رقابت 1100 قاری و حافظ در مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه
کد خبر: 4201350
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
حجت‌الاسلام کاظم زنگنه بیان کرد:

رقابت 1100 قاری و حافظ در مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه

سیزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ششم تا نهم اسفندماه با حضور 1100 شرکت‌کننده در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

رقابت 1100 قاری و حافظ در مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین کاظم زنگنه، مشاور فرهنگی فرماندهی کل و معاون امور خانواده سپاه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برخی مأموریت‌های این سازمان گفت: خانواده، سنگ‌ بنای جامعه و سرآغاز تربیت افراد در این نهاد مقدس است. سپاه پاسداران؛ تنها سازمانی است که در این حوزه دارای معاونت بوده و رسالتش در این راه سنگین است. تشکیل، تحکیم و صیانت از نهاد خانواده مأموریت سازمان فرهنگی خانواده سپاه پاسداران است.

وی افزود: در امر تشکیل، هسته‌های خودجوش ازدواج را داریم که زمینه برای ازدواج و کفویت‌‌گزینی را از طریق ازدواج آسان فراهم می‌کند. 

زنگنه گفت: در بحث تحکیم، فعالیت‌هایی در حوزه آموزش، مشاوره، تربیت فکری و جسمی صورت گرفته است. در همین راستا مسابقات ورزشی در شش رشته برای پسران، دختران و همسران پاسداران برنامه‌ریزی شده است. برنامه‌ریزی این مسابقات به این صورت است که مثلاً جشنواره پسران را در بندرعباس برگزار می‌کنیم تا بحث دریانوردی داشته باشند یا برای دختران استان خوزستان را انتخاب کرده‌ایم تا در کنار آن از راهیان نور نیز بهره‌مند شوند. در بحث مشاوره مراکز مشاوره را در سراسر کشور داریم که در آن تعداد زیادی از مشاورین صاحب‌رتبه فعالیت می‌کنند. 

مشاور فرهنگی فرماندهی کل و معاون امور خانواده سپاه بیان کرد: آنچه در حال حاضر در دست اجرا داریم بحث برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم است. اولویت‌ اول ما در بحث سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه قرآن است.

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و اظهار کرد: پیامبر عظیم‌الشأن فرمودند: «إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ؛ قيلَ: و ما جَلاؤها؟ قالَ: كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، و تِلاوَتِ القرآنِ»، دل‌های امت‌ من مثل آهن، زنگار می‌زند، گفتند: یا رسول‌الله(ص) چه کنیم تا این زنگارها زدوده شود؟ حضرت فرمود: قرائت قرآن؛ در روایت دیگری حضرت جبرائیل بر پیامبر نازل می‌شود و می‌فرماید: یا رسول‌الله(ص) در امت تو فتنه به وجود خواهد آمد، پیامبر می‌فرمایند راه خروج از فتنه چیست؟ پاسخ داده می‌شود راه خروج از فتنه، قرآن است.

زنگنه تصریح کرد: در حوزه قرآن مباحث در حوزه‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده است که بحث آموزش از جمله آنها است، تربیت مدرس قرآن بخشی از فعالیت‌های مربوط به این حوزه است. برگزاری هر ساله مسابقات قرآن بخش دیگری از فعالیت‌های ما در حوزه قرآن کریم است. 

رقابت 1100 قاری و حافظ در مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه

وی به بیان توضیحاتی در مورد سیزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه پرداخت و گفت: مسابقات قرآن سازمان فرهنگی سپاه سه مرحله دارد، مرحله مقدماتی در شهرها و رده‌های سپاه برگزار می‌شود، مرحله نیمه‌نهایی در نیروها و مرحله نهایی نیز به صورت سراسری برگزار می‌شود.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل و معاون امور خانواده سپاه بیان کرد: از حدود سال ۱۳۹۴ و بر اساس اینکه کتاب خدا و عترت را در کنار هم داشته باشیم، تصمیم گرفتیم تا مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه را در کنار مضجع شریف و نورانی علی ابن موسی الرضا(ع) داشته باشیم. بر همین اساس امسال نیز این مسابقات در مشهد مقدس برگزار می‌شود. 

زنگنه در مورد میزان حضور و استقبال از این مسابقات بیان کرد: امسال و در سیزدهمین دوره 11 هزار و 631 نفر در مراحل مختلف مسابقات شرکت کرده‌اند. از بین این افراد و پس از برگزاری مسابقات در تمامی رده‌های این نیرو؛ اعم از زمینی، هوایی، دریایی، نیروی قدس، بسیج و لشکر‌های استان، شش هزار و 812 نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند و از بین آنها هزار و 100 نفر به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند که شامل، دختران، پسران و همسران کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل و معاون امور خانواده سپاه در مورد رشته‌های این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، مفاهیم سطح یک، مفاهیم سطح دو قرآن کریم و اذان حضور دارند. از بین این رشته‌ها اذان به صورت ویژه پسران برگزار می‌شود. 

وی درباره زمان و مکان مرحله نهایی این مسابقات قرآن افزود: متسابقین مرحله نهایی در مرکز آموزش تخصصی امام رضا(ع)، در شهر مشهد حضور خواهند یافت. این مسابقات هفته آینده آغاز و مراسم اختتامیه و قدردانی از نفرات برگزیده نیز در مجموعه فرهنگی آیه‌ها در روز نهم اسفندماه برگزار خواهد شد. 

زنگنه در پاسخ به سوالی در مورد وظایف سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم گفت: سپاه پاسداران برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین کوشش خود را در جهت قرآن گذاشته است و ما از سال ۱۳۹۴ تاکنون رشدی بالغ بر ۵۰ درصد در جهت حفظ قرآن کریم داشته‌ایم.

وی در پایان با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با همین قرآن جامعه صدر اسلام را ساخت، افزود:‌ هر چه هست قرآن است و امروز این قرآن در میان ما هست، باید با عمل به این قرآن تمامی آسیب‌ها را مرتفع کنیم، زیرا دشمنان ما سال‌هاست تلاش می‌کنند قرآن را از مردم بگیرند اما نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و در نهایت تلاش خود را به سمت فاصله انداختن بین مردم و محتوای قرآن سوق داده‌اند. یعنی قرآن در بین مردم باشد، اما عمل به قرآن تضعیف باشد، لذا هر چه در توان داریم باید برای تحقق در امر قرآن و تدبر در مفاهیم قرآن به کار گیریم.

انتهای پیام
captcha