نمایش آثار کمیاب تاریخی ادیان در موزه «غردقه» مصر
کد خبر: 4196543
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

نمایش آثار کمیاب تاریخی ادیان در موزه «غردقه» مصر

موزه «غردقه» مصر به مناسبت هفته جهانی همزیستی ادیان، تعدادی از آثار تاریخی سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی همزیستی بین ادیان، موزه غردقه مصر تعدادی از آثار تاریخی منحصر به فرد موجود در این موزه را به نمایش گذاشت. این آثار  از  تاریخ دیرینه همزیستی بین ادیان در سرزمین مصر نشان دارد که سه دین توحیدی در آن سرزمین تاریخی طولانی دارند. 

 این نمایشگاه‌ بازدیدکنندگان داخلی و خارجی‌ زیادی را جذب کرده است. 
 
قرآن عثمانی و جعبه نگهداری تورات از ارزشمندترین آثار موزه غردقه به شمار می‌روند. همچنین یک اثر چوبی نقاشی شده از دو قدیس به نام‌های کسمان و دمیان که پزشک بودند در حالی که ابزار و داروهای پزشکی در دست دارند در این موزه به چشم می‌خورد. این دو طبیب مسیحی هنر طبابت را آموختند و بیماران را بدون دستمزد معالجه می‌کردند. 
 
همچنین در این موزه یک قرآن چرمی و کاغذی مربوط به دوران عثمانی به خط علی نوری به نمایش گذاشته شده است که در صفحه اول آن سوره فاتحه و در صفحه دوم سوره بقره کتابت شده و صفحه اول با نقش‌های رنگی گیاهان تذهیب شده و در صفحه آخر دعای ختم قرآن کریم دیده می‌شود. این مصحف دارای جلد  چرم  تذهیب‌کاری شده بر زمینه سبز است و منشأ آن مشخص نیست.
نمایش آثار کمیاب تاریخی ادیان در موزه غردقه مصر / اماده
 
در این موزه جعبه نگهداری تورات معروف به صندوق حکمت نیز به نمایش گذاشته شده است. این صندوق، جعبه‌ای است که برای نگهداری طومارهای تورات در کنیسه‌ها استفاده می‌شد و فقط در مناسبت‌های عمومی باز می‌شود و روی آن دو زنگ از جنس نقره  وجود دارد و روی جعبه با نقره حکاکی شده است. همچنین دارای تزئینات برجسته و حکاکی تصاویری از درختان خرما و نوشته‌های فرانسوی و عبری، از جمله ده فرمان است.
 
«غردقه» که در زبان انگلیسی Hurghada نامیده می‌شود، شهری است در کرانه مصری دریای سرخ. این شهر که در استان بحرالاحمر مصر قرار دارد، از مراکز مهم گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران فراوانی به ویژه از روسیه، جمهوری چک و آلمان به غردقه می‌آیند. شهر غردقه در آغاز سده بیستم بنا شد و از آن زمان به این سو سرمایه‌گذاران آمریکایی، اروپایی و عرب همواره سعی در گسترش آن داشته‌اند.
نمایش آثار کمیاب تاریخی ادیان در موزه غردقه مصر
 
این شهر که تا چندی پیش یک دهکده کوچک ماهیگیری بیش نبود، امروزه ۹۰ هزار سکنه دارد و به سه بخش اصلی به نام‌های الدهر (مرکز شهر و منطقه قدیمی)، سقاله (منطقه تازه‌ساز) و جاده القُرّه (نوسازترین بخش) تقسیم شده است.
 
موزه آثار باستانی غردقه یکی از جدیدترین مراکز تفریحی و گردشگری این شهر به حساب می‌آید که از آثار باستانی بسیاری مربوط به دوران‌های مهم تاریخی تشکیل شده و در همین ارتباط، پایگاه خبری «الیوم السابع» در گزارشی از این موزه به نمایش نسخه‌ای کمیاب از قرآن کریم مربوط به دوران عثمانی در موزه آثار باستانی غردقه پرداخته است.
 
موزه آثار باستانی غردقه که در روز ۲۹ فوریه گذشته در مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع افتتاح شد، نخستین موزه در مصر است که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند؛ به گونه‌ای که یکی از شرکت‌های بخش خصوصی این کشور هزینه ساخت آن را برعهده گرفته و وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر نیز آثار باستانی بسیاری را برای نمایش در موزه قرار داده است.
 
این موزه شامل بیش از ۲ هزار قطعه باستانی متنوع از دوران‌های مختلف تاریخی است، از عصر فرعون و رومیان گرفته تا دوران مسیحیان قبطی و مسلمانان و عصر جدید.
 
انتهای پیام
captcha