انقلاب اسلامی ما یک انقلاب بزرگ تمدنی از جنس بعثت انبیاست
کد خبر: 4198067
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
وزیر ارشاد:

انقلاب اسلامی ما یک انقلاب بزرگ تمدنی از جنس بعثت انبیاست

محمدمهدی اسماعیلی ضمن اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ تمدنی است، تصریح کرد: جنس انقلاب اسلامی از جنس بعثت انبیا است. انقلاب اسلامی یک تحول صرف سیاسی نیست و در مقایسه با انقلاب‌های بزرگ دنیا نظیر ندارد.

به گزارش ایکنا، دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» صبح امروز 16 بهمن در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد و گفت: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب بزرگ تمدنی است؛ جنسش از جنس بعثت انبیا است. انقلاب اسلامی یک تحول صرف سیاسی نیست، یک تحول طبقه‌ای و یک جابجایی قدرت اتفاق نیفتاده است، این انقلاب در مقایسه با انقلاب‌های بزرگ دنیا نظیر ندارد. شباهت‌هایی میان آنها هست ولی انقلاب اسلامی ما منحصر به‌ فرد است. اگر مهم‌ترین جنبه آن یعنی جنبه مردمی بودن را لحاظ کنید حضور مردم در انقلاب اسلامی ما با انقلاب‌های دیگر مثل انقلاب فرانسه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: من می‌خواهم از منظر یک معلم چند نکته عرض کنم؛ ما در قرون چهارم و پنجم و همچنین در دوره صفوی یک دوره اوج تمدنی را شاهد بودیم و الآن در دوره سوم زایش تمدنی قرار گرفتیم. انقلاب اسلامی نتیجه حرکت صد ساله‌ای است که با پیروزی مکتب عقلی، اجتهادی و اصولی در جهان اسلام در حوزه شیعه غلبه پیدا کرده است. این حرکت از مرحوم وحید بهبهانی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی و آیت‌الله بروجردی شروع شد و در امام به قله خودش رسید و امام میراث‌دار یک چنین جایگاه تاریخی است.

اسماعیلی تصریح کرد: فقه، عرفان و فلسفه در وجود امام همنشین هستند. فقه اصل کار است، پایه کار است و فلسفه و عرفان هم حضور دارند. لذا در این دوره نظریه هزار ساله ولایت فقیه حاکم می‌شود. در این دوره سوم، مرجعیت یک حوزه مستقل از قدرت را شکل می‌دهد که انتهایش به تشکیل حاکمیت دینی و نظام جمهوری اسلامی منجر می‌شود، آغاز انقلاب اسلامی آغاز یک دوره جدید است. دعوای ما با برخی سیاستمداران و وارثان جریان روشنفکری در اینجا است که آنها انقلاب اسلامی را به معنای پایان کار و تلاش برای جهانی شدن می‌دانند ولی ما انقلاب را آغاز یک جهت جدید می‌دانیم.

 

غرب نهایت توحش است

وی با بیان اینکه امروز جایگاه ما جایگاه برتری است، افزود: گام دوم انقلاب اسلامی با کلیدواژه تحول شروع شده و در این مسیر با سرعت جلو می‌رویم. قصه غزه قصه پرغصه‌ای است ولی یک الهیات فرهنگی جدید از دل آن بیرون آمد. غربی‌ها تلاش می‌کردند دنیا را دهکده جهانی نشان دهند که در آن همه مثل هم زیست می‌کنند و سبک زندگی واحد دارند، این جریان آمد تا این نگاه را بشکند و انقلاب اسلامی چون ماهیت شالوده‌شکنانه دارد جبهه مقاومت هم همینطور است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: الآن نقطه مقابل ما غرب است. غرب نهایت توحش است. امام این جمله را دارد. در نتیجه تمدن غرب، امروز چه اتفاقاتی افتاده است؟ فروپاشی خانواده. خانواده دارد در غرب فرومی‌پاشد. برای چه عفت و پاکدامنی محل نزاع غرب با ما شده، چون عفاف و پوشش و حیا مهمترین سنگر گفتمانی ما در برابر غرب است. به همین خاطر آنها لشکرکشی کردند و فتنه درست کردند چون می‌دانند محل نزاع این است. ما از خانواده صیانت می‌کنیم تا پاکی این نهاد را حفظ کنیم. امروز جریان جدیدی اتفاق افتاده و سخنان سال گذشته رئیس جمهور محترم در سازمان ملل خیلی مهم بود چون ایشان روی مسئله خانواده ایستادند. ما با این نگاه جدید می‌توانیم موج جدید همگرایی را در دنیا سامان بدهیم.

وی تاکید کرد: ما با اقتدار فرهنگی می‌توانیم کانون‌های جدیدی را حول و حوش مفاهیم برخواسته از مکتب وحیانی خودمان در دنیا جلو ببریم. ماموریت انقلاب اسلامی یک ماموریت بزرگ فرهنگی و تمدنی است و ما در آینده‌ای که پیش روی ماست و نزدیک است و بخشی از آن محقق شده باید از این ظرفیت‌ها و ابزارها برای ایجاد نگاه کانونی استفاده کنیم.

 

یک انقلاب متمدنانه و بین‌المللی به نام ملت ایران

در ادامه این نشست موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: استاد مطهری معتقد هستند انقلاب اسلامی یک انقلاب استثنایی است و تمدنی که از این انقلاب استثنایی برخواهد خواست استثنایی خواهد بود. ما با نظریه پیوستگی می‌توانیم تمدن گذشته اسلامی را به تمدن نوین اسلامی وصل کنیم. این مطلب کلید بحث است. وقتی شهید مطهری کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشتند به برهه مهمی اشاره کردند ولی ما باید به دو دوره تعامل اسلام و ایران اشاره کنیم؛ یکی قرن دهم و دوره صفویه و یکی امروز.

موسی نجفی

 

وی افزود: ما دوباره باید به تعامل اسلام و ایران نگاه کنیم. نه نظریه ملت در ایران سکولار است و نه لزومی دارد حتما یک وحشتی داشته باشیم نظریه ملت را کنار بگذاریم و حتما بگوییم امت هستیم. چطور می‌توانیم این دو را جمع کنیم؟ نظریه تمدنی یک نظریه بین‌المللی است، نظریه ملت یک نظریه هویتی. چطور بین هویت و ملت و تمدن جمع کنیم؟ به نظرم می‌توانیم از الگوی انقلاب فرانسه استفاده کنیم. انقلاب فرانسه یک انقلاب بین‌المللی و منادی حقوق بشر و لیبرالیسم است ولی به نام ملت فرانسه بود. فرانسه یک کشور درجه دو بود ولی با انقلاب هم نام ملت فرانسه بین‌المللی می‌شود و هم کشور درجه اول اروپایی می‌شود. انقلاب اسلامی هم هیمنطور است؛ یک انقلاب متمدنانه و بین‌المللی ولی به نام ایران است و ما از این جهت با دیگر کشورهای اسلامی در عرض هم قرار نداریم و از این جنبه از سایر کشورهای اسلامی جلوتریم. ایران به خاطر انقلاب اسلامی در وضعیت پیشتازی خاصی قرار گرفته که می‌تواند برای جهان اسلام الگو باشد.

 

در پایان این نشست علی بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت نیز در سخنانی گفت: تلاش شده نگاه دولت سیزدهم نگاه تمدنی باشد، نگاه کاملا گفتمانی در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و اقدام در حوزه‌های مختلف و ساحات بشری و اجتماعی از جمله در تصمیمات اقتصادی که دولت در بحبوحه بحران‌های اقتصادی گرفت. مثلا دولت نگاه عدالت‌محور را در عین حال که توسعه و پیشرفت را برای جبران عقب‌ماندگی گذشته از چشم مغفول نداشته است در نظر دارد.

وی تاکید کرد: اگر بناست تعامل بین حاکمیت و مردم به نگاه‌های گفتمانی انقلاب اسلامی برگردد و این تعامل همیشگی باشد باید اولویت ما خدمات‌رسانی در مناطق محروم‌تر باشد. لذا سفرهایی که شخص رئیس جمهور به استان‌های محروم داشتند بیشتر از دیگر مناطق بوده است یا اگر پروژه یا طرح‌هایی تعریف می‌شده در این استان‌ها بیشتر بوده است. در حوزه‌های مختلف مثل عرصه علم و آموزش و فرهنگ و هنر هم نگاه عدالت‌محور حاکم بوده است.

انتهای پیام
captcha