جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
کد خبر: 4199146
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد

به‌مناسبت بعثت حضرت محمد(ص) و گرامیداشت طلیعه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مراسم جشن با شکوهی روز گذشته، در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مسکوبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی مجمع قرآنی السابقون استان، روز گذشته، 21 بهمن، مراسم جشن باشکوهی به مناسبت عید مبعث و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با حضور ارادتمندان رسول‌الله(ص)، سفیر کشورمان در روسیه و مشاوران فرهنگی و علمی وزیر امور خارجه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و تلاوت آیات نورانی قرآن کریم توسط قاری ممتاز بین‌المللی حاج رضا صفدری، در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.
 
سخنران نخست این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی مسکو، با تبریک عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در راستای استقرار حکومت بر اساس حق و مرام الهی به حضار در این جشن، با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره واقعه بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص)، از این رخداد به‌عنوان مهمترین واقعه و پدیده در جهان هستی به واسطه نقش آن در هدایت بشر یاد کرد.
 
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در سخنانی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های داخلی و خارجی، از تغییر ساختار قدرت در عرصه بین‌الملل، شکل‌گیری محور مقاومت و احیای رویکرد استیفای حق فراموش شده ملت فلسطین به عنوان برخی رهاوردهای جهانی انقلاب یاد کرد.
 
وی با اشاره به تحولات بین‌المللی، انقلاب اسلامی با محوریت احیای نقش دین در حکومت را از نظر ایدئولوژیک در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مؤثر دانست و افزود: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا مدعی حکمرانی جهان به‌دنبال حفظ نظام تک قطبی بود که در این میان، تنها کشوری که مقابل جهان یک‌جانبه‌گرا به رهبری واشنگتن ایستاد و هزینه‌هایی متقبل شد ایران بود اما امروز ایران در این مسیر یاران بسیاری از جمله روسیه پیدا کرده است.
 
سفیر ایران در مسکو گفت: گفتمان انقلاب اسلامی که امام خمینی(ره) مبدع آن بود، بر مبنای فطرت بشری، شعار مقابله با ظالمان و حمایت از مظلومان را طرح و پیگیری کرد که در نتیجه آن، محور مقاومت در جهان شکل گرفت.
 
جلالی افزود: در قالب این گفتمان، مظلومان عالم که متفرق بودند، حول این گفتمان در کنار هم قرار گرفتند و این موضوع سبب شد که مظلومیت مردم فلسطین و لزوم احقاق حق آن‌ها در جهان، برجسته شود، آمریکا از درک تحولات منطقه خاورمیانه ناتوان است و جریان مقاومت در محدوده سرزمینی کوچکی در نوار غزه و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه سبب شده است که آمریکا و رژیم صهیونسیتی در آزمون قدرت سخت نیز شکست متحمل شوند.
 
سفیر ایران در مسکو، مبتنی بودن انقلاب اسلامی بر فطرت انسان‌ها را دلیل اقبال گسترده از این گفتمان دانست و گفت: غرب به دلیل معیارهای مادی قادر به درک این واقعیت و دلیل همگرایی ملتهای منطقه در محور مقاومت نخواهد بود.
 
در ادامه این آئین، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی، مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه نیز در سخنانی از قرن چهاردهم به‌عنوان قرن احیای دین اسلام یاد کرد و با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت: در قرن‌های گذشته حرکت‌هایی در موضوع تمدن اسلامی، شهادت و مقاومت شکل گرفته بود اما این شاخصها هیچگاه پرچم و محور هدفمند نبود، تمدن اسلامی که ۵۰ سال از شکل‌گیری آن می‌گذرد، شخصیت‌هایی همچون سردار شهید قاسم سلیمانی را در خود پرورش داده است.
 
وی با بیان اینکه جریان مقاومت در نوار غزه، رژیم صهیونسیتی و آمریکا را شکست داده است، گفت: در قرن آینده از مقاومت، حجاب، مهدویت و ولایت به عنوان ویژگی‌های شاخص تمدن اسلامی در قرن چهاردهم یاد خواهد شد.
 
از دیگر سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شیخ مهدی موصلی، نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی در روسیه و تعدادی از رؤسای جمعیت‌ها و علمای شیعه بودند که به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون شخصیت برجسته پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد‌مصطفی(ص) و بعثت ایشان و همچنین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.
 
در ادامه این مراسم، پخش کلیپ به زبان روسی از سخنان مقام معظم رهبری درباره پیام انقلاب اسلامی ایران و همچنین کلیپ انیمیشین درباره بعثت رسول اکرم(ص)، تولید واحد سمعی و بصری مرکز اسلامی مسکو به سمع و نظر مهمانان و شرکت‌کنندگان رسید، جشن عید بزرگ مبعث و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اجرای تواشیح و سرود، مدیحه‌سرایی و شعرخوانی توسط مداحان در مدح پیامبر گرامی اسلام(ص) با جمع‌خوانی حضار ادامه یافت و با مولودی‌خوانی توسط گروه مداحان اهل بیت(ع) مسکو این مراسم معنوی پایان یافت.
 
در پایان هم ارادتمندان مهمان سفره با برکت حضرت رسول اکرم(ص) بودند.
انتهای پیام
captcha