جمع‌بندی فعالیت‌های قرآنی سال و برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح ملی و بین‌المللی
کد خبر: 4207954
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳

جمع‌بندی فعالیت‌های قرآنی سال و برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح ملی و بین‌المللی

رویدادهای قرآنی فصل زمستان به نوعی جمع‌بندی فعالیت‌های قرآنی سالانه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی بود. در این فصل به جهت مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی شاهد رویدادهای متنوعی در عرصه قرآنی کشور و برگزاری مسابقات قرآنی در تمامی سطوح ملی و بین‌المللی از سوی دستگاه‌ها بودیم.

به گزارش ایکنا، فصل زمستان شاید سرد باشد اما معمولاً گرم‌ترین فصل از جهت برنامه‌ها، رویدادها و خبرهای قرآنی در سراسر کشور است. این فصل نیز به نوعی جمع‌بندی فعالیت‌های قرآنی سالانه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی است. در فصل زمستان نیز به جهت مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی شاهد رویدادهای متنوعی در عرصه قرآنی کشور بودیم. ازجمله این رویدادها می‌توان به چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر و گرامیداشت هفته مقام زن، حادثه دلخراش تروریستی گلزار شهدای کرمان و شهادت تنی چند از هموطنان، دهه فجر، برگزاری فینال مسابقات ملی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری بزرگ‌ترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام، مبعث پیامبر اکرم(ص) و همچنین برگزاری مسابقات قرآن دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در کشور اشاره کرد. 

در این فصل شاهد انتشار اخبار مربوط به رویدادهای قرآنی سراسر کشور از جمله اعلام زمان برپایی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و انتشار اخبار متنوعی از مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن ازجمله برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که پنجشنبه ۲۶ بهمن به طور رسمی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف، کار خود را آغاز کرد و نیز برگزاری بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(دی‌ماه ۱۴۰۲ قم) و محفل انس با قرآن کریم در طلیعه ماه رمضان ۱۴۴۵ قمری در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم.

رویداد مهم دیگر دی‌ماه برگزاری هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم بود که یک بار دیگر فعالان حوزه قرآن را در مجتمع امام خمینی(ره) گرد هم آورد تا به بحث و بررسی در مورد اثرگذاری تلاوت بپردازند. در ادامه مروری کوتاه بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل زمستان خواهیم داشت. 

راه‌اندازی ۱۱۴ دارالقرآن در بسیج

مدیر دارالقرآن بسیج در دی ماه از راه‌اندازی ۱۱۴ دارالقرآن از سوی سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور خبر داد و گفت: مراسم افتتاح این دارالقرآن‌ها ۲۳ دی‌ماه به صورت متمرکز برگزار شد. علاوه بر این دارالقرآن‌ها، ۱۲۳ دارالقرآن دیگر برای راه‌اندازی در برنامه قرار دارد که تاکنون مکان آن‌ها مشخص شده اما هنوز تجهیزاتی دریافت نکرده و مدیران آن نیز انتخاب نشده‌اند، لذا پیش‌بینی می‌شود تا شش یا هفت‌ماه آینده شاهد راه‌اندازی ۱۲۳ دارالقرآن دیگر باشیم.

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن از ۹ دی

مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نهم دی‌ماه در دو بخش بانوان و آقایان آغاز شد و تا دوازدهم این ماه ادامه داشت. مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت غیر حضوری و ارزیابی فیلم اجرای شرکت‌کنندگان از سوی هیئت داوران برگزار شد. 

معرفی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

در خبر دیگری که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر شد، اسامی هیئت داوران مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که براساس آن ۱۶ نفر در بخش آقایان و بانوان در گروه داوری و فنی این دوره از مسابقات حضور دارند. 

برگزاری نشست قاریان و حافظان قرآن

هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم از روز ششم دی ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در مجتمع امام خمینی(ره) آغاز شد. در بخشی از مراسم افتتاحیه این نشست محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن طی سخنانی گفت: در این نشست به دنبال فرهنگ‌سازی، بستر‌سازی، ذائقه‌سازی و جریان‌سازی هستیم و این بخش مهمی از کار است. زمانی که یک موضوع مانند تلاوت معنا‌محور یا خشوع در تلاوت، مهندسی تلاوت و ... به عنوان یک دغدغه در سطح مخاطبانش مطرح و در مورد آن‌ها گفت‌وگو می‌شود، این بخش مهمی از کار است. 

روز دوم این نشست به ارائه مقالات از سوی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اختصاص داشت که در حاشیه آن موضوع تریبون آزاد بین حضار برگزار شد که طی آن استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به بیان نظرات مختلفی پیرامون این برنامه پرداختند.

داود جعفری، قاری بین‌المللی کشورمان در این بخش ضمن قدردانی از شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری این نشست، گفت: وزن جلسه‌ای که در حال حاضر در حال انجام است، بالای هزار سال سبقه قرآنی را در خود دارد و این عزیزان با این سبقه که نمونه‌اش را شاید در کشور‌های اطراف هم نداریم، با سطح تحصیلی بسیار بالای عزیزان باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرآنی کشور نیز قرار گیرد.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی به شورای عالی قرآن ادامه داد: پیشنهادم این است که عنوان نشست را به کنفرانس علمی و تخصصی با حضور قاریان، اساتید و حافظان کل قرآن کریم تغییر دهیم، چراکه وزن جلسه بسیار بالاست و اینگونه عنوان کردن موجب می‌شود تا این مجموعه بازتاب بیشتری در بیرون خود داشته باشد و ارزشمندی آن را افزایش دهد.

اعلام تاریخ نمایشگاه بین‌المللی و گردهمایی قرآنیان در یک نشست تخصصی

اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد

همچنین در بخشی از مراسم افتتاحیه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. وی با بیان اینکه اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد، اظهار کرد: نکات تدبیری و تفسیری در تلاوت قرآن بایستی به هنرمندانه‌ترین روش فراگیر شود.

ثبت‌نام مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات آغاز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اعلام آغاز ثبت نام سومین دوره مسابقات مردمی و بین‌المللی قرآن مشکات گفت: مرحله نهایی این دوره از مسابقات ۱۷ و ۱۸ بهمن سال جاری در حرم رضوی برگزار شد.

رقابت ۱۳۸ نفر در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن

از ۹ دی مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز و به مدت سه روز ادامه داشت که در این مدت، فایل تصویری ۱۳۸ شرکت‌کننده از ۶۴ کشور جهان از سوی هیئت داوران مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه مورد ارزیابی قرار گرفت.

تبیین ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

به همین بهانه یعنی برگزاری مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، ایکنا با حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری این دوره از مسابقات مصاحبه‌ای ترتیب داد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات ایران برای کشورهایی که چشم امیدشان در عرصه‌های دیگر به جمهوری است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این مسابقات دارای ظرفیت‌ها و ابعاد متعددی است.

آغاز جشنواره تلاوت‌های تقلیدی 

دیگر خبر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، برگزاری نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در این هفته بود که بنا بر اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت نام برای حضور در آن از ۱۰ دی ماه آغاز شد و تا بیستم همین ماه ادامه داشت.

برگزاری همایش رسالات‌الله با حضور ۱۰ کشور در ۸ محور

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی نیشابوری، دبیر نخستین همایش رسالات‌الله طی نشست خبری که هفته گذشته برگزار شد، از برگزاری این همایش با حضور مؤسسات ۱۰ کشور خبر داد و گفت: این مؤسسات در هشت محور حضور دارند که در کشورهای خود در زمینه تربیت‌ قاری قرآن، حافظ قرآن یا پژوهش در حوزه آموزش و تفسیر در حال فعالیت هستند.

مهدی افکاری قاری قرآن شهرستان نور درگذشت

همچنین مهدی افکاری، قاری جوان و ممتاز قرآن استان مازندران که عمده فعالیت قرآنی او در شهرستان نور بود، بر اثر سانحه رانندگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

محفل انس با قرآن در پژوهشگاه رویان برگزار شد

همزمان با سالروز درگذشت سعید کاظمی آشتیانی، مؤسس پژوهشگاه رویان، محفل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین‌المللی کشورمان در محل سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد. در ابتدای این محفل نورانی که با حضور جمعی از کارکنان پژوهشگاه رویان برگزار شد، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان مطالبی در خصوص ویژگی‌های شاخص زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی بیان کرد.

در ادامه این محفل نورانی که با همکاری روابط عمومی و شورای فرهنگی پژوهشگاه رویان برگزار شد،‌ مهدی عادلی، قاری بین‌المللی و محمدتقی نوران، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.

