استقبال از ورزش نمازگزاران در مساجد استانبول + عکس
کد خبر: 4199815
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

استقبال از ورزش نمازگزاران در مساجد استانبول + عکس

برنامه ورزش نمازگزاران که به ابتکار امام جماعت مسجدی در محله باغچه لار استانبول آغاز شد با استقبال گسترده از سوی نمازگزاران مواجه شده است و حداقل 11 مسجد دیگر محله به این برنامه پیوسته‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله عربی، بلند چنار، امام مسجدی در استانبول ترکیه، برنامه‌ای برای انجام حرکات ورزشی از سوی نمازگزاران به راه انداخته است.

این برنامه استقبال گسترده از سوی نمازگزاران مواجه شده و حداقل 11 مسجد دیگر در محله باغچه لار استانبول به این برنامه پیوسته‌اند.

با پایان یافتن نماز عصر در مسجدی واقع در محله باغچه لار استانبول، بلند چنار، امام جماعت مسجد، مؤمنان را فرامی‌خواند تا در «کلاس تمرین بدنی» شرکت کنند.

امام جماعت مسجد بلافاصله پس از فراخوانی نمازگزاران، جای خود را به مربی ورزش با پیراهنی سفید می‌سپارد.

شرکت‌کنندگان در کلاس به مدت پانزده دقیقه حرکات ورزشی مختلف از جمله تمرینات زانو، حرکات گردن و پرش را زیر نظر مربی انجام می‌دهند.

ثروت اریکی می‌گوید: انسان مانند ماشین است، همان‌طور که ماشین نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، اندام‌های ما وقتی ورزش می‌کنیم، بهتر کار می‌کنند.

این مرد شصت‌ و شش ساله از زمان آغاز این برنامه از آغاز سال نو میلادی در یازده مسجد در محله باغچه لار، یکی از شلوغ‌ترین و محروم‌ترین مناطق استانبول، انجام تمرینات بدنی سبک را آغاز کرده است.

به گفته فاتح یامان اوغلو، مربی ورزشی این مسجد، یک ربع ساعت ورزش روزانه برای «جلوگیری از آسیب‌های بدنی و تسهیل زندگی» نمازگزاران مسن در مسجد کافی است.

وی خاطرنشان کرد: هر روز بعد از نماز ظهر و عصر بین 25 تا 35 نمازگزار برای ارتقای آمادگی جسمانی با وی ورزش می‌کنند.

زنان و برنامه ورزش در مساجد

در ترکیه زنان نمازگزار بیشتر در خانه نماز می‌خوانند و اکنون در این طرح شرکت ندارند، اما شهرداری باغچه لار به دنبال آن است که این ابتکار عمل را به شکلی گسترش دهد تا زنان نیز از آن بهره‌مند شوند به‌ویژه اینکه نرخ اشتغال آن‌ها در ترکیه کمتر از نصف مردان است و اولین کسانی هستند که تحت تأثیر مشکل کمبود فعالیت‌های بدنی قرار می‌گیرند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ترکیه، بیش از نیمی از زنان ترکیه (53.1 درصد) در مقایسه با کمتر از یک سوم مردان (31.7 درصد) با مشکل کمبود فعالیت بدنی مواجه هستند.

به گفته سراب اینال، مدیر دپارتمان فیزیوتراپی و توان‌بخشی در دانشگاه گالاتا در استانبول، این بی‌تحرکی در میان زنان در بسیاری از کشورها وجود دارد، او همچنین اشاره می‌کند که ساکنان محله‌های محروم در شهرهای بزرگ ترکیه نسبت به ساکنان محله‌های نسبتاً مرفه فعالیت بدنی کمتری دارند.

به گفته اینال، در کشوری که درصد جمعیت بالای 65 سال در طی بیست‌وپنج سال تقریباً دو برابر شده و به بیش از 10 درصد رسیده است، برنامه ورزش در مساجد «قطعاً ایده خوبی است»، اما او پیشنهاد می‌کند: «این تمرینات را در فضای باز برگزار کنید.»

از سویی امام جماعت مبتکر این طرح با ابراز خوشحالی از افزایش رغبت مردم به حضور در مسجد، از فراهم کردن فضایی برای ورزش زنان در مسجد نیز خبر می‌دهد. او خواستار گسترش این طرح و اجرای آن در بیش از 90 هزار مسجد سراسر ترکیه است.

او می‌گوید: «به لطف این تمرین‌ها، کیفیت نماز بهبود می‌یابد»، زیرا نمازگزاران «باسهولت بیشتری حرکت و احساس جوانی می‌کنند.»

انتهای پیام
captcha