درخواست سازمان ملل برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان
کد خبر: 4204149
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

درخواست سازمان ملل برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان

نماینده ویژه سازمان ملل برای زنان در افغانستان به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن بیانیه‌ای منتشر کرد و بار دیگر خواستار رفع محدودیت‌ها برای زنان در این کشور شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، آلیسون داویدیان، نماینده ویژه سازمان ملل برای زنان در افغانستان طی بیانیه‌ای به مناسبت هشتم مارس «روز جهانی زن» بر نیاز فوری جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به فضای کوچک زنان و دختران افغان در میان چالش‌های جاری جنگ، فقر و انزوا تأکید کرد.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه برای حقوق زنان افغانستان یک مبارزه جهانی است، هشدار داد که بدون برداشته‌شدن این محدودیت‌ها، خطر فرو رفتن بیشتر در فقر و انزوا در افغانستان وجود داشته و محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان، تعهدات بین‌المللی حقوق بشر افغانستان را نقض می‌کند.
 
همچنین در این بیانیه به نقل از رزا اوتونبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» بر لزوم دوبرابر کردن سرمایه‌گذاری روی زنان افغان تأکید شده است.
 
اوتونبایوا اظهار کرد: وضعیت کنونی در افغانستان به طور فاجعه‌بار و عمدی به زنان و دختران افغان آسیب می‌رساند و راه را برای رسیدن به صلح و رفاه پایدار مسدود می‌کند.
 
بر اساس گزارش سازمان ملل، امسال بیش از 12 میلیون زن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
 
طالبان زنان و دختران را از حضور در دانشگاه‌ها و مدارس فراتر از کلاس ششم منع کرده و محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اشتغال و رفت‌وآمد آنها وضع کرده و حضور عمومی آنان را به شدت محدود کرده است.
 
علاوه بر این، زنان افغان به طور دوره‌ای در فضاهای باز و بسته علیه سیاست‌های طالبان تظاهرات کرده‌اند که منجر به دستگیری برخی از آنها توسط این گروه شده است.
 
تعداد قابل توجهی از سازمان‌ها، کارشناسان و فعالان حقوق بشر بر این باورند که سیاست‌های طالبان علیه زنان افغان معادل آپارتاید جنسیتی است.
انتهای پیام
captcha