آئین «شمیم بهشت» به منظور تکریم مادران نمونه تهران برگزار شد

«شمیم بهشت» عنوان آئین گرامیداشت بانوانی است که به عنوان زن و مادر نمونه، طی مراسمی در تالار ایوان شمس از آن‌ها تجلیل شد. در میان این بانوان، یک حافظ قرآن نیز به چشم می‌خورد.

برگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که حاضر بودند

هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت، شامگاه ۱۴ دی‌ماه با محوریت پرداختن به شهدای جلسات قرآنی سه استاد برجسته قرآن یعنی مرحوم علی اربابی، سیدمحسن موسوی‌بلده و سیدمحسن خدام‌حسینی در حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

بررسی تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری، مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به سؤالی در مورد بحث و تبادل نظر در زمینه تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن در همایش رسالات‌الله که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور برگزار شد، گفت: قبلاً با برگزارکنندگان مسابقات قرآن در حوزه حفظ و قرائت قرآن مذاکراتی انجام شده است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و نتایج آن مذاکرات، آتی هویدا خواهد شد.در این همایش درباره تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در یکی از کمیسیون‌ها بحث و تبادل نظر شد.

«مشکل‌گشا» رویدادی قرآنی که زمینه وصال دو حافظ قرآن شد

طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد کلاس‌ها و جلسات حفظ قرآن و گسترش فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآن شاهد حضور بسیاری از حافظان علاقه‌مندیم، حافظانی که با توجه به شرایط زندگی شخصی و فعالیت‌ اجتماعی‌شان روش‌هایی را انتخاب و با بهره‌گیری از تجربه صاحب‌نظران و کارشناسان، برنامه حفظ را دنبال کرده‌اند و به خیل حافظان پیوسته‌اند.

نجمه شبانی‌قهرودی، حافظ کل، مدرس، داور مسابقات قرآن از جمله این حافظان است. او به اندازه کافی در جامعه بانوان قرآنی شناخته شده‌ است و این خبرگزاری نیز به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان، سال‌ها پیش‌تر به معرفی او پرداخت، اما این بار بهانه دیگری داریم، ازدواجی که چگونگی آشنایی و سرآغاز آن شنیدنی است. در این خبر مشروح گفت‌وگو با نجمه شبانی‌قهرودی و امید بهرامی، زوج حافظ قرآن، را می‌خوانید.

برگزاری آئین تکریم چهره‌های ممتاز مسابقات قرآن نیروهای مسلح

آیین تجلیل و تکریم از چهره‌های ممتاز مسابقات قرآن نیروهای مسلح، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در مسجد جعفر طیار پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان برگزار شد.

در این مراسم از چهره‌های ممتاز قرآنی پایگاه هوایی شهید بابایی که در مسابقات نیروهای مسلح حائز رتبه شده بودند با اهدای لوح تقدیر از سوی فرمانده کل ارتش ریاست سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تجلیل شد.

رونمایی از دو تفسیر قرآن در نخستین همایش رسالات‌الله

آئین افتتاحیه نخستین همایش رسالات‌الله شنبه، ۱۶ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی‌نیشابوری، دبیر نخستین همایش رسالات‌الله و جمعی از علما و نخبگان قرآنی ایران و جهان اسلام در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران آغاز شد. بخش پایانی این همایش نیز از دو تفسیر قرآنی تفسیر تسنیم و تفسیر ابن عاشور رونمایی شد.

هجدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة آغاز شد

هجدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم که از آن با عنوان طرح مشکوة یاد می‌شود، با حضور ۸۰ نفر از ۱۶ دی‌ماه آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد ‌داشت. در طرح مشکوة که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برنامه‌ریزی شده است، آموزش‌های مربوط به حفظ قرآن کریم به نابینایان و توان‌یابان جسمی و حرکتی ارائه می‌شود.

این طرح از پاییز سال ۹۷ آغاز به کار کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان برگزاری طرح، تاکنون پنج نفر از طریق آن موفق به حفظ کل قرآن کریم شده و در حال حاضر مشغول سپری کردن دوره‌های تثبیت محفوظات قرآنی خود هستند.

