نمایش یک سبک خوب از زندگی شهدا در کتاب «جلال آباد»
کد خبر: 4202316
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
عباس بایرامی بیان کرد:

نمایش یک سبک خوب از زندگی شهدا در کتاب «جلال آباد»

رئیس سازمان اسناد و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه اگر بخواهیم یک سبک زندگی خوب را از زندگی شهدا به نسل جوان نشان دهیم، کتاب «جلال آباد» یکی از نمونه‌های خوب و موفق است، گفت: خوشبختانه با همتی که صورت گرفته، کتاب با سبک مناسبی نوشته شده است و به درد جامعه می‌خورد.

جعفریبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «جلال آباد» نوشته فاطمه ولی‌نژاد، برگرفته از خاطرات جهادگر پاسدار شهید محمد‌جلال ملک‌محمدی امروز ۸ اسفند در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و خانواده شهید ملک‌محمدی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تشریح چگونگی شکل‌گیری این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب حاصل عنایت خود شهید و توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ۲۹ شهریورماه امسال در جریان همایش عظیمی که در حسینیه امام خمینی(ره) در محضر معظم‌له برگزار شد، شرایطی برای دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا با رهبرانقلاب فراهم شد. در همان جلسه خانواده شهید ملک‌محمدی به امام خامنه‌ای می‌گویند درباره شهیدشان کاری صورت نگرفته است و همان‌جا حضرت‌آقا به سردار کارگر اشاره می‌فرمایند برای این شهید کتابی چاپ شود که نتیجه آن امروز ـ در این فاصله کوتاه ـ کتاب «جلال آباد» است.

وی افزود: یک جوان دهه شصتی یک انتخاب آگاهانه می‌کند و برای رسیدن به این انتخاب دعاهای فراوانی دارد و از خانواده درخواست همراهی می‌کند. این نوع برخورد شهید با رحمتی که خداوند در مقابل تمام بندگان قرار داده است و این حقی که وجود دارد و ما می‌توانیم آن را انتخاب کنیم، قابل تحسین و در شرایط امروزی انتخاب دشواری است که توسط این جوانان مدافع حرم صورت گرفته است. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مفتخر است که طی ۱۰ سال گذشته تولیدات ادبی خود را ۳۰ برابر افزایش داده و این اتفاق مهمی در عرصه ادبیات دفاع مقدس است لذا در این مجموعه ادبیاتی تولید شده تا جان‌های تشنه را سیراب کند و این اقدام ویژه که یک انسان شایسته و الگو را به نسل جوان معرفی می‌کند، ارزشمند و مهم است.

جعفری عنوان کرد: امروز به دلیل گرفتاری‌هایی که در سطح جامعه و جهان وجود دارد، تصور می‌شود کسانی که در مسیر مقاومت هستند، تنها همان رزمندگان گذشته دفاع مقدس خواهند بود درحالی که شهدای مدافع حرم نشان دادند آن روحیه متعالی‌تر و ماناتر در میدان وجود دارد.

در ادامه مراسم دختر شهید محمدجلال ملک‌محمدی دل‌نوشته‌ای خطاب به پدر شهید خود قرائت کرد و گفت: سلام بابا جلال! امسال هم 23 آذر بدون تو گذشت، تولد تو بود و تنها می‌توانستم به تصویر صورت ماهت روی دیوارِ خانه خیره بمانم که تو کنارم نبودی، تا در آغوشت آرام بگیرم و دخترانه بگویم: «بابایی! تولدت مبارک!»

من حتی نمی‌دانستم برایت چه هدیه‌ای بگیرم و مثل همیشه همین چادرِ مشکی و حجابی که وصیت تو بوده، به روح بهشتی‌ات پیشکش کردم که خوب می‌دانم هیچ هدیه‌ای مثل حجاب، خوشحالت نمی‌کند! ولی با جای خالی‌ات چه کنیم که عطرِ خنده‌هایت در فضای خانه پیچیده و قاب عکس‌هایت همه جای خانه، به روی ما می‌خندد و من هر لحظه بیشتر دلتنگت می‌شوم!

در همه‌ سال‌های نبودت مادر تمام تلاشش را کرده تا جای خالی تو را پر کند، بارانِ مهربانی‌اش هر لحظه بر سرما می‌بارد و به‌خدا عَطَش دلتنگی‌ات به هیچ آبی فروکش نمی‌کند!

راستی باباجلال!

امسال جایت از همیشه خالی‌تر است که قلب کودکان غزه از من شکسته‌تر و پیکرهای کوچک‌شان همه مثل گل پرپر شده است. مادر همیشه برای ما می‌گوید که برای نشاندن لبخند به لب‌ خشک کودکان مناطقِ محرومِ جنوبِ کرمان چه مردانه تلاش می‌کردی تا آب را به روستایشان برسانی، شرحِ دلاوری‌هایت در میدان‌های ِ جنگِ سوریه و عراق را هر روز از زبان همرزمانت می‌شنویم و ایمان دارم اگر امروز هم بودی، اسلحه به دست گرفته و به یاری کودکان مظلوم غزه می‌رفتی!

دخترانِ زیادی در غزه مثل من بی‌پدر شده‌اند، نوزادانِ بسیاری به جای شیر از خونِ گلوی‌شان نوشیده و شهید شده‌اند، چندماه است آب به روی مردم غزه بسته شده و تو کجایی تا لوله آب بر دوش بگیری و مثل روستای پُشَک، تشنگان غزه را سیراب کنی؟ تو کجایی تا مردانه به میدان زده و با دشمنِ بی‌رحم و سنگدلِ صهیونیستی بجنگی تا حتی برای چند لحظه هم که شده، ریختن بمب‌ها بر سر مردم بی‌گناه غزه متوقف شود؟ تو کجایی تا ببینی این روزها به‌قدری به حال و روز غزهِ مظلوم و مقاوم خون گریه کرده‌ام که دیگر داغ دوری‌ات را به جانم خریده و دلم می‌خواهد بار دیگر برگردی و باز در این میدانِ مبارزه، عازمِ جهاد و شهادت شوی!

بابا جلال من!

تو رفتی، حاج قاسم رفت، ابومهدی رفت، در این سال‌ها خیلِ زیادی از مدافعین حرم رفته‌اند و همین چند روز پیش بود که سید رضی سردار دیگری از یاران حاج قاسم هم، به آسمان پرکشید تا ما بمانیم و حسرت جای خالیتان، ولی خیالت راحت که اگرچه علمداران بسیاری به خاک افتاده‌اند اما علم مقاومت همچنان پابرجاست! همرزمان‌تان هنوز در میدان‌های مقاومت یکه‌تازی می‌کنند و ما دختران شهدا همچنان پرچم چادرمان را بالا نگه داشته‌ایم.

باباجلال!

من یقین دارم این مسیر جهاد به ظهور امام زمان (عج) می‌رسد و تا آن روز همه چشم بر راه مبارزه و قدم در محور مقاومت داریم تا شما شهیدان، در رکاب حضرت مهدی رجعت کرده و این دنیا را به امامت مهدی موعود از عدل و مهربانی پر کنید، همانطور که از ظلم و فساد پر شده است!

نمایش یک سبک خوب از زندگی شهدا در کتاب «جلال آباد»

سردار مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز در این جلسه بیان کرد: نقش شهدای مدافع حرم بر کسی پوشیده نیست و امرو ما وظیفه داریم نام و اقدامات آن‌ها را ماندگار کنیم. امروز در کنار اقداماتی که به معرفی شخصیت شهدا می‌پردازد، باید به عملکرد آن‌ها بپردازیم چراکه اگر تولیداتی در این زمینه صورت بگیرد، الگوگیری صورت می‌گیرد. در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بر این موضوع تأکید داریم و وظیفه خودمان می‌دانیم تا از اصحاب قلم در این زمینه حمایت کنیم و این حمایت در راستای حمایت از نویسندگان جوان است. امروز نیازمند تربیت نویسندگان جوان و مستعد در این عرصه هستیم و یکی از وظایفی که ما عهده‌داری آن را داریم، تولید کتاب‌هایی در این راستا است.

در بخش دیگر این مراسم، آمنه مظلوم‌زاده، همسر شهید ملک‌محمدی اظهار کرد: کتاب جلال آباد یعنی آبادی جلال با آبادی جلال آبادی‌هایی به وجود می‌آید. این کتاب سراسر سخن از آقایی کردن جلال دهه 60 دارد که با نشان دادن معرفت و اخلاص در عرصه زندگی و جهاد آن را به جوان دهه 80 انتقال می‌دهد. اگر دنبال پیدا کردن مسیر و هدفی در زندگی هستیم، باید امثال این کتاب‌ها را زیاد مطالعه کنیم چراکه با این گونه کتاب‌ها باید زندگی کرد. آنچه از جلال در این کتاب آمده، قطره‌ای است از دریای بی‌کران از انقلابی فکر کردن تا انقلابی عمل کردن؛ شهید جلال مردم یک روستا را به خود جذب کرد و با این کار ثابت کرد که مطابق دستورات رهبر عزیزمان پیش رفتن چه برکات و ثمراتی را به دنبال خواهد داشت. 6 سال از دوری همسرم می‌گذرد و بهتر است از دلتنگی و فراق خودم و دخترانم چیزی نگویم چون این روزها حال دلمان حکایت آه است. آه از غمی که تازه شود با غمی دگر. در این زمان به قدری شهید نوزاد غرق به خون در غزه دیده‌ایم که دیگر دلتنگی و تنهایی را در گوشه دلمان پنهان کرده‌ایم.

