نمایش قرآن‌های نادر در نخستین نمایشگاه الاحساء + فیلم و عکس
کد خبر: 4202148
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

نمایش قرآن‌های نادر در نخستین نمایشگاه الاحساء + فیلم و عکس

نخستین نمایشگاه نسخ خطی استان الاحساء عربستان به همت انجمن تاریخ عربستان و کمیته علمی این کشور با حضور مقامات استانی و کشوری افتتاح شده و میزبان شهروندان علاقه‌مند به آثار تاریخی اسلامی است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری واس عربستان، سعود بن طلال بن بندر، استاندار الاحساء نخستین نمایشگاه نسخ خطی و اسناد تاریخی استان الاحساء را افتتاح کرد.

این نمایشگاه حاوی تعداد زیادی نسخه خطی و اسناد مختلف تاریخی اسلامی است که از سوی 30 مرکز گردآوری شده و مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی نادر در زمینه تفسیر، حدیث، فقه، طب، نجوم و تاریخ را در برمی‌گیرد.

نسخه‌های قرآن به نمایش درآمده در این نمایشگاه مصحف‌هایی مکتوب با آب طلا و نوشته شده بر روی برگ‌های نخل و با جلدهایی فاخر هستند که به‌منظور حفظ قرآن نزد اهالی الاحساء نگاشته و به شیوه‌ای قابل تحسین نگهداری شده‌اند.

قدیمی‌ترین سند تاریخی الاحساء متعلق به تاریخ مسجد الفتاح این استان است که به طول چهار متر در سال 962 ه. ق نوشته شده است. نسخه تاریخی دیگری متعلق به 500 سال قبل درباره زراعت برنج در الاحساء نیز از جمله آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.

همچنین بالغ بر 300 سند تاریخی دیگر در حوزه علوم شرعی چون مبایعه، وصیت‌نامه، اسناد وقفی و تجاری شامل خرید و فروش مروارید، سنگ‌های قیمتی، اسناد قرض و اجاره نیز در کنار نامه‌ها و مرسولاتی از امیران سعودی اسبق دیده می‌شود.

سامی بن سعد، رئیس انجمن تاریخ عربستان در بازدید از این نمایشگاه طی سخنانی گفت: استان الاحساء از تاریخ اصیلی برخوردار است و مشارکت این انجمن در برپایی چنین رویدادهایی در راستای خدمت به حفظ میراث تاریخی و هویت ملی کشور انجام می‌شود.

در حاشیه این نمایشگاه برخی نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی الاحساء از طریق ویدئووال به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha