خانه دل جایگاه خداست + فیلم
کد خبر: 4206219
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
پیام نورزوی حبیب مهکام

خانه دل جایگاه خداست + فیلم

پیشکسوت قرآنی کشورمان در پیامی ضمن تبریک سال نو به مردم ایران گفت: از فرصت ماه رمضان و بهار طبیعت استفاده کرده و دل را جایگاه خدا قرار دهیم، وقتی انسان همیشه به یاد خدا باشد، دل او مرکز تصمیم‌گیری برای رضایت خدا می‌شود.

حبیب مهکامبه گزارش ایکنا، حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان در پیامی سال نو را به همه مردم ایران تبریک گفت. مشروح این پیام ویدئویی به شرح زیر است. 

«بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمدالله رب العالمین

خدمت شما عزیزان، سلام و ادب و احترام و آروزی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان را دارم.

رمضان است چه زیبا و چه زشت 
همه را حق طلبد سوی بهشت 
رمضان، ما همه مهمان توئیم 
بر سر سفره احسان توئیم
رمضان هدیه ایزد باشد 
سنبل دین محمد(ص) باشد

با دقت نظر به آیه 114 سوره مبارکه مائده در قرآن کریم و حکمت شماره 420 نهج‌البلاغه، امام علی(ع) در مورد عید اینگونه تعریف می‌کند؛ «کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ» مفهوم این است، هر روزی که انسان با گناه مبارزه کند، آن روز، عید است.

عید یعنی بازگشت به فطرت پاک نخستین انسانی. بنابراین فرقی نمی‌کند روز اول فروردین‌ یا روز هفدهم مردادماه باشد. 

ما در آغاز بهار هستیم، حافظ ابیات خوبی در این رابطه دارد،‌ از جمله می‌گوید:
نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گُل بدمد باز و تو در گِل باشی 

معمولاً در آخر هر سال همه عادت دارند خانه تکانی ‌کنند. خیلی رسم خوبی است، از نظر روحی و روانی هم آثار دارد، اما چقدر خوب است که بیاییم دل را هم خانه تکانی کنیم. به این معنا که غبارِ گناه، هوس و غفلتِ از خدا را از صفحه دل بزداییم، وقتی در بهار همه چیز بهاری می‌شود، ان‌شاءلله ما هم بهاری شویم.

میرزاحبیب خراسانی غزلی دارد که یک بیت آن مناسبت دارد. 

از سینه برده کینه‌ها آئینه کرده سینه‌ها 
دیده در آن آئینه‌ها عکس رخ جانانه‌ها 

به عنوان برادر دینی پیشنهاد می‌کنم، دل را صفحه‌ای کنیم از صفحاتی که خدا از آن رضایت داشته باشد، تمام کینه‌ها، عقده‌ها، نارضایتی‌ها، گله‌ها و ... را بیرون بریزیم. 

حقیقت مطلب این است که سال تغییر می‌کند، بیایید ما هم تغییر کنیم، تقویم کهنه را کنار می‌گذاریم پس دل را هم پاک‌سازی کنیم، آنهایی که در دل ما کُهنگی داشته است، همه را بیرون بریزیم. آن وقت دل خانه رضای خدا، خانه قرآن، خانه مکتب اهل بیت، خانه محبت به مردم و ... می‌شود.

برادرانه خواهش می‌کنم، سال جدید را با فکر جدید آغاز کنیم، خوشا آنان که دائم در نمازند؛ نه اینکه رکوع و سجود کنند، بلکه به یاد خدا باشند. وقتی انسان به یاد خدا باشد، دل او مرکز تصمیم‌گیری مرضیه‌لله می‌شود.

فضائل ماه رمضان بی‌شمار است برگرفته از خطبه شعبانیه حضرت رسول اکرم(ص) اشاره‌ای کوتاه می‌کنم. هر کسی در ماه رمضان یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب آن معادل یک دور ختم قرآن در خارج از ماه رمضان است. این انحصار ماه رمضان است. چه این آیه طولانی و یک‌صفحه‌ای 282 سوره مبارکه بقره باشد و چه آیه 84 سوره مبارکه الرحمن که یک کلمه است.

در نوروز ایران با رایحه رمضانی برای شما عزیزان آرزوی سلامتی، خوشبختی و سربلندی دارم. مهم‌ترین پیام قرآنی بنده برای شما عزیزان این است که سعی کنید در زندگی با اهل بیت (ع) همگام و همراه باشید. دلیل این پیام قرآنی آیه 119 سوره مبارکه توبه است. آنجا که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»؛ صادقین یعنی اهل بیت(ع) پس خوش به حال کسی که در کل زندگی و در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها با اهل بیت و ولایت در اسلام همگام و همراه باشد. ان‌شاءالله که همه بتوانیم با سعی بلیغ به این آیه عمل کنیم. 

السلام علیک یا خلیفةالله
السلام علیک یا ربیع‌الانام

ای مهدی عزیز 

باد بهار آمد و آورد بوی تو
شد تازه باز در دل من آرزوی تو
پروانه و نسیم و من ای گلبُن مراد
هستیم روز و شب همه در آرزوی تو 
تا پاک‌تر به روی تو افتد نگاه من 
خود را به عرش شوید و آید به سوی تو

ای مهدی عزیز تو بیایی، بهار هم می‌آید.

عجّل علی ظهورک»

انتهای پیام
captcha