلف کتاب‌های «کلاس اولی‌ها»، «تولد دومین فرزند در خانه ما»، «آسیب‌شناسی مطالعه» رفته و در این باره گفت‌وگو کرده است.
 
وی با بیان اینکه نباید برای ارائه مفاهیم دینی صرفاً به مطالب شفاهی در کلاس بسنده کرد، گفت: می‌توان از منابع متنوع فرهنگی مانند فیلم، تئاتر، نمایشنامه و... استفاده کرد تا مخاطب بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و بچه‌ها با انگیزه بیشتری حاضر شوند و اشتیاق بیشتری از خود نشان دهند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
تربیت دینی را به آموزش دین تقلیل ندهیم
 
ایکنا به منظور بررسی اصول و روش‌های مناسب آموزش مفاهیم دینی به دانش‌آموزان در مدارس به سراغ حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده قمصری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس کمیته مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رفته و در این باره گفت‌وگو کرده است.  
 
وی معتقد است؛  ما در نظام آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم؛  جریان تربیت دینی و اخلاقی را نباید به شکل آموزشی پیش برد. تاکنون این روش انجام شده و جواب نداده حتی بعضاً عکس‌العمل‌های منفی هم داشته است. باید زمینه تحول را فراهم کرد وگرنه با وضع موجود به جایی راه نخواهیم برد.
 
برخط جامعه
 
صادق‌زاده قمصری ادامه داد: مدارس تلاش می‌کنند تا با حافظه محوری با فرض اینکه این دانش‌ها بعداً به رفتار تبدیل می‌شوند آموزش دروس را پیش ببرند و این اشتباه است. مسائل دین و معنویت نباید مانند دروس علوم، ریاضی و... باشد.  وضعیت موجود تربیت دینی را به آموزش دین فرو کاسته و پاسخگوی نیاز کودک و نوجوان نیست.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
چگونه از ستایشگری اهل‌بیت(ع) صیانت کنیم
 
ایکنا در رابطه با شیوه‌های صحیح مداحی و نیز چگونگی تأثیر مداحی بر جوانان و نوجوانان به گفت‌وگو با سعید مقدسیان، معاون امور پیرغلامان بنیاد دعبل خزاعی پرداخته است، وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه تلمذ نزد اساتید، بهترین مؤلفه برای دستیابی به شیوه صحیح ستایشگری برای مداحان است، گفت: این امر معطوف به سبک‌های قدیمی نیست و مداحانی که به سبک جدید فعالیت می‌کنند نیز باید از محضر اساتید فن استفاده کنند.
 
وی تأکید کرد: مداحان باید بدانند که چنانچه اهل بیت (ع) خود به بانی مجالس عزاداری عنایت کنند، هر مبلغی از سوی ایشان به مداحان پرداخت شود، عنایت خود اهل بیت (ع) است و برکت آن را نیز خود اهل بیت (ع) خواهند داد، اما اینکه برخی مداحان برای یک دهه و به نام حضرت زهرا (س) یک میلیارد تومان طی کرده و پیش از آغاز مراسم نیز درخواست دریافت نیمی از این وجه را داشته باشند، صحیح نیست. متأسفانه زمانی که برخی مداحان مبالغ هنگفتی را برای مراسم مختلف طی می‌کنند، ذهن مردم عادی در هیئت‌ها به هم ریخته و حضور ایشان نیز کمرنگ خواهد شد. کمرنگ شدن فضای برخی هیئت‌های مذهبی به خاطر همین اشتباهات است که متأسفانه از سوی برخی مداحان و بانیان رخ می‌دهد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
آبرو برای نظام و خدمت برای مردم
 
مهدی فیض، معاون فرهنگی اسبق جهاددانشگاهی به مناسبت هجدهمین سالگرد مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی گفت؛ فعالیت‌های دکتر کاظمی‌آشتیانی آبرویی برای نظام و خدمتی به عموم مردم بود. از یک منظر دیگر چنین می‌توان برداشت کرد که نسبت دادن نگاه تنگ‌نظرانه سیاسی با واقعیت سازگار نیست؛ نمونه‌اش هم همین دکتر کاظمی‌آشتیانی. معیار رهبری انقلاب هم این است که چه کسی به مردم خدمت می‌کند. رهبری وقتی می‌خواهند مثال بزنند، بار‌ها اسم دکتر کاظمی‌آشتیانی را آوردند.
 
