تمهیدات برای برگزاری چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4200039
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
اهم رویدادهای قرآن هفته

تمهیدات برای برگزاری چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآن

رویدادهای قرآنی طی هفته گذشته در حالی برنامه‌ریزی، پیگیری و برگزار شد که غالب آن حول موضوع چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و برگزاری هر چه پُرشور آن متمرکز بود.

تمهیدات برای برگزاری چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش ایکنا، رویدادهای قرآنی این هفته، اغلب تحت‌الشعاع برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود که پنجشنبه 26 بهمن به طور رسمی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف، کار خود را آغاز کرد.

این مسابقات که از آن به مهمترین رویداد قرآنی جهان اسلام نیز یاد می‌شود، با حضور 99 متسابق شامل آقایان و بانوان از 44 کشور جهان تا چهارشنبه 2 اسفند ادامه خواهد داشت و پس از برگزاری مراسم اختتامیه که با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور همراه خواهد بود، شرکت‌کنندگان در آن، روز پنجشنبه 3 اسفند در حسینیه امام خمینی(ره) به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب می‌شوند. 

در ادامه به برخی از مهمترین رویدادهای قرآنی که در هفته گذشته روی داد، نگاهی گذرا خواهیم داشت و البته در بدو امر به تیترهای مهم مرتبط با چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره می‌شود:

رقابت ۹۹ نفر از ۴۴ کشور در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن یک روز پیش از افتتاح این دوره از مسابقات در نشست خبری به برگزاری این رقابت‌ها در مراحل غربالگری، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی اشاره کرد.

تدارکات لازم برای برگزاری پُرشور چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآن

طبق گفته مجیدی‌مهر و براساس آنچه که اشاره شد پس از طی این سه چهار مرحله در نهایت ۹۹ نفر از ۴۴ کشور به مسابقات راه یافتند.

لازم به ذکر است که هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نیز همزمان با چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود که سهمی از این 99 نفر متسابق نیز اختصاص به این مسابقه دارد.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»

بخشی از جمعیت شرکت‌کننده در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را بانوان به خود اختصاص خواهند داد که رقابت آنها در طول مدت برگزاری این رقابت قرآنی، هر روز پیش از ظهر خواهد بود.

به منظور تجلیل از بانوان برگزیده قرآنی همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، سومین مراسم «خیرات حسان» که از آن به بزرگترین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام یاد می‌شود شناخته می‌شود، برگزار خواهد شد.

این مراسم سه‌شنبه یکم اسفندماه و با حضور جمیله علم‌الهدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

مسابقات بین المللی قرآنحضور اساتید ۸ کشور خارجی در گروه داوری مسابقات قرآن ایران

قضاوت و داوری عملکرد متسابقان در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن به عهده هیئتی از کارشناسان قرآنی داخلی و خارجی خواهد بود؛ اساتیدی که از کشورهای کویت، سوریه، بحرین، عراق، اندونزی، لبنان، افغانستان، بنگلادش و جمهوری اسلامی ایران به این رقابت‌ها دعوت شده‌اند و امر قضاوت در رشته های قرات تحقیق، ترتیل و حفظ قرآن را در دو بخش آقایان و بانوان به عهده خواهند داشت. 

حضور ۳۰ دانش‌آموز از ۱۵ کشور در مسابقات قرآن

در خبرها اشاره شد که هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام همزمان با چهلمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم برگزار می‌شود و درصدی از 99 نفر متسابق شرکت‌کننده در بزرگترین رویداد قرآنی کشور را دانش‌آموزان به خود اختصاص می‌دهند.

بنا به گفته حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، 30 دانش‌آموز از 15 کشور جهان در این دوره از مسابقات شرکت خواهند داشت. 

آئین افتتاحیه چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار شد

از اینها که بگذریم، آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بعد از ظهر  پنج‌شنبه 26 بهمن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با سخنرانی محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شد

در هفته‌ای که گذشت، علیرضا معاف جای خود را به شبیر فیروزیان به عنوان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد.

مدیرکل دفتر ارتباطات معاونت قرآن و عترت معرفی شد

در پی این تغییر در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی طی حکم دیگری، محمدحسین فدوی را به سمت مدیرکل دفتر ارتباطات معاونت قرآن  عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.

مسابقات قرآن بنیاد شهیداعلام اسامی برگزیدگان سی و پنجمین مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید

در هفته‌ای که گذشت و البته بعد از 10 روز از پایان سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید، اسامی برگزیدگان این رویداد قرآنی اعلام شد. رقابتی که به میزبانی مشهد و از تاریخ 8 تا 16 بهمن در دو بخ آقایان و بانوان و در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ 5، 10، 20 و کل قرآن ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگر برگزار شد.

صدمین اختتامیه کلاس‌های قرآن حرم عبدالعظیم(ع) برگزار شد

صدمین اختتامیه کلاس‌های قرآن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) که از سوی اداره کل امور قرآنی این آستان برگزار می‌شود، چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با روز جانباز در تالار شیخ صدوق شهر ری برگزار شد.

صدمین اختتامیه

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام عرفاتی؛ معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، از 73 قرآن‌آموز برگزیده این دوره که در اصل دوره پاییزه این اداره کل بود، تقدیر به عمل آمد. 

رادیو قرآن ۴۰ ساله شد

یکشنبه هفته گذشته و همزمان با چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و یوم الله 22 بهمن، شاهد حضور پرشور جامعه قرآنی در جریان راهپیمایی این روز باشکوه بودیم که البته علاوه بر این مناسبت، شبکه رادیویی قرآن نیز 40 سالگی خود را نیز جشن گرفت. رادیو قرآن با برپایی غرفه‌ای در مسیر راهپیمایی و پخش زنده و پوشش لحظه به لحظه راهپیمایی 22 بهمن در قالب برنامه «فجر نور»، سالروز تولد خود را نیز جشن گرفت و این در حالی است که شامگاه همان روز و در قالب برنامه «چلچراغ» ویژه برنامه ای را به همین مناسبت اجرا و روی آنتن برد.

اسامی برترین‌های هفتمین جشنواره قرآنی فجر اعلام شد

از جمله دیگر اقدامات جامعه قرآنی در گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر برگزاری هفتمین دوره جشنواره قرآنی فجر از سوی دارالقرآن خانه کارگر بود که امسال به سه شکل حضوری، غیر حضوری و تلفنی برگزار شد.

این رویداد در ۲۲ رشته و در ۴ گروه حفظ شامل حفظ ۵ جز اول، ۱۰ جز، ۲۰ جز، کل، حفظ سوره مبارکه فجر، جزء ۳۰ و حفظ ۲۰ سوره از قرآن (ویژه کودکان)، قرائت شامل صوت و لحن، ترتیل، تفسیر شامل ترجمه، مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه فجر، اذان و هنر شامل خوشنویسی آیات قرآن و نقاشی موضوعی قرآن (ویژه کودکان) برگزار شد که در هفته‌ای که گذشت، اسامی نفرات برتر آن اعلام شد. 

شورای عالی قرآن درگذشت «محمدرضا چابکی» را تسلیت گفت

جامعه قرآنی کشور در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از فعالان پیشکسوت خود را از دست داد. محمدرضا چابکی، استاد پیشکسوت قرآن کریم اهل مشهد بود که در این هفته و در سن ۸۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. این استاد قرآن متولد ۱۳۱۵ شهر قوچان بود و از محضر اساتیدی چون مرحوم «رضوان»، مرحوم «محمد رضایی»، مرحوم «حافظیان»، مرحوم «مختاری» و «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» بهره برده بود. شورای عالی قرآن نیز در پی درگذشت این پیشکسوت قرآن پیامی تسلیتی صادر کرد.

اما در روزهای منتهی به پایان هفته، نشست تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم با حضور ۶۰ کارشناس مرد و زن و با هدف ایجاد هماهنگی، همدلی و یکپارچگی بین متولیان نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و کارشناسان تصحیح، در سازمان دارالقرآن برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با محورهای اشاره شده زیر به ایراد سخن پرداختند: 

بیان مسائل مورد نیاز مردم باید قرآن‌محور باشد

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در این نشست با تأکید بر اینکه مسالی که نیاز کنونی مردم جامعه است باید قرآن محور و مستحکم باشد گفت: در جریان این نشست که در اصل میثاق اهل کتاب محسوب می‌شود، انتظار داریم حضور پررنگ‌تری از جریان تصحیح و کاتبان قرآن کریم را شاهد باشیم.

کارشناسان تصحیح قرآن؛ اسباب الهی برای حفظ کلام وحی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت کار کارشناسان مصحح قرآن گفت: شما از سوی خداوند اسبابی هستید تا کلام الهی را از خطر تحریف محافظت کنید.

تمدید مهلت ثبت‌نام در جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم هفته گذشته طی اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت ثبت‌نام برای حضور در سی و هشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در تمامی بخش‌ها به استثناء بخش معارفی خبر داد که براین اساس آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره سی و هشتم، پایان اسفندماه ۱۴۰۲ اعلام شده است. 

انتهای پیام
captcha