برگزاری بیست و نهمین مسابقات قرآنی روستائیان و جامعه عشایر

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن روستائیان و عشایر کشور به صورت سالانه، گفت: این مسابقات به صورت سالانه و از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: امسال هم شاهد برگزاری بیست و نهمین دوره این مسابقات خواهیم بود، ثبت نام برای حضور در این مسابقات از روز پنجم دی‌ماه آغاز شده و تا ۲۵ همین ماه ادامه دارد. این مسابقات در بخش بانوان و آقایان برنامه‌ریزی شده و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به نشانی https://survey.porsline.ir/s/KuZlFGE فرایند ثبت‌نام را پیگیری کنند، البته افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان محل سکونت خود، به صورت دستی ثبت نام کنند.

بررسی امکان اعطای تسهیلات به خادمان قرآن 

جلسه شورای عالی انجمن خادمان قرآن کریم ۲۵ دی‌ماه برگزار شد و در آن معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی امکان اعطای مدرک معادل دکتری سخن گفت. در بخشی از این جلسه معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به اقدامات و تسهیلاتی که برای انجمن خادمان قرآن در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: این تسهیلات به نظر هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

برگزاری ۱۷ هزار کرسی تلاوت

محمدتقی محمدیان، رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور در این هفته با تشریح طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن»، اظهار کرد: «مسجد، پایگاه قرآن» تعبیری بود که مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی مطرح و انجام آن را از کارگزاران مسجدی مطالبه کردند. در همین راستا بیش از ۱۷ هزار کرسی تلاوت برگزار کردیم و ۶ هزار کانون، اطلاعات و مستندات کرسی‌های تلاوت خود را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کردند.

برگزاری بزرگترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام

حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری‌، امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه بزرگ‌ترین رویداد کتابت قرآن کریم جهان اسلام با حضور شش هزار و ۲۴ دانش‌آموز این شهرستان برگزار شد، گفت: رهبر فرزانه انقلاب تأکید دارند که آینده این ملت، انقلاب و جهان به قرآن وابسته است و امروز شعار دنیاى اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد.

وی ایده شکل‌گیری رویداد دانش‌آموز کاتب قرآن کریم که بزرگ‌ترین رویداد کتابت قرآن کریم در جهان اسلام است را حاصل برنامه‌ریزی با نگرش جهادی در اتاق فکر مشترک ستاد کتابت نور در سایه شمس‌الشموس و دفتر امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ و گروه جهادی امداد معلول عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۵ هزار نفر در ۳۰۰ مدرسه این شهرستان در مرحله اول این رویداد عظیم قرآنی با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شرکت کردند که از میان آن‌ها، شش هزار و ۲۴ دانش‌آموز که دارای خط تحریری زیبا و خوانا هستند، توسط بیش از ۵۰ نفر از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان شهرستان انتخاب شدند و ان‌شاءالله دوم بهمن‌ماه سال جاری همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) در مصلی امام خمینی(ره) و مدارس شهرستان ساوجبلاغ با حضور مسئولان کشوری و استانی، در یک روز اقدام به کتابت قرآن کریم خواهند کرد که این مهم در نوع خود یک حرکت جهادی بی‌سابقه است. 

استخدام کارشناس امور قرآنی در وزارت ارشاد

سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد گفت: به منظور جذب نیروی انسانی جوان و نخبه و توسعه نیروی انسانی، فراخوان جذب نیرو از طریق بنیاد نخبگان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این فراخوان ۴۰۰ نیرو در رشته‌های مختلف جذب خواهند شد، گفت: عناوین شغلی مورد نیاز بر اساس این فراخوان شامل کارشناس فرهنگی و هنری، کارشناس تحلیل و تولید نرم‌افزار، کارشناس شبکه، کارشناس برنامه‌ریزی، کارشناس امور مالی، کارشناس امور اداری، کارشناس حقوقی، کارشناس  راهبردی امور فرهنگی، کارشناس امور چاپ و انتشارات، کارشناس امور رسانه و تبلیغ، کارشناس امور قرآن و عترت و کارشناسان راهبردی امور هنری است.

۱۱۴ دارالقرآن بسیج با حضور سردار سلامی افتتاح شد

آئین افتتاحیه ۱۱۴ دارالقرآن بسیج کشور با حضور سردار پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فعالان قرآنی سازمان بسیج برگزار شد. این دارالقرآن‌ها بر تربیت مربی برای مساجد و همچنین تربیت نخبگان حوزه قرآن کریم اعم از قاری و حافظ ممتاز متمرکز است. از دیگر اهداف راه‌اندازی این دارالقرآن‌‌ها این است که این مراکز در اختیار فعالان قرآنی کشور قرار گیرد تا با استفاده از امکانات این مراکز در راه ترویج قرآن کریم فعالیت کنند.

برپایی نمایشگاه قرآن از ۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 

این خبر را معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از ۱۴ دستاورد قرآنی دولت سیزدهم که ۹ بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در پرسش خبرنگار ایکنا عنوان کرد.

پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از زمان برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی روزهای پایان سال جاری تا اواسط تعطیلات نوروز بود.

تعطیلات نوروز؛ بهترین فرصت برای گسترش فعالیت‌های قرآن

عیددیدنی در نمایشگاه قرآن

از قطعی شدن زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که بگذریم، در همان مراسم یعنی رونمایی از ۱۴ دستاورد و کلان برنامه قرآنی دولت سیزدهم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با قرآنی خواندن جامعه ایرانی، آن را جامعه‌ای زنده به نام قرآن و زنده به عشق، علاقه، محبت و مودت اهل بیت(ع) توصیف کرد که مقارن شدن ایام نوروز با ایام ماه رمضان، فرصت مغتنمی را پیش خواهد آورد که این جامعه به گسترش فعالیت‌های قرآنی در دو مناسبت بهار طبیعت و بهار قرآن بیاندیشد.  

اختصاص همه امکانات برای توسعه فرهنگ قرآنی

از قرار معلوم، مراسم ۹ بهمن یعنی رونمایی از ۱۴ دستاورد قرآنی دولت سیزدهم که با حضور وزیر ارشاد و معاون قرآن و عترت این وزارتخانه برگزار شد، رویدادی پربار بوده است تا آنجا که محمدحسین اسماعیلی با تمجید از دستاوردهای صورت گرفته آنها را هدفمند توصیف کرد و یکی از نتایج عینی آنها را فراگیری روانخوانی قرآن کریم است خواند که منجر به آن خواهد شد که همه دانش‌آموزان و همه مردم با توسل به آن بتوانند به راحتی قرآن، قرائت کنند که البته بنا به اعلام وزیر ارشاد، گام بعدی در این مسیر مسیر بعدی حفظ قرآن کریم است.

جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام(ره) و رهبر انقلاب تجدید میثاق کرد

ایام‌الله دهه فجر در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، آغاز شد، اما آئین‌های گرامیداشت این دهه و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از اوایل هفته، نوبت به نوبت برگزار شد.

از جمله این مراسم، حضور جامعه قرآنی متشکل از اعضای کمیته قرآن کریم ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، مدیران و فعالان حوزه قرآنی کشور در حرم مطهر امام خمینی(ره) بود؛ رویدادی که ۸ بهمن برگزار شد و جامعه قرآنی با نثار تاج گل با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، تجدید بیعت کردند.

استقبال از رمضان‌المبارک با اجرای «زندگی با آیه‌های الهی»

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابوالقاسم؛ عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله سخنرانان مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) و رهبر انقلاب بود که گریزی نیز به ماه مبارک رمضان زد و خبر از اجرای طرح «زندگی با آیه‌های الهی» در قالب یک برنامه هماهنگ طی ماه مبارک رمضان با هدف ترویج اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب داد.

برگزاری بیش از ۱۰ هزار محفل قرآنی طی دهه فجر

از جمله دیگر اخبار مربوط به تدارک جامعه قرآنی در گرامیداشت دهه فجر، اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین رئیس کمیته قرآن ستاد گرامیداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بود که هفته گذشته طی نشستی خبری با اشاره به اینکه حجم فعالیت‌ها، آموزش‌ها و محافل قرآنی در حال حاضر قابل مقایسه با قبل از آن نیست، از برگزاری بیش از ۱۰ هزار محفل قرآنی در ایام دهه فجر در سراسر کشور خبر داد.

قروه؛ میزبان نخست برنامه‌های ششمین کاروان قرآنی انقلاب شد

در راستای برخورداری سراسری مردم در اقصی نقاط ایران از برنامه‌های قرآنی، چند سالی است که مقارن با دهه فجر، جمعی از قاریان مطرح کشور اقدام به راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب کرده‌اند؛ رویدادی که با حمایت‌ نهادهای کشوری و لشگری برپا می‌شود.

