تلفیق زبان هنر با مسجد به تزکیه جامعه می‌انجامد
کد خبر: 4204211
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره تئاتر شبستان:

تلفیق زبان هنر با مسجد به تزکیه جامعه می‌انجامد

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان» گفت: تلفیق زبان هنر با مسجد به تقویت و بسط روح تعالی و تزکیه در جامعه می‌انجامد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه جشنواره ملی «تئاتر شبستان» عصر امروز جمعه، 18 اسفند؛ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛ حسین عالم‌بخش، دبیر این جشنواره؛ اتابک نادری، نماینده هیئت داوران و جمعی از هنرمندان در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با اشاره به آنکه رسیدن به ایستگاه پایانی جشنواره «تئاتر شبستان» در روزهای پایانی ماه شعبان که ماه شادی و سرور پیروان مکتب اهل‌ بیت(ع) و منتظران حضرت قائم(عج) به‌شمار می‌رود جای شادی مضاعف دارد، به شعار «بازگشت به مسجد» به عنوان شعار راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مساجد اشاره کرد و گفت: وقتی این شعار را مطرح کردیم توقعمان این بود که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رونق بیشتری گیرند چراکه معتقدیم مسجد باید کانون و محمل اصلی تربیت نیروهای متعهد، مؤمن و انقلابی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تشکر از تمامی تمامی نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان، بازیگران، مدیران کانون‌های هنری فرهنگی هنری مساجد در تمام نقاط کشور، همچنین مدیران ستادی و رئیس این رویداد خاطرنشان کرد: باید بر این مهم تأکید داشت که چنین جمعیتی از حاضران و ارادتمندان به ساحت مسجد و پیوند آن با کار دینی کاری بزرگی بود که این کار به دست همه این بزرگان به سامان رسید. همچنین باید از داوران این رویداد تشکر کرد؛ چرا که نفس حضور این افراد به‌ عنوان چهره‌های ممتاز هنری الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان حاضر در این رویداد بود.

اسماعیلی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آنکه یکی از مهم‌ترین اقدامات انقلاب شکوه‌مند اسلامی بازکردن پای جوانان و نوجوانان انقلابی و اسلامی به مسجد از زبان و طریق مسیر هنر بود خاطرنشان کرد: بزرگمردان مجاهدی چون حجت‌الاسلام مروج که توانستند با اجرای نمایش در مساجد زمینه هر چه بیشتر آشنایی جوانان با مبانی دینی و انقلابی را فراهم کنند از مهم‌ترین الگوهای این پیوند مبارک هنر و پایگاه دینی چون مسجد هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه نگاه ما به همه هنرها به‌ عنوان وسیله‌ای برای تعالی روح انسان و روح جامعه است تصریح کرد: شور، نشاط و اشتیاقی که امروز شاهد آن هستیم آینده‌ای درخشان را برای بچه‌های مسجد نوید می‌دهد و امیدوارم که در آینده نیز چنین کارهای فاخر و ارزشمندی را از فرزندان نوجوان و جوان ایران اسلامی در قالب فعالیت‌های هنری در مساجد شاهد باشیم.

اسماعیلی در پایان تأکید کرد: در این مسیر از اخلاق، تزکیه و تعلیم غفلت نکنیم و امیدوارم مسیر پرفرازونشیب هنر و هنرمندی موجب بروز تمامی استعدادهای هنری نوجوان و جوان این سرزمین شود.

تلفیق زبان هنر با مسجد به بسط روح تعالی و تزکیه در جامعه می‌انجامد

تئاتر هنری برای تعالی روح انسان است

حجت الاسلام خداداده در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر شبستان اظهار کرد: از همه همسنگران مسجدی تشکر می کنم به‌ خصوص از دبیر جشنواره  و معاونت فرهنگی ستاد که برای این کار قریب به یک سال به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان این که خدا را شاکرم که امروز از هنری سخن می‌گوییم که خاستگاه معارف دینی، فکری و معرفتی است تصریح کرد: تئاتر به این معنا مقدس است که هم ببیننده و هم شخص هنرپیشه را به تفکر وا می‌دارد و او را به سوی تعالی انسانی سوق می‌دهد.

وی با بیان آن که کسانی که کار تئاتر می کنند اهل نوشتن، اهل تفکر و اهل کار جمعی هستند ادامه داد: تئاتر می‌تواند هردو جنبه احساس و بصیرت را به مخاطب منتقل کند چرا  که عاری از جلوه‌های فریبنده است و تنها قلم، احساس، بصیرت و معرفت هنرمند است که به میدان می‌آید.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ابراز امیدواری کرد بتوانیم با این ابزار پیام‌های ارزشمندی را به مخاطب منتقل کنیم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم رسالت خود را در عرصه مسجد به سرانجام برسانیم. همچنان که اساتید ما تمام هم و غمشان این بود که بتوانند این هنر را به بچه‌های مسجدی بیاموزند. آرزو می‌کنم همواره در این مسیر فضای رشد، تعالی الهی و انسانی جاری باشد.

اثرگذاری هنر والای نمایش در مساجد

در بخش بعدی حسین عالم‌بخش، دبیر این جشنواره با ارائه گزارشی از جشنواره، تصریح کرد: ۲۹ اثر برای رقابت در این جشنواره انتخاب شد. از همه کانون‌های مساجد برای همکاری‌هایشان در طول برگزاری جشنواره متشکرم. دور نیست آن روزی که هنر والای نمایش در مساجد اثرگذار باشد. مدرسه هنر شبستان به همت استادیارانش توانست چنین جشنواره‌ای را رقم بزند.

کوروش زارعی نیز گفت: دختران و پسرانی که در تئاتر مساجد فعالیت می‌کنند، باید قدر خود را بدانند. روزی از دل جمعیت شما، افرادی در سینمای حرفه‌ای همچون فرج‌الله سلحشور و جمال شورجه بیرون خواهند آمد.

تلفیق زبان هنر با مسجد به بسط روح تعالی و تزکیه در جامعه می‌انجامد

تقدیر از پیشکسوت تئاتر در مساجد

در ادامه این آیین از حجت الاسلام مروج، امام جماعت فعال و موفق مسجد امام حسین(ع) واقع در منطقه فلاح تهران که در قبل و بعد از انقلاب در رونق تئاتر مساجد فعالیت های گسترده‌ای داشته است، تقدیر شد.

حجت الاسلام مروج در این مراسم در سخنانی کوتاه با اشاره به برگزاری برکات پیگیری هنر نمایش در مسجد، گفت: توصیه می‌کنم از هنر تئاتر در مساجد غافل نشوید، چراکه تاثیر تئاتر در مخاطب از سخنرانی و برنامه‌های دیگر بیشتر و امید است که مساجد تبدیل به مراکز فرهنگی و هنری شوند.

تلفیق زبان هنر با مسجد به بسط روح تعالی و تزکیه در جامعه می‌انجامد

در ادامه این برنامه از سند «تعالی هنر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد» رونمایی شد.

سپس برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار در بخش موسیقی به فرناز باقری اهدا شد.

تندیس جشنواره برای جلوه‌های بصری به مینا حسنی اهدا شد.

دیپلم افتخار در بخش ساخت دکور به فرناز جوادی اهدا شد.

انتهای پیام
captcha