به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ حجتالاسلام محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نشست ترویج فریضتین و نظارت بر اجرای آن را دو وظیفه قانونی ستاد برشمرد و گفت: برگزاری دورههای آموزشی، نشستهای علمی، کرسیهای آزاداندیشی، جشنوارهها و تولیدات فاخر رسانهای و... از برنامههای اصلی ستاد بوده که در حال اجراست.
وی برگزاری جشنواره ملی معروف را از دیگر برنامههای ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ترویج فریضتین عنوان کرد و افزود: با این جشنواره میخواهیم هنرمندان را وارد مقوله امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
دبیر ستاد امر به معروف براساس اصل هشتم قانون اساسی که در آن بر نظارت مردم بر مردم، نظارت مردم بر دولت و نظارت دولت بر مردم تأکید شده است، یادآور شد: قانون، نظارت مردم بر دولت و مردم بر مردم را از وظایف ستاد امر به معروف شمرده که در بخش نظارت مردم بر دولت ما از ظرفیت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها، مطالبهگران و تشکلهای مردمی بهره میبریم. البته در بحث نظارت مردم بر مردم ما تنها تسهیلگر هستیم و ورود مستقیم نداریم.
حجتاللاسلام طاهری آکردی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از دیگر وظایف مهم ستاد امر به معروف دانست و تأکید کرد: این حمایت باید در دو بُعد اجتماعی و دستگاهی انجام شود. در بخش دستگاهها، شوراهای امر به معروف و نهی از منکر باید از افرادی که در بحث رانت، فساد مالی، انتصابات اشتباه و... گزارش میدهند، نیز حمایت کنند. درخواست ما از دبیران شوراهای امر به معروف دستگاهها این است که به گونهای با افراد تعامل کنند که ضمن رعایت آبروی آنها، محل رجوع کارمند و ارباب رجوع باشند. ما نمیخواهیم امر به معروف چماقی بر سر دیگران و برای مچگیری باشد، بلکه باید هدفمان پیشگیری، دستگیری و کمک باشد.
دبیر ستاد امر به معروف، یکی از اهداف تخصصیسازی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر را احصا دقیق معروفات و منکرات هر دستگاه گفت: یکی از دلایلی که میتواند سبب نارضایتی مردم از حاکمیت شود، ترک فعل دستگاهها است. از این رو باید ضمن شناسایی منکرات برای رفع آنها برنامه ارائه کرد. البته خیال نشود نهی از منکر تنها کشف اختلاس یا رانت چند هزار میلیارد تومانی است، بلکه اسراف بیتالمال، عدم رفع نیاز و خواسته ارباب رجوع، بیتوجهی مدیر به کارمند و... منکر هستند که باید دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها به تمام این موضوعات توجه داشته باشند.
حجتالاسلام طاهری آکردی، خروجی افزایش رضایت مردم از دستگاهها را گسترش رضایت آنها از نظام دانست و گفت: نارضایتی مردم از دستگاهها به پای ناکارآمدی نظام نوشته میشود، از این رو باید تمام تلاش این باشد که نارضایتی رخ ندهد. همانطور که رهبر معظم انقلاب بر مطالبهگری همراه با پیشنهاد را مطالبهگری درست توصیف کردهاند، باید ببینیم در دستگاهها حرف و سخن مردم شنیده میشود یا خیر. یعنی آیا گوش شنوا در دستگاهها داریم؟ ابزار این گوش شنوا چیست؟ آیا این ابزارها کارآیی لازم را دارند؟
وی در ادامه مسئولیت اصلی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها را ترویج معروفات و حل منکرات در ادارات از مصادیق جزئی تا کلان با استفاده از زبان لین دانست.
در این نشست دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارت کشور، سازمان ثبت احوال، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان بهزیستی، سازمان انتقال خون، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سازمان سنجش و آموزش کشور، سازمان مدیریت بحران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران حضور داشتند.
انتهای پیام