نقش مؤثر مردم در تأسیس و تداوم حکومت اسلامی
کد خبر: 4200826
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد:

نقش مؤثر مردم در تأسیس و تداوم حکومت اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی مستظهر به پشتیبانی مردم است، گفت: در واقع هنگامی حاکمیت اسلامی شکل می‌گیرد که مردم پای کار بیایند و بمانند؛ بنابراین نقش مردم هم در تأسیس حکومت سیاسی و هم تداوم آن مؤثر است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره) که شامگاه دوشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران مرهون مجاهدت‌ها و هدایت‌های آن پیر خردمند بود، گفت: ایشان دلبستگی به ماه شعبان به ویژه عبارات فاخر مناجات شعبانیه داشت. 

وی ادامه داد: امیدوارم ما با پی‌ریزی این بنیان مهم در ایران و جهان بتوانیم مردم را با این شخصیت مهم آشنا کنیم. اساساً برگزاری چنین رویدادهایی تلاش برای معرفی و ترویج افکار آن برنامه و جایزه است. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه هرچه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اثرات وجودی آن مرد بزرگ بیشتر در دنیا شناخته می‌شود، افزود: امام راحل شخصیت فوق‌العاده‌ای داشت. او در دوره‌ای زیست و پدیده بی‌نظیر انقلاب را ارائه کرد که تمام قواعد حاکم در جهان به دنبال ایجاد پایه‌های نوین و گذار از دین و سنت‌های دینی بودند.

اسماعیلی تأکید کرد: عظمت کار امام(ره) را افرادی درک می‌کنند که در چنین فضایی بودند. امام راحل در جایی انقلاب را شروع کرد که به حسب ظاهر با غروب مرجعیت عالی‌قدر آیت‌الله العظمی بروجردی فضا برای تفکر دینی در ایران مهیا شده بود و از سوی دیگر همه مقدمات طرح بازسازی اجتماعی که دموکرات‌ها به دنبال آن بودند جامعه ایران را وارد مدرنیته کنند، فراهم بود و در این فضا انقلاب اسلامی با رهبری امام جلو رفت و آن معجزه در ایران رخ داد. 

وی با اشاره به نقش اصلی مردم در اندیشه سیاسی امام(ره)، گفت: در واقع هنگامی حاکمیت اسلامی شکل می‌گیرد که مردم پای کار بیایند و بمانند. بنابراین نقش مردم هم در تأسیس حکومت سیاسی و هم تداوم آن مؤثر است و با پای کار بودن مردم شکل می‌گیرد. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در مناسبت‌های انتخاباتی این موضوع را به عنوان شاگرد امام راحل مطرح می‌کنند. 

اسماعیلی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی مستظهر به پشتیبانی مردم است، افزود: امام معتقد بود مردم باید پای کار باشند و هنگامی که به راهپیمایی تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ نگاه می‌کنیم، خواسته مردم از سرنگونی رژیم پهلوی و مطالبه دولت اسلامی را می‌شنویم که پس از آن معجزه امام راحل رخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه امام(ره) آحاد مردم را منسجم کردند، افزود: ما از واژه انقلاب برای نامگذاری نهضت امام راحل استفاده می‌کنیم اما قطعاً اگر اسم انقلاب به تحولات بریتانیا، آمریکا و روسیه و ... گذاشته می‌شود، قطعاً از جنس انقلاب اسلامی نیست چرا که در آن انقلاب‌ها حضور مردم را مشاهده نکردیم اما در انقلاب اسلامی این تعهد را که از جنس بعثت و برانگیختگی انبیا است، مشاهده می‌کنیم به طوری که تمام پایه‌های نظام نوپدید انقلاب اسلامی را با مردم شکل دادند. 

اسماعیلی با بیان اینکه در نوروز ۵۷ کسی تردیدی در حمایت مردم از نظام اسلامی نداشت، اظهار کرد: در نخستین سال پیروزی انقلاب پنج انتخابات چون آری یا نه به جمهوری اسلامی و همه پرسی درباره تعیین نظام حکومتی، زمینه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان، قانون اساسی و... با حضور تمام گروه‌های سیاسی و نقش پررنگ مردم انجام شد. امام اهل مسامحه نبودند و اگر جمهوریت و اتکای به مردم مقوله دینی نبود، قطعاً امام راحل به آن اتکا نمی‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه دموکراسی دروغین نوعی دیکتاتوری احزاب سیاسی را در دنیا دارد، گفت: ما میراث‌دار امامی فقیه، مفسر، حکیم نوآور، سرسلسله نواندیش‌های دینی در دوران معاصر و ... هستیم. حل دوگانه‌های بزرگ تعارضات مدرنیته و سنت و حل دوگانه حضور زن در اجتماع با حضور بانوان در پستو و حل اندیشه‌های تحجرگرایانه از جمله دستاوردهای انقلاب است. امروز ما میراث‌دار چنین امام با فضیلت و عظمتی هستیم. 

اسماعیلی با اشاره به ضرورت برگزاری رویدادهای داخلی و بین‌المللی برای آشنایی دیگران با جایزه جهانی امام خمینی(ره)، افزود: در سال آینده جایزه جهانی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا می‌شود. ما با همین زبان‌های الکن سعی کنیم تا عظمتش را به دنیا معرفی کنیم. این جلسه مقدماتی برای این مسیر و معرفی مرد بی‌مانند تاریخ معاصر هست. 

انتهای پیام
captcha