در بخش دیگر این مراسم، سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان اسناد و تاریخ دفاع مقدس گفت: از زمانی که رهبر معظم انقلاب دستور پرداختن به این شهید را داشتند تا به امروز کمتر از شش ماه می‌گذرد که این کتاب گردآوری و چاپ شده است. سردار کارگر حساسیت زیادی نسبت به این کتاب داشته و تأکید داشتند این کتاب خیلی خوب و با سرعت چاپ شود. مزیت این کتاب چند موضوع است؛ نکته اول اینکه جمع‌آوری کننده خاطرات و مصاحبه‌ها و کار نویسندگی تماماً برعهده یک نفر بوده است و البته خانواده شهید در تولید این کتاب، اهتمام ویژه داشتند. شخصاً دو بار این کتاب را مطالعه کردم و همه مسائل شهید و دوران زندگی ایشان تمام یکجا در کتاب موجود می‌باشد. خروجی کار یک کتاب خوب و کاملی است که میل نسل امروز است و جوانان خیلی خوب می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

رئیس سازمان اسناد و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه اگر بخواهیم یک سبک زندگی خوب را از زندگی شهدا به نسل جوان نشان دهیم، این کتاب یکی از نمونه‌های خوب و موفق است، گفت: خوشبختانه با همتی که صورت گرفته، کتاب با سبک مناسبی نوشته شده است و به درد جامعه می‌خورد.

جواد کامور بخشایش، کارشناس ادبی بیان کرد: ادبیات هم مؤثر است و هم متأثر؛ یعنی از جامعه تأثیر می‌پذیرد و بر نسل بعدی تأثیر خواهد گذاشت. وقتی تاریخچه ادبیات پایداری را بررسی می‌کنیم، شاهد چنین تأثیری هستیم. شهید ملک‌محمدی محصول همین تأثیر و تأثر است که ادبیات پایداری بر او و نسل او و خانواده ایشان گذاشته است.

وی، ادبیات مدافعان حرم و مدافعان سلامت را برآمده از ادبیات دفاع مقدس خواند و تأکید کرد: آثاری که در این زمینه تولید می‌شود، پایدار خواهد شد چراکه جنس ادبیات پایدار است و بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد و انسان را جلو می‌برد.

این کارشناس ادبی افزود: در این کتاب سیر تحول فردی که مثل ما زندگی کرده است را شاهدیم که به مرور از ما پیشی گرفته است و می‌توان صدها کتاب درباره زندگی و زمانه ایشان تدوین کرد. درضمن اولین‌باری بود که از این نویسنده یک کتاب می‌خواندم که تحت تأثیر قرار گرفتم.

وی با بیان اینکه ما امروز به ادبیات مظلوم‌نمایی نیاز نداریم چراکه جامعه ایرانی یک جامعه حماسی است، اظهار کرد: امیدوارم شرایط ادبیات پایداری به گونه‌ای شکل بگیرد که صدای ما با ترجمه کتاب‌هایی مثل جلال آباد به دنیا برسد.

در پایان، مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه روایت خاطرات شهدا برای همسران آن‌ها سخت است چراکه فقدان این عزیزان برای زنان همراه با درد و رنج و تمام شدنی نیست، تأکید کرد: البته باید بدانیم شهدا مایه عزت و عظمت کشور هستند و جامعه به این قهرمان نیاز دارد چراکه ‌آن‌ها قهرمان ملی هستند.

وی بیان کرد: نشر این خاطرات و ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی آن‌ها برای جوانان امروز الگو است و ما به شنیدن این خاطرات نیاز داریم. شهدا و خانوده‌های آن‌ها مصالح ملی را بر مصالح فردی ترجیح دادند و شهدای ما با این کار از خودگذشتگی کردند.

انتهای پیام
captcha