اهمیت حضور اجتماعی زنان با دو شرط الزامات خانواده و زیست عفیفانه
کد خبر: 4197150
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
طهورا نوروزی تبیین کرد؛

اهمیت حضور اجتماعی زنان با دو شرط الزامات خانواده و زیست عفیفانه

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب با بیان اینکه آرمان انقلاب، آرمان جنسیتی و سهم‌خواهانه نیست، گفت: برای ما عدد مهم نیست که چند کرسی در مجلس یا چند سهمیه به زنان اختصاص داده شود، بلکه حضور زنان برای انقلاب مهم است. حضور اجتماعی زنان با در نظر گرفتن دو ملاحظه الزامات خانواده و زیست عفیفانه مهم است.

شایسته‌سالاری جایگزین نگاه زینت‌المجالسی به زنان شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست صمیمانه «جایگاه نظام قانونگذاری در نهادینه‌سازی هویت زن انقلاب اسلامی» امروز 11 بهمن‌ماه با حضور سمیه رفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب و طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب و جمعی از جامعه زنان، دختران جوان و رأی اولی‌ها برگزار شد.

سمیه رفیعی، نماینده مجلس و عضو بنیاد عفاف و حجاب در این نشست گفت: خیلی وقت‌ها در حق ارزش‌های انقلاب در رابطه با تبیین به زنان دنیا و برای اینکه فصل جدیدی ایجاد کند، غفلت و کمتر به این ارزش‌ها پرداخته شده است. منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در حوزه زنان، دختران و خانواده کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ناکارآمدی اجرایی چه در دولت، چه مجلس و یا قوه قضاییه بیشتر بوده است، چراکه که بر ارزش‌های اصیل سایه انداخته و جفایی بوده که در حق این گفتمان ایجاد شده است.  

وی تصریح کرد: مُرّ خواسته رهبری، شایسته‌سالاری است و نباید نگاه عددی و سهمیه‌ای به آدم‌ها و زینت‌المجالس بودن خانم‌ها داشت. تخصص، تعهد و کارامدی باید در نظر گرفته شود و زنان فقط به عنوان لابی‌من نباشند. اکنون چرا برخی مشکلات حل نمی‌شود، چون به جای اینکه دنبال حل مشکل باشند، دنبال لابی‌ کردن هستند.  

این نماینده مجلس گفت: مشکل ما عدم حضور ذینفعانه و گفت‌وگو با مردم، زنان و دختران جوان است. در تمامی انتصاب‌ها و انتخاب‌ها باید کارآمدی، تعهد، صداقت و شجاعت باشد و این مطالبه جدی جامعه نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه در لابی‌های سیاسی اتفاق قابل ملاحظه‌ای برای کشور نخواهد افتاد.

اهمیت حضور اجتماعی زنان با دو شرط الزامات خانواده و زیست عفیفانه

در ادامه طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه زنان فرهیخته گفت: عدالت جنسیتی، شایسته‌سالاری و حضور اجتماعی زنان سه محور مهم در سخنان مقام معظم رهبری بود. یکی از چالش‌های مهمی که طی سال‌های اخیر در حوزه قانونگذاری با آن مواجه بوده‌ایم، عدالت جنسیتی است و آن را در تمام ساحت‌ها جاری و ساری نکرده‌ایم. وقتی برابری را نقد می‌کنیم یعنی یک محور در کنار زن و خانواده برای ما مهم است، یعنی وقتی می‌گوییم برابری نه، منظور این است که زن را در کنار نقش‌های مادری و همسری می‌خواهیم. یعنی زن زیر سایه خانواده و این دو نقش می‌خواهد دیده شود. بنابراین باید هر حرکتی در حوزه زن و خانواده در راستای عدالت جنسیتی باشد.  

آرمان انقلاب جنسیتی و سهم‌خواهانه نیست

وی افزود: شایسته‌سالاری محور مهم دیگری است که رهبری بر آن تأکید داشته‌اند، چراکه در رابطه با مشارکت اجتماعی زنان مؤثر است و باید به این نقطه دقت کنیم که آرمان انقلاب، آرمان جنسیتی و سهم‌خواهانه نیست.  اینکه ما را در کمیت‌ها محصور می‌کنند؛ اصلاً برای ما عدد مهم نیست که چند کرسی در مجلس یا چند سهمیه به زنان اختصاص داده شود، بلکه حضور زنان برای انقلاب مهم است. حضور اجتماعی زنان نیز حائز اهمیت است و باید با در نظر گرفتن دو ملاحظه الزامات خانواده و زیست عفیفانه باشد. 

نوروزی در ادامه درباره چالش‌های نظام قانونگذاری کشور تصریح کرد: یکی از چالش‌ها، نگاه سلیقه‌ای به حوزه زن و خانواده است، ما شاخصی به نام آرای امام و رهبری داریم و باید این شاخص را در گفتمان‌ها و قوانین پیگیری کنیم. متأسفانه این حوزه همواره در کشاکش نگاه دولت‌ها و مجلس‌ها بوده است، در حالی که باید نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را پیگیری کنیم. عرصه دوم این است که در طول این سال‌ها قوانین ویژه زنان را بررسی کردیم، در حالی که قوانین دیگری داریم که به صورت غیرمستقیم بر حوزه زن و خانواده تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید یکی از مطالبات جامعه نخبگانی زنان این باشد که در حوزه‌های دیگر هم پیگیر مسائل و مطالبات زنان و خانواده باشیم. 

این کارشناس حوزه زن و خانواده با تأکید بر اینکه این نگاه باید نگاه مکمل در مجلس آینده هم باشد، بیان کرد: با توجه به اینکه با تنوع قوانین مواجه هستیم، مرجع بخشی از قوانین دولت، بخشی مجلس و بخشی هم قوه قضاییه است که ممکن است این‌ها دارای نقص‌ها و ضعف‌های اجرایی باشد. چه بسا پرقانونی و زیاد بودن قوانین و آیین‌نامه‌ها و مراجه متفاوت قوانین این حوزه را دچار هرج و مرج می‌کند و باید وحدت و همگرایی میان قوا در دهه چهارم انقلاب در حوزه زنان و خانواده باشد.

نگاه منفعلانه به اسناد بین‌المللی

وی ادامه داد: نگاه منفعلانه به اسناد بین‌المللی چالش دیگری است که بخشی از این سند‌ها قابلیت تصویب در مجلس را دارند و در این حوزه نباید منفعل باشیم و باید از ظرفیت‌های قانونگذاری خودمان بهره برده و نظام جامع قوانین زن و خانواده تدوین کنیم تا در بحث الگو‌های بین‌المللی مطرح بوده و الگو ارائه کنیم. فقدان نظارت چالش دیگری است که نه تنها در حوزه زن و خانواده بلکه در سایر حوزه‌ها نیز قوانین کم نداریم، اما حلقه مفقوده، همین نظارت است. واقعاً رصدی وجود دارد که چند درصد از سازمان‌های دولتی و یا بخش خصوصی قوانین حوزه زن و خانواده مانند مرخصی زایمان، دورکاری‌ها و ... را اجرا می‌کنند؟  

نوروزی با اشاره به بحث انتخابات و مشارکت زنان گفت: جامعه زنان در ذات خود امیدوار هستند و دشمن در پی ایجاد نوعی ناامیدی در کشور است. زنان محور خانواده هستند و هرگاه زنان در صحنه باشند، همه خانواده در صحنه خواهد بود. اکنون نتیجه، مهم نیست و مشارکت اهمیت زیادی دارد و زنان موتور محرکه جامعه هستند. بعد از پیروزی انقلاب صحنه فعالیت زنان بازتر شده است و امرروز باید تحول فرهنگی، حجاب و عفاف و... از مطالبات زنان باشد.

وی با اشاره به لایحه عفاف و حجاب بیان کرد: ما باید این مطالبه را به سمت دستگاه‌های فرهنگی ببریم، در حالی که دشمن می‌خواهد این موضوع را به سمت امنیتی شدن ببرد؛ از این رو باید اهرم مطالبه را به سمت دستگاه‌های فرهنگی همچون وزارت ارشاد، علوم و آموزش و پرورش سوق دهیم. امروز حوزه زنان متولی دارد، اما خانواده، متولی ندارد و نیاز است متولی مقتدر، دغدغه‌مند و متخصص داشته باشد.

انتهای پیام
captcha