اجرای برنامه‌های قرآنی ایران به‌مناسبت ماه رمضان در بصره
کد خبر: 4205936
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

اجرای برنامه‌های قرآنی ایران به‌مناسبت ماه رمضان در بصره

وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره از اجرای 13 عنوان برنامه قرآنی در طول ماه مبارک رمضان در استان بصره عراق خبر داد و گفت: بسیاری از این برنامه‌ها برای اولین بار است که در این استان اجرا می‌شود.

اجرای برنامه‌های قرآنی از سوی جمهوری اسلامی ایران در بصره

رضا ملکی، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اجرای 13 عنوان برنامه قرآنی از سوی این وابستگی در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: در چارچوب همکاری‌های فرهنگی و قرآنی بین جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، وابستگی فرهنگی ایران در استان بصره برنامه‌های متنوعی از فعالیت‌های قرآنی را در چارچوب یک طرح جامع و زمانبندی شده رونمایی کرد.

ملکی گفت: یکی از برنامه‌های ما که در ابتدای ماه مبارک رمضان انجام شد، نشست هم‌اندیشی قرآنی با مسئولان قرآنی استان‌های بصره و ذی‌قار بود که در این نشست، برنامه فعالیت‌های قرآنی را با هماهنگی و همکاری این مسئولان، نهایی کردیم.

اجرای جزءخوانی قرآن برای اولین بار در بصره

وی در ادامه به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و افزود: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده، برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم با حضور قاریان برتر جمهوری اسلامی ایران و عراق است، این موضوع برای اولین بار در استان بصره صورت می‌گیرد و در طول ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

ملکی تصریح کرد: برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم در دانشگاه بصره با حضور دانشجویان و اساتید این دانشگاه و با تلاوت قاریان برتر جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های برنامه‌ریزی شده در طول ماه مبارک رمضان است. 

اجرای محفل قرآنی در جمع شیوخ عشایر

وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق در ادامه اجرای محافل قرآنی عشایری را یکی دیگر از برنامه‌های مهم در طول ماه مبارک رمضان معرفی و اظهار کرد: این برنامه برای اولین بار است که اجرا می‌شود و طی آن محافل قرآنی عشایری به میزبانی مضیف و دیوان شیوخ عشایر با همکاری وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در بصره برگزار می‌شود. در این محافل، قاریان ممتاز ایرانی و بزرگان قبایل و عشایر بصره حضور دارند. 

وی در ادامه به اجرای سه محفل شاخص انس با قرآن کریم در سه استان عراق اشاره و بیان کرد: در طول ماه مبارک رمضان سه محفل قرآنی شاخص و مهم با حضور قاریان و گروه‌های هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی ممتاز ایران در استان‌های بصره، ذی‌قار و میسان برگزار خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: همچنین در طول این ماه یک محفل قرآنی ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه بصره با حضور قاریان برتر ایران برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌ها، اجرای زنده خوشنویسی قرآن در حاشیه محافل و مراسمات جزءخوانی است که از سوی یکی از خوشنویسان ممتاز ایرانی اجرا می‌شود. 

برنامه‌های قرآنی برای ایرانیان بصره

وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق همچنین به اجرای طرح «قرآن بخوان، عیدی بگیر» اشاره کرد و گفت: در حاشیه مراسم‌های جزءخوانی این طرح اجرا خواهد شد. 

وی بیان کرد: علاوه بر این برنامه‌ها برای ایرانیان مقیم بصره نیز برنامه‌های قرآنی پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها، برنامه محفل انس با قرآن و دیگری برنامه مسابقات قرآن کریم ویژه ایرانیان مقیم استان بصره است. برنامه دیگر برای کارکنان و خانواده‌های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران است که شامل برنامه جزءخوانی و مسابقات ویژه قرآن است که در ایام ماه مبارک رمضان برای این افراد اجرا خواهد شد.

ملکی گفت: با همکاری بسیار خوب شورای عالی قرآن دو نفر از اساتید و مسئولان قرآنی استان بصره جهت دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری که هر سال در طلیعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، دعوت شدند که اثرات بسیار خوبی در بین جامعه قرآنی بصره برجای گذاشت. 

انتهای پیام
captcha