شنیده‌ها حاکی است که امسال و برای ششمین سال متوالی این کاروان با مشارکت نیروی زمینی سپاه و قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و همکاری شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، در غرب و شمال غرب کشور به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

کاروان قرآنی انقلاب

ششمین کاروان قرآنی انقلاب به همین منظور از چهارشنبه هفته گذشته یازدهم بهمن‌، حرکت خود را از شهرستان قروه آغاز کرد تا استان کردستان در گام نخست این رویداد قرآنی، میزبان کاروان ۴۰ نفره از قاریان قرآن و برنامه قرآنی باشد. 

برگزاری نشست کارگروه قرآنی اعتاب مقدسه

مسئول پیگیری مصوبات و امور مربوط به مجمع اعتاب مقدسه از برگزاری شصتمین جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه، گفت: در این جلسه طرح حفظ موضوعی سازمان دارالقرآن الکریم با نام «قرآن را زندگی کنیم» مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا این طرح بعد از ماه رمضان نیز در قالب طرح «من قرآن را دوست دارم» پوشش داده شده و تداوم یابد.

هم‌افزایی اهالی قرآن برای اجرای برنامه‌های قرآنی در رمضان

نشست چهره‌های قرآنی شانزدهم بهمن‌ در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ و پیشکسوت قرآنی کشور، چهره‌ها و پیشکسوتان قرآنی همچون عباس سلیمی، احمد ابوالقاسمی، احمد حاجی شریف و ... برگزار شد. در این نشست بر هم‌افزایی اهالی قرآن با شعار «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان امسال با مشارکت مردم و همه نهاد‌های قرآنی در رمضان تأکید شد. 

برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح در مشهد 

سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از صبح دوشنبه شانزدهم بهمن‌ماه به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی - آموزشی امامت مشهد مقدس آغاز شد و تا هجدهم این ماه، که زمان برگزاری مراسم اختتامیه بود ادامه یافت. در مراسم اختتامیه این مسابقات که با حضور مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد، نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند. 

برگزاری مسابقات قرآن بنیاد شهید

سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم بنیاد شهید ویژه ایثارگران، جانبازان، آزادگان و همسران و فرزندان شهید با حضور ۵۰۰ متسابق از ۸ تا ۱۱ در بخش بانوان و از یازدهم تا شانزدهم در بخش آقایان در مشهد مقدس برگزار شد. در نهایت نیز در اختتامیه این مسابقات نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند که ولی الله پوراحمدی، قاری شناخته شده کشورمان از جمله برگزیدگان این مسابقات بود. 

اعلام نتایح مسابقات قرآن بنگلادش 

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور بنگلادش که یک رویداد تلویزیونی است، طی روزهای گذشته با حضور سیدابوالفضل اقدسی، نوجوان حافظ کل قرآن کریم به صورت ضبط اجراها برای پخش رسانه‌ای طی ماه مبارک رمضان برگزار شد. نفرات برتر این مسابقات نیز به صورت غیررسمی اعلام شد که نام نماینده کشورمان در بین آنها نبود. 

رقابت ۹۹ نفر از ۴۴ کشور در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

حمید مجیدی‌مهر، رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن یک روز پیش از افتتاح این دوره از مسابقات در نشست خبری به برگزاری این رقابت‌ها در مراحل غربالگری، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی اشاره کرد.

طبق گفته مجیدی‌مهر و براساس آنچه که اشاره شد، پس از طی این سه چهار مرحله در نهایت ۹۹ نفر از ۴۴ کشور به مسابقات راه یافتند.

لازم به ذکر است که هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نیز همزمان با چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود که سهمی از این ۹۹ نفر متسابق نیز اختصاص به این مسابقه دارد.

آئین افتتاحیه چهلمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار شد

از اینها که بگذریم، آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بعد از ظهر  پنج‌شنبه ۲۶ بهمن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با سخنرانی محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شد

در بهمن ماه، علیرضا معاف جای خود را به شبیر فیروزیان به عنوان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد.

مدیرکل دفتر ارتباطات معاونت قرآن و عترت معرفی شد

در پی این تغییر در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی طی حکم دیگری، محمدحسین فدوی را به سمت مدیرکل دفتر ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.

اعلام اسامی برگزیدگان سی و پنجمین مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید

در هفته‌ای که گذشت و البته بعد از ۱۰ روز از پایان سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید، اسامی برگزیدگان این رویداد قرآنی اعلام شد. رقابتی که به میزبانی مشهد و از تاریخ ۸ تا ۱۶ بهمن در دو بخش آقایان و بانوان و در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگر برگزار شد.

اعلام فراخوان جذب مربیان طرح جامع و فراگیