به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه سینما شهر، امروز ۱۹ بهمن در محل این موسسه برگزار شد. در این برنامه عملکرد یک سال گذشته این مرکز مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ابتدای نشست، میرزاخانی بیان کرد: مهر ماه برنامهای داشتیم که طی آن ۳۰۰ سینمادار دور هم جمع شدند و کارگاهی برای آنها تدارک دیدیم. تلاش ما این بود تا انسجامی برای توسعه سینمای ایران داشته باشیم. از سوی دیگر کتاب «رهتوشه» که شامل فعالیتهای ۲۲ ماهه است به چاپ رسیده است. موسسه سینما شهر ماموریتهایی داشته که شامل ۱۱ بند بوده است که بر اساس آنها شاکله فعالیتها را برنامهریزی کردیم. بحث راهاندازی شبکه شناسا اولویت ما بود و از طریق این شبکه توانستیم همه سینماها را به هم مرتبط کنیم و با توجه به زیرساختهای موجود در هر استان، اقدام کردیم. در برنامه ابلاغی موسسه سینما شهر، بازه ماموریت مهم در راستای اجرای طرح تحول کلان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و مبتنی بر سه اصل مهم قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری تعریف شده است؛ اصولی که عدالت فرهنگی توسعه و تقویت زیرساختها و اهتمام ویژه به مناطق کم برخوردار در آن نقش مهمی ایفا میکند. این موسسه با توجه به شرایط حال حاضر سینماها و بعد از کرونا برنامهریزی مدونی درباره ارائه خدمات در حوزه فعالیتهای خود طراحی کرده است.
وی افزود: برخی از اهداف مورد نظر این موسسه بدین شرح است. حمایت از احداث بازسازی بهینهسازی و نوسازی سالنهای نمایش فیلم و سینماها، حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی و بصری سالنهای سینما و نمایش فیلم، حمایت از آثار سینمایی در حال اکران، با روشهای مختلف تبلیغاتی و اطلاعرسانی، حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها، حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما؛ برنامهریزی جهت عقد تفاهمنامه با مدیران ارشد استانهای سراسر کشور برای ساخت سینماهای فرهنگ و تجهیز سالنهای آمفی تئاتر موجود در شهرستانهای فاقد سینما، ایجاد باشگاه مشتریان سینمای ایران و سینما کارت از جمله اهداف مد نظر موسسه سینما شهر است.
وی در ادامه جلسه پیرامون ایجاد زیرساخت ملی چنین توضیح داد: در شکل کلی پس از صدور مجوز اکران یک فیلم دفاتر پخش سینمایی با همکاری لابراتوارها اقدام به کپی آن فیلم روی حافظههای جانبی کرده و آن را به نقاط مختلف کشور ارسال میکند. این کار یک روش زمانبر و پرهزینه بوده و با در نظر گرفتن فاصله شهرستانها تا مرکز و مشکلات دسترسی حدود یک ماه و شاید بیشتر به طول میانجامد. گاهی نیز این روند با مشکلات فنی همراه میشود که این امر مسیر را دشوارتر میکند.
این مدیر سینمایی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه امروز در سینماهای به روز جهان از فناوری فضای ابری برای نمایش فیلم استفاده میشود به نظر میرسد زمان آن رسیده باشد که ما نیز از این امکانات بهرهمند شویم. هم اکنون با توجه به گسترش استفاده از فناوری فیبر نوری در سطح کشور و همچنین حمایت اپراتور همراه اول و با عنایت به، بهروزرسانی بخش اعظمی از تجهیزات موجود امکان اتصال کلیه سینماها به یکدیگر از طریق یک شبکه اختصاصی مهیا شده است. این اقدام، امکان ارسال تمامی آثار سینمایی در حال اکران را در یک روز به اقصی نقاط کشور فراهم میکند که در کاهش زمان و هزینه و افزایش کیفیت پخش نیز بسیار موثر خواهد بود.
مدیرعامل موسسه سینما شهر درباره سینما کارتها نیز چنین توضیح داد: سینما یکی از شاخصههای پیشرفت فرهنگی در هر کشور محسوب میشود امروزه میتوان به کمک فیلم و سینما تغییراتی اساسی در باورهای افراد جامعه از لحاظ فرهنگی اقتصادی و سیاسی ایجاد کرد و بسیاری از کشورها با استفاده از همین ابزار فرهنگ خود را اشاعه میدهند سینما در ایران همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین و کمهزینهترین تفریحات مطرح بوده است اما در سالهای گذشته به دلایل متفاوتی از جمله افزایش قیمت بلیت سینما و پیدایش پلتفرمهای خانگی و هزینه مراجعه به سینما در سبد خرید عموم در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که در سایر کشورها هزینه بلیت سینما در بستههای حمایتی خانوار لحاظ میشود. با توجه به اینکه تاکنون روی توسعه مخاطبان سینما در ایران سرمایهگذاری مشخصی صورت نگرفته است در این راستا میتوان به دعوت و تشویق خانوادهها و کارکنان سازمانها شرکتها و ارگانهای بزرگ و بازنشستگان اشاره کرد.
وی اضافه کرد: گام بعدی ارائه اطلاعات و آموزشهای از راه دور درباره مباحث فنی و سینماداری است. اینکه سینمای استاندارد دارای چه شرایطی باید باشد و از نظر ابعاد سالن و ابعاد پرده نمایش در چه وضعیتی باید باشد اطلاعاتی است که میتواند در سایت موسسه سینما شهر ارائه شود. همچنین سینماداران برای به روز کردن تجهیزات خود قادرند به این سایت مراجعه کنند.
میرزاخانی با بیان اینکه موسسه سینمای شهر اطلاعرسانی فنی نیز دارد گفت: با توجه به ورود مستقیم موسسه سینما شهر به مسائل فنی سینما، هر هفته از اعضای واحد فنی این موسسه در یک استان و شهرستان دوردست و فاقد سینما حاضر میشوند و یک سالن سینما یا آمفی تئاتر که پیشتر به برگزاری جلسات اختصاص داشت را به سالن سینما تبدیل میکنند. پس از آن اطلاعرسانی این اقدامات در سایت موسسه و رسانهها منتشر خواهد شد تا محلی برای ارائه نقطهنظر مردم و مخاطبان و حتی مسئولان آن استان باشد. از سوی دیگر به منظور بالا بردن سطح سواد بصری و فنی صاحبان مدیران و حتی مخاطبان سینما لازم است اطلاعات بهروزرسانی شده و تجهیزات مدرن و روز سینما به همگان معرفی شود. اطلاع از دستاوردهای جدید سینمایی چه از لحاظ سختافزاری و ساخت سالن و چه از لحاظ فنی و کیفی انتظار میرود سطح بصری جامعه درگیر با سینما را بالا برده و مرجعی برای دسترسی به اطلاعات روز تکنولوژی سینما باشد. نیازهای امکان سینمایی از ابتداییترین آن تا مدرنترین، بخشی است که در سایت پیشبینی شده و بار علمی سینمای ایران را ارتقا میدهد.
وی تاکید کرد: از دیگر اطلاعاتی که در سایت موسسه سینما شهر به روز میشود میتوان از ارائه نمودارها و تحلیل بازار فروش نام برد که انتظار میرود در قالب خبر مرجعی برای علاقهمندان سینما و جامعه سینمایی کشور باشد. امروز آمار و نمودارها میتواند نقشه راهی برای مالکین و سرمایهگذاران محصولات مختلف تجاری و حتی فرهنگی باشد. تحلیل بازار فروش مخاطب، ضریب اشتغال، استقبال از فیلم و ژانر خاص در یک سایت معتبر و مرجع حرکت سینما را در مسیر درستی چه از باب سرمایهگذاری تولید و چه از باب گسترش سالنها، سرمایهگذاری سختافزاری و کشش شهرها و حتی مناطق خاص قرار میدهد. موسسه سینما شهر به عنوان مرجع تخصصی سینمای ایران این موضوع را از وظایف اصلی موسسه جهت رسیدن به استانداردهای بینالمللی میداند.
میرزاخانی با بیان اینکه موسسه سینما شهر از سینماهای موجود و در حال ساخت کشور حمایت میکند، بیان کرد: همانطور که گفته شد موسسه سینما شهر بازوی فنی سینمای کشور بوده و تجهیز و بازسازی سینماهای کشور را از وظایف خود میداند ازآنجاییکه فعالیتهایی از قبیل رسیدگی به مسائل فنی و تجهیزات سینماها، تخصص خود را میخواهد و نیازمند هزینه هنگفت است این موسسه کمک شایانی در بحث تجهیز زیرساختهای سینمایی شهرهای مختلف از جانمایی سالنهای سینما و جغرافیای آن گرفته تا سینماهای پیشرفته نمایش، دارای استاندارد قابل قبول برای شهرهای مختلف را بر عهده دارد. در ضمن موسسه سینما شهر از خدمات لابراتواری آثار سینمایی تولید شده نیز حمایت میکند به این ترتیب که لابراتوارها، آمادهسازی فیلم را برای اکران و نمایش در شهرها و سینماهای سراسر کشور را از موسسات دریافت میکنند تا کمک کوچکی به چرخه اقتصادی فیلمهای تولید شده باشد.
وی درباره فروش سینماها در سال جاری نیز گفت امسال نیز همانند سال قبل تهران خراسان اصفهان فارس و البرز ۵ استانی هستند که بیشترین فروش را بر عهده دارد البته به مدد اقدامات زیرساختی موسسه سینما شهر استانهای کم مخاطب نیز وارد چرخه مخاطبان سینمای ایران شدند.
میرزاخانی درباره قاچاق «فسیل» بیان کرد: این فیلم در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی بود. این مسئله خیلی مهم و حیاتی است اینکه فیلمهای روی پرده، کپیبرداری شود، یک مسئله است و اینکه فیلم با کیفیت بالا قاچاق میشود، یک مسئله دیگر است که امنیت سینما را به خطر میاندازد. از روز اول که قاچاق «فسیل» مطرح شد پلیس فتا، سازمان سینمایی و بخش صیانت وارد عمل شد. اینکه بتوانیم کپی را از سرور داشته باشیم برای سینماشهر بسیار حیاتی است. کامران حجازی به عنوان تهیهکننده «تمساح خونی» که قرار بود به اکران بپیوندد هم نگران بود. ما جلسهای با نماینده کانون پخشکنندگان، تهیهکننده «فسیل» و... داشتیم تا ببینیم فیلم چگونه قاچاق شده است ما سرورها را بررسی کردیم و تیم فنی مستقر شدند. برخی مجموعهها، سرورهای خود را برای بررسی به ما دادند اما یکی از مجموعهها، سرور خود را برای تست به ما نداد و مورد خطا واقع شد پس قرار شد دیگر به آن مجموعه فیلمی داده نشود. البته این به معنای آن نیست که حتما محل خروج «فسیل» آن مجموعه باشد. آن سرور و یک سرور دیگر را که مشکوک بود از دایره خدماتدهی خارج کردیم.
وی ادامه داد: در قاچاق فیلم، همواره عنصر انسانی دخیل بوده، یعنی بحث فنی مطرح نبوده و خانواده سینما این کار را نکردهاند چون میدانند این ضرر به کل سینما وارد میشود. هزینه ساخت یک فیلم کمهزینه در حال حاضر، ۱۵ میلیارد تومان است که باید ۴۵ میلیارد بفروشد تا هزینه اولیه را برداشت کند. راه این موضوع هم فقط فروش بلیت است. الان قیمت بلیت روی نمودار باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد و اگر مقاومت سازمان سینمایی نبود، این اتفاق رخ میداد.
مدیر موسسه سینماشهر در انتها درباره سینماکارت نیز گفت: کل فروش گروهی و ارگانی جشنواره فجر امسال و سال گذشته، از ماژول سینماکارت ایجاد شد. در خاتمه سخنانم، درباره سهم فروش آیتیکت نیز باید بگویم؛ این سامانه از سینماداران، هیچ درصدی نمیگیرد و خدمات دولتی میدهد. این سامانه، یک کار ترمینالی هم میکند. تلاش ما این است که فروش سوپراپلیکشنها را از طریق این سامانه تجمیع کنیم. آیتیکت توسعهدهنده است و دنبال جذب بازار نیست.
گزارش از داوود کنشلو
انتهای پیام