برخط جامعه
 
وی افزود: در هر دوره زمانی و در هر رشته و تخصصی باید یک چمران داشته باشیم که مثال زدنی باشد. به این معنا که همه متوجه شوند در هر زمانی و در هر تخصصی می‌توان مثل چمران عمل کرد؛ اینطور نباشد که کسی گمان کند چمران اسطوره‌ای دست نیافتی بود. از این جهت، زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی از مصادیق این گونه زیستن است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
جهاد فرهنگی در روستا‌های محروم 
 
گروه جهادی قاسمیون شهر ری یکی از گروه‌های فعال در حوزه تخصصی فرهنگی است. این گروه جهادی در مناسبت‌های مختلف سال در روستا‌های محروم استان تهران حاضر شده و نسبت به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی برای کوکان و نوجوانان اقدام می‌کند.  
 
پیام محمدی، مدیر گروه جهادی قاسمیون شهر ری در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌های ویژه این گروه جهادی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم گروه قاسمیون در دوران پیش از شهادت حاج قاسم، حضور در طرح کمک‌های مؤمنانه بود که در این زمینه با مبلغی که از سوی خیران تأمین می‌شد، بسته‌های معیشتی و سبد‌های کالا تأمین شده و در اختیار خانواده‌های محرومان قرار می‌گرفت. پس از  شهادت سردار شهید سلیمانی نام گروه را قاسمیون نهاده و با نیت حاج قاسم به حوزه تخصصی فرهنگی ورود کردیم که به توفیق الهی برنامه‌های تأثیرگذاری در این حوزه داشته و مورد استقبال مردم قرار گرفته‌ایم.   
 
باکری‌ها به یاد شهید سلیمانی برای نیازمندان خانه می‌سازند
 
عدنان اقبالی‌پور، مسئول گروه جهادی شهید باکری شباب شهرستان چرداول در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح فعالیت‌های این گروه جهادی در ایام شهادت سردار سلیمانی و هفته مقاومت پرداخت و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم این گروه جهادی توزیع داروی رایگان در بین بیماران نیازمند است که در این زمینه دارو‌های مدنظر با کمک بسیج سازندگی و خیران تهیه شده و میان محرومان شهرستان‌های مختلف استان ایلام توزیع می‌شود.  
 
برخط جامعه
 
ارائه مشاروه حقوقی رایگان به محرومان
 
گروه جهادی شهید سلیمانی ایلام یکی از گروه‌های تخصصی در حوزه ارائه مشاوره‌های حقوقی است که توانسته با نیت شهید سلیمانی خدمات رایگان حقوقی به نیازمندان و محرومان این استان ارائه کند. روح‌الله کدیوریان، مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ایلام در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح فعالیت‌های این گروه جهادی در راستای تکریم سردار شهید سلیمانی پرداخت و اظهار کرد: بسیاری از نیازمندان در استان ایلام زندگی می‌کنند که توانایی استفاده از خدمات وکالت و مشاوره‌های حقوقی را ندارند و به همین دلیل اعضای گروه شهید سلیمانی ضمن نیازسنجی در این زمینه، وارد میدان شده و نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام کردند.  
 
راه‌های کنترل خشم در نوجوانان
 
پرخاشگری یکی از چالش‌های رفتاری است که اغلب والدین با آن مواجه هستند، البته این تنها احساسی نیست که در آن‌ها بروز پیدا می‌کند، کاهش اعتماد به نفس، ضربه روحی و…. نیز سبب افزایش استرس و اضطراب در نوجوانان شده و با بداخلاقی و عصبانیت و ... خود را نشان می‌دهد که شناخت والدین از ویژگی‌های این دوره، آن‌ها را در برخورد با فرزندانشان یاری خواهد کرد تا با همراهی والدین این دوره را سپری کرده و تکنیک‌های کنترل خشم را بیاموزند.
 
مبین صالحی، دکترای روانشناسی و متخصص کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: واقعیت این است که درصد کمی از علت پرخاشگری به هورمون‌ها مرتبط است و بیشتر آن مربوط به مسائل اجتماعی و محیطی است که عمدتاً در خانواده شکل می‌گیرد. تنش‌ها و تعارضاتی که ممکن است در خانواده رخ دهد و منجر به پرخاشگری نوجوان شود.  
 
وی در این گفت‌وگو به علل و عوامل پرخاشگری و راه‌های کنترل آن نیز پرداخته است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نرخ بیکاری به کمترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده است
 
محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری در تشریح جزئیات آمار حوزه شاخص‌های نرخ بیکاری بیان کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یک سال منتهی به پاییز امسال نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده که این نرخ کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است. این روند در بیش از دو سال گذشته روند کاهشی داشته است.
 
روزشمار هفته هوای پاک اعلام شد
 
شعار روز هوای پاک از طرف سازمان حفاظت محیط زیست «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» نامگذاری شده است و روزشمار هفته هوای پاک نیز از این قرار است؛ روز سه‌شنبه ۲۶ دی روز «هوای پاک، حقوق عامه»، روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه روز «هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی»، روز پنج شنبه ۲۸ دی ماه روز «هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر»، روز جمعه ۲۹ دی ماه روز «هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی»، روز شنبه ۳۰ دی ماه روز «هوای پاک، خودرو‌های فرسوده»، روز یک‌شنبه اول بهمن ماه روز «هوای پاک، کیفیت سوخت» و روز دوشنبه دوم بهمن ماه روز «هوای پاک، سلامت» نام‌گذاری شده است.
 
برخط جامعه
 
چگونگی رهایی خانواده مقاوم از طوفان‌های مدرنیته
 
بیست و نهمین پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم با عنوان «گونه‌شناسی تأثیرات اخلاق وحیانی بر تاب‌آوری و ارتقای کارکرد‌های خانواده در عصر حاضر» ظهر یکشنبه، ۲۴ دی با حضور حجت‌الاسلام مهدی علیزاده، کارشناس خانواده برگزار شد.
 
وی در این نشست با تأکید بر مقاوم‌سازی خانواده گفت: دو نوع مقاوم‌سازی درون‌زا و برون‌زا را می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم، که مقاوم‌سازی برون‌زا بر فعال‌سازی عوامل بیرونی در چرخه حکمرانی خانواده دلالت دارد و در حکمرانی، سه بخش دولت، خصوصی و مردم قابل تعریف است و ممکن است یک نگاه معطوف به این باشد که خانواده منفعل است و اگر بخواهیم او را مقاوم کنیم و برخی از کارکرد‌های تضعیف شده‌اش را به او برگردانیم، نیازمند حمایت‌های دولتی، بخش خصوصی و مردمی است.
 
ضرب العجل ۲ ماهه برای حفاظت از داده‌ها
 
سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ابلاغ مصوبه حفاظت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی در جمع خبرنگاران گفت:  امنیت داده‌های مردم که در اختیار سکو‌ها قرار می‌گیرد، برای ما بسیار مهم است و حتماً سکو‌ها باید این داده‌ها را به صورت کامل رمزنگاری کنند تا ما شاهد سرقت اطلاعات برخی کاربران کشورمان که نمونه‌هایی از آن در حملات هکری اخیر دیده شد، نباشیم.
 
برخط جامعه
 
وی افزود: همه ارائه‌دهندگان خدمات که از طریق سامانه‌ها و سکو‌های فضای مجازی به مردم خدمات برخط ارائه می‌کنند، موظفند حداکثر تا ۲ ماه نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کنند و در صورتی که این اقدام انجام نشود، مجوز‌های استمرار یا تمدید فعالیت آن‌ها صادر نخواهد شد.
 
بهترین بازی‌سازان ایران با غزال به خانه رفتند
 
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، پس از چهار سال وقفه امشب در تالار وحدت برگزارشد. در این مراسم جوایز بخش سرمایه‌گذاری اهدا شد و برندگان چک‌های سرمایه‌گذاری خود را دریافت کردند. بزرگ‌ترین جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته بر روی شرکت پردیس سرگرمی پیله به میزان دو و نیم میلیارد تومان بود. در مجموع هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سکوی پرتاب غزال سرمایه جذب کرد. همچنین برندگان بخش سبک‌ها نیز معرفی و تجلیل شدند.  
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در این مراسم گفت: ما باید به بحث بازی‌ها به عنوان یکی از راه‌های مهم در حوزه مسائل فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و هنر توجه کنیم. امروز سهم مهمی را بازی‌ها در انتقال فرهنگی، تحمیل ارزش‌های فرهنگی و ... ایفا می‌کنند. همه کشور‌های توسعه یافته در این بخش، در حال گسترش سرمایه‌گذاری هستند و متوجه می‌شویم در گذر زمان یک مجموعه بازی در حوزه‌های مختلف زندگی رسوخ می‌کند.  
 
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: امروز در صنعت خلاق آنچه مورد توجه است این است که چه قدر از مخاطب زمان و توجه می‌گیریم. در ایران روزانه ۳۴ میلیون نفر متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند یعنی سه میلیارد نفر ساعت بازی در روز؛ اگر هر دقیقه بازی قابلیت خلق ارزش ۱۰ تومان داشته باشد، این حجم از توجه و زمان سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد.  
 
پاسخ وزارت بهداشت به سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه
 
روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر کرد؛ پیرو انعکاس نامطلوب و تحریف‌آمیز دیدگاه برخی ذینفعان راهبردی حوزه سلامت درباره خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فضای مجازی و شماری از رسانه‌های بیگانه، لازم به تأکید است که این وزارتخانه علیرغم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان که با ایجاد محدودیت‌های ارزی، بعضاً ارائه دارو‌های حیاتی و مواد اولیه آن و تجهیزات پزشکی را نیز مشمول تحریم قرار داده و موجبات رنج بیشتر بیماران را فراهم نموده‌اند و نیز باعث ایجاد محدودیت‌های فراوانی در تدارک و دسترسی مردم به خدمات سلامت شده اند ولیکن خانواده بزرگ بهداشت، درمان کشور در طی بیش از دو سال گذشته با برنامه‌ریزی منسجم و تلاش و از خودگذشتگی و فداکاری توانسته بسیاری از مشکلات نظام سلامت را حل کرده و یا کاهش دهد.
 
در این بیانیه به بخش‌هایی از دستاورد‌های این وزارت در طی دو سال گذشته و برنامه‌های در دست اجرا و برنامه‌های آینده اشاره شده است که پوشش بیمه رایگان درمان ناباروری برای اولین بار،  افتتاح و بهره برداری از ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در مدت دو سال در راستای بازسازی نظام شبکه بهداشتی، پویش ملی سلامت و پایش دیابت و پرفشاری خون بیش از ۳۹ میلیون ایرانی تا ۲۰ دی ۱۴۰۲ و ثبت رکورد جدید در مشارکت مردم در حوزه سلامت، توسعه و تجهیز بیش از ۵۰۰ پروژه درمانی جدید در کشور با تمرکز بر مناطق محروم و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تأخیر از جمله این دستاورد‌ها است.
 
معرفی برگزیدگان جشنواره «هوش مصنوعی و آینده پژوهش»
 
آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مضمون «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در سالن قلم مرکز همایش‌های بین‌الملل کتابخانه ملی برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.
 
برخط جامعه
 
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: در عرصه هوش مصنوعی به سه مؤلفه داده، مدل‌های بزرگ و سخت‌افزار‌های پردازش و ذخیره‌سازی نیاز داریم و اگر زیرساخت همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های تولیدکننده فناوری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی مهیا شود، می‌توانیم به آینده هوش مصنوعی در کشورمان امیدوار باشیم.
 
علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم گفت: علم و فناوری و پیشرفت در این امور همان‌قدر که می‌تواند در راستای خدمت به بشر باشد، می‌تواند برای ضدسعادت بشری و در مسیر شقاوت و بدبختی بشر استفاده شود، نگاهی به وضعیت جهان امروز و سوءاستفاده دزدان علم و فناوری برای حمله به غزه و نابودی میراث فرهنگی و تاریخی غزه، نشان می‌دهد از این علم سوءاستفاده می‌شود.
 
هوش مصنوعی نباید به مرکز ملی فضای مجازی سپرده می‌شد
 
سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با موضوع حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی ۲۵ دی با حضور مدیران این حوزه به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.  
 
حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با اشاره به منطق و ماهیت متنوع هوش مصنوعی گفت: برخی هوش مصنوعی را مساوی با فضای مجازی‌ می‌دانند، اما یکی نیست و مجلس هم در این زمینه اشتباه کرده و آن را به مرکز ملی فضای مجازی سپرده است.
 
حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در این همایش با بیان اینکه فناوری‌های نو با بستر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم می‌شود و همه کشور‌ها این امکان را نخواهند داشت و دنیا به دو قطب شمال و جنوب تقسیم خواهد شد، بیان کرد: ما با هوش مصنوعی می‌توانیم جلوی یکسری از آسیب‌ها به کره زمین را بگیریم و یا حتی هوش مصنوعی می‌تواند فرایند تخریب کره خاکی را فراهم کند؛ از این رو هوش مصنوعی شمشیر دولبه است.
 
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر بخواهیم تمرکز روی رسانه را افزایش دهیم در نظام تقنینی و اسناد ملی باید به چهار موضوع توجه کنیم که از جمله تضمین شفافیت الگوریتم هوش مصنوعی، مسئولیت رسانه‌ها در عملکرد هوش مصنوعی، حریم خصوصی و استفاده ناخواسته رسانه‌ها از آن و تعادل بین مصالح مختلف است.  
 
فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: اگر امروز در این موقعیت به این مسئله توجه نکنیم، عقب خواهیم ماند. این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری، ایده‌پردازی و اجراست و امیدوارم به مسیر پیشرفت و تعالی شتاب دهیم.
 
جشنواره مد و لباس فجر مخاطبان را شگفت‌زده می‌کند
 
علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۳۰۰ اثر به دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش‌های مختلف ارسال شده است و حدود ۱۸۰ اثر در سالن نمایش آثار در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت، گفت: جشنواره دوازدهم ۲۹ دی تا چهارم بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.  
 
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن تشریح تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل وعده داد: نوع جدید نمایش لباس‌ها در این دوره از جشنواره مخاطبان را شگفت‌زده خواهد کرد.
انتهای پیام
captcha