«احمد» برشی از شخصیت شهید کاظمی است
کد خبر: 4198885
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کارگردان فیلم «احمد»:

«احمد» برشی از شخصیت شهید کاظمی است

امیر عباس ربیعی گفت: «احمد» درباره قصه تلخ زلزله بم است و ما باید وجوه شهید کاظمی مانند مردم‌داری، هیبت، مهربانی و… را در این فیلم نشان می‌دادیم. درست است که نمی‌توان تمامی ابعاد شخصیتی این شهید را نشان دهیم؛ اما تلاش کردیم تا حدودی بخش‌هایی از عطوفت ایشان را بازنمایی کنیم.

«احمد» برشی از شخصیت شهید کاظمی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، در حاشیه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نشست خبری فیلم «احمد» امروز ۲۰ بهمن در خانه جشنواره برگزار شد.

در این نشست، امیرعباس ربیعی (نویسنده و کارگردان)، حبیب والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، رضا محبی نوری (نویسنده)، تینو صالحی، توماج دانش بهزادی و ساره رشیدی (بازیگران)، حسین قورچیان (صداگذار)، طاهر پیشوایی (صدابردار)، نیاز حمیدی (طراح لباس)، حمید نجفی‌راد (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه‌های ویژه بصری)، مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و مرتضی کهزادی (طراح گریم) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده فیلم سینمایی گفت: از تک‌تک عوامل تشکر می‌کنم که برای این پروژه تلاش کردند. برای چنین پروژه دشواری، برخی ارگان‌ها پای کار آمدند. حوزه هنری در طول این پروژه کنار ما بود و در کنار آن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم بسیار از ما پشتیبانی کرد. 

وی افزود: خدمت به مردم ایران را وظیفه خود می‌دانم. در این‌ فیلم‌ها از بزرگانی یاد می‌کنیم که برای مردم جنگیده‌اند. یکی از دوستان شهید احمد کاظمی خواب او را دیده بود که گفته بود «بم من را نجات داد.» بم یعنی خدمت به مردم.

امیرعباس ربیعی کارگردان «احمد» درباره ساخت این فیلم سینمایی گفت: مدتی پیش، شروع به مطالعه پیرامون شهید احمد کاظمی کردم و در پژوهش‌ها به صفحه‌ای برخوردم که درباره حضور این شهید در بم و فعالیت ایشان نوشته بود. از همان جا قلاب من روی این داستان گیر کرد. زیرا احساس کردم این قصه نیاز امروز ماست. به واقع احمد کاظمی مدیر تراز جمهوری اسلامی است.

ربیعی ادامه داد: پلان‌های ویژوال و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه بصری این کار در حدی بود که مخاطب اصلا متوجه آن نخواهد شد. بخشی از پلان‌های ما تماما سی‌جی است و خواهش می‌کنم محمد برادران توضیحی در این باره دهد.

تینو صالحی، بازیگر این فیلم سینمایی گفت: این نقش چالش بزرگی برای من بود. در شروع کار آقای ربیعی به من کمک کردند و اطلاعاتی را در اختیارم گذاشتند. سپس بررسی کردیم و تمرین‌های طولانی و خوبی داشتیم تا بتوانیم نقش را آماده کنیم. از توماج هم تشکر می‌کنم. یکی از سخت‌ترین کارها مسئولیت این نقش بود. سخت از این نظر که به عنوان نقش اصلی فیلم و چنین کاراکتری حضور داشتم. ۲۰ سال است که در تئاتر کار می‌کنم و باید جوابگوی افرادی می‌بودم که من را می‌شناختند. این‌ها مجموعه استرس‌هایم بود.

رضا محبی‌نوری نویسنده این اثر بیان کرد: آقای ربیعی حدود ۸ ماه پژوهش را انجام داده بود و پس از گفتگوهای بسیار، نوشتن این پروژه نصیب من شد. احمد کاظمی از ۲۱ سالگی لشکر تاسیس کرده و تا پایان عمرش سراسر درخشندگی دیده می‌شود. بارها و بارها با کمک بسیاری از عزیزان ازجمله هادی مقدم‌دوست کار را بازنویسی کردیم. پرتره «احمد» داستان واقعی است و حرف‌هایی جدی و قابل تأمل در آن زده شده است. تلاش کردیم داستان بگوییم و کاراکتری را خلق کنیم که مردم آن را بپذیرند و دوست داشته باشند.

این نویسنده بیان کرد: در فرایند فیلمنامه، باید بیش از ۷۰ درصد به شخصیت‌پردازی تمرکز کنیم. متن ساختار و اسکلتی دارد که اگر به دل نویسنده ننشیند یعنی قوام آن قصه شکل نگرفته است. «احمد» درباره قصه تلخ زلزله بم است و ما باید وجوه شهید کاظمی مانند مردم‌داری، هیبت، مهربانی و… را در این فیلم نشان می‌دادیم. درست است که نمی‌توان تمامی ابعاد شخصیتی این شهید را نشان دهیم؛ اما تلاش کردیم تا حدودی بخش‌هایی از هیبت و عطوفت ایشان را بازنمایی کنیم.

توماج دانش‌بهزادی، دیگر بازیگر این فیلم سینمایی از تجربه بازی در این فیلم‌ گفت: امیدوارم همیشه آزاد و آباد و شاد باشید. اگر همدلی و همراهی و تلاش اعضای گروه نبود، این پروژه سخت به ثمر نمی‌رسید. تینو صالحی را ۲۳ سال است که می‌شناسم و حضورش به عنوان کاراکتر شهید کاظمی دل من را قرص کرد تا بتوانم‌ کار خود را انجام‌ دهم. حدود ۴ ماه تمرین فشرده داشتیم و این خاصیت آثار امیرعباس ربیعی است. نقشی که در این فیلم بازی کردم، بسیار دشوار بود.

ساره رشیدی، بازیگر زن فیلم سینمایی «احمد» بیان کرد: تلاش کردم با لهجه بمی در فیلم صحبت کنم اما این لهجه به‌قدری سخت بود که کارگردان گفت این لهجه را فعلا کنار بگذاریم و به همین دلیل این کاراکتر لهجه بمی ندارد. با این حال، من لهجه بمی را دوست دارم و بسیار آهنگ زیبایی دارد. من از ۱۵ سالگی کار تئاتر کردم و اولین کار تصویر من نیز یک سریال برای شبکه فارس بود که البته به پخش نرسید. من می‌خواهم کم‌کم تمامی ژانرها را بازی و تجربه کنم. خوشحالم که آقای ربیعی به اعتماد کردند و نقش جدی‌‌ای به من دادند و امیدوارم به همه بازیگران کمدی اعتماد شود.

حمید نجفی‌راد، تدوینگر این فیلم بیان کرد: کمترین‌ کاری که در این پروژه کردم، بخش تدوین بوده است. زیرا در پروژه «احمد» ۸۰ نفر تلاش کردند و این اثر هنوز برای من تمام نشده و دوست داشتم باز هم ادامه پیدا کند. از نظر من ما باید قطعا استراحتی به خود بدهیم و کمی از زمان فیلم را کم کنیم.

مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز این اثر بیان کرد: کرمان سرزمین مادری من است و هنگام زلزله بم، در کرمان دانشجو بودم و باید بگویم که این حادثه دلخراش شبیه قیامت بود. لحظه‌ای چشم ما خشک نمی‌شود و به قامت اشک می‌ریختیم. پیش از این، بخشی از آن اتمسفر را در فیلم شیار ۱۴۳ تجلی بخشیدم و حدود ۷ سال بعد با فیلم «احمد» به آن حال و هوا بازگشتم.

حسین قورچیان، صداگذار در بخش دیگری از این نشست گفت: همزمان ما سعی می‌کردیم کارهای فنی را انجام دهیم و هم با زمان محدودی که داشتیم، مراقب بودیم چیزی کم نگذاریم. فیلم‌های جنگی امسال در جشنواره زیاد است و امیدوارم فیلم ما در این بین گم نشود. البته متاسفانه در سالن برج میلاد، صداها مشکل دارد و باعث می‌شود تاثیرگذاری فضای فیلم‌ کمتر شود.

در بخش پایانی جلسه، مرتضی کهزادی، طراح چهره‌پردازی گفت: ۱۴ نفر از بازیگران مختلف را برای نقش شهید احمد کاظمی تست گریم زدیم اما مورد قبول کارگردان نبودند. در نهایت با افتخار در کنار تینو صالحی عزیز بودیم. طی ۲۰ سالی که در این فضا فعالیت می‌کنم، صادقانه می‌گویم که «احمد» سخت‌ترین آن بود. دست تک‌تک عوامل و همراهان خود را می‌بوسم.

انتهای پیام
captcha