بانوی قاری کانادایی و کوله‌باری از تجربه‌های قرآنی از قزوین تا تورنتو
کد خبر: 4201105
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴

بانوی قاری کانادایی و کوله‌باری از تجربه‌های قرآنی از قزوین تا تورنتو

حمیده احمدی نخستین جرقه‌های فعالیت‌های قرآنی‌اش را مربوط به اقامتش در ایران و قرآن‌آموزی در مؤسسه مهد قرآن قزوین می‌داند و حالا که هفده سال از مهاجرتش به کانادا می‌گذرد به عنوان مربی قرآن در دارالقرآن تورنتو مشغول تدریس است.

پیروی سبک استاد پرهیزکار در ترتیل‌خوانی قرآن هستمبه گزارش ایکنا، بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به پایان رسید و بانوان شرکت‌کننده در این بخش اعم از دانش‌آموز و بزرگسال طی سه روز به رقابت با یکدیگر در رشته‌های ترتیل و حفظ قرآن پرداختند.

یکی از بانوان شرکت‌کننده در بخش بزرگسالان این دوره از مسابقات، حمیده احمدی بود؛ بانوی قاری از کشور کانادا که با وجود آن که حافظ کل قرآن است اما در رشته ترتیل شرکت کرده و بنا به گفته خودش نخستین‌بار است که یک صحنه رقابت بین‌المللی قرآن را تجربه کرده است.

حمیده احمدی اصالتی افغانستانی دارد. آنجا به دنیا آمده اما از حدود 10 سالگی به همراه خانواده به ایران مهاجرت کرده و تحصیلات خود را تا پایان دبیرستان در ایران گذرانده است. از زمانی که به کانادا مهاجرت کرد در کنار تحصیلات دانشگاهی فعالیت قرآنی خود را به شکل جدی دنبال می‌کند تا جایی‌که طی سه‌سال موفق به حفظ کل قرآن می‌شود،

او نخستین جرقه‌های فعالیت‌های قرآنی‌اش را مربوط به اقامتش در ایران می‌داند و زمانی که در مؤسسه مهد قرآن قزوین به عنوان قرآن‌آموز حضور داشت. در زمان اقامتش در ایران به عنوان معلم قرآن در کانون رشد و سازمان تبلیغات اسلامی و نیز مهد قرآن استان قزوین فعالیت می‌کرد.

مهاجرت هفده‌ساله او به کانادا که قطعاً غم غربتی به دنبال دارد، تحصیل در رشته منابع انسانی در دانشگاه که مشغله‌های خاص خود را دارد و اشتغال او به کار حرفه‌ای، داشتن سه فرزند و اداره کردن آنها هیچ‌کدام او را در پیمودن راه و پیشرفتی که در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته است، مأیوس نمی‌کند که اتفاقاً انس او با قرآن دلیل مهمی است برای فائق آمدن او به همه این مشکلات زندگی و دلتنگی‌های سال‌های غربت.

مرتل قرآنی

حمیده احمدی هم‌اکنون در مراکز اسلامی تورنتو و جامعه اسلامی افغان‌های این شهر فعالیت دینی و قرآنی دارد و نیز به عنوان مربی قرآن در مراکز غیر فارسی زبان‌های این شهر اوقاتی را به تربیت نسل جدید قرآنی سپری می‌کند که بنا به گفته خودش بنیانگذار اغلب مراکز اسلامی یا مسلمانان ایرانی هستند یا افغانستانی.

آنچه موجب شد او پس از هفده سال فعالیت مستمر و حرفه‌ای در زمینه قرآن به یک محفل بین‌المللی قرآن راه پیدا کند، مرکز قرآنی «جعفری‌سنتر» است؛ مرکزی که آن را شیعیان خوجه اهل تانزانیا  به عنوان یک مرکز قرآنی غیرفارسی زبان دایر کرده‌اند و او در طول سه سالی که از تشکیل این مرکز می‌گذرد به عنوان مربی قرآن در دارالقرآن مشغول به تدریس است.

احمدی در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی البته بنا به گفته خودش رقبای سرسخت و حرفه‌ای داشته است، اما صرف حضور در یک عرصه رقابت بین‌المللی با کسب هر نتیجه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه او را به ویژه در زمینه فنون ترتیل‌خوانی محک جدی زده و با اسلوب و شیوه‌های متنوع در این زمینه نیز آشنا خواهد کرد.

این بانوی ترتیل‌خوان، حضور در یک عرصه رقابتی را برای یک قاری و حافظ قرآن مغتنم دانست، چرا که در آن با مظاهری از سبک‌های جدید در زمینه تمرین، مراقبت و مداومت قاریان و حافظان قرآن آشنا می‌شود که شاید تاکنون آنها را امتحان نکرده باشد و چه بسا پیروی از این سبک‌های متفاوت در مسیری که در حال طی کردن آن است بیشتر راهگشا بوده و سریع‌تر او را به مقصود و مطلوب خود برساند.  

این بانوی مُرتل در خلوت خود ساعاتی از وقت خود را به تمرین ترتیل‌خوانی اختصاص می‌دهد، خودش اعتقاد دارد که شنیدن صوت اساتید ترتیل‌خوان بسیار در پیشرفت او در این زمینه مؤثر بوده است و معتقد است که اگر به دنبال تقلید از سبک استادی خاص در این زمینه هستیم باید صدایی را انتخاب کنیم که پایه صوتی او بسیار همخوان با تُن صدا و لحن مقلد باشد. براساس این باور حمیده احمدی بیشتر تابع سبک و اسلوب ترتیل‌خوانی استاد شهریار پرهیزکار است هر چند که در این مسیر ترتیل‌خوانی «صدیق منشاوی» و «مشاری راشد» نیز به او تاکنون کمک شایانی کرده است.

حالا حمیده احمدی با کوله‌باری از تجربه سال‌های فعالیت خود در عرصه قرآنی و البته تجربه گران‌سنگی که به واسطه حضور چند روزه‌اش در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم پا کرده است، ایران را ترک می‌کند و تنها حسرتی که در عین امیدواری به روزهای پر از موفقیت و پیشرفت برایش باقی مانده است، عدم توفیق او برای تشرف به آستان قدس رضوی است که در این سفر میسر نشد و امیدوار است در برنامه سفر آتی خود به ایران، این آرزویش نیز برآورده شود.

یادآور می‌شود، اختتامیه این دوره از مسابقات بعد از ظهر چهارشنبه 2 اسفند با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، برگزار شد.

گفت‌وگو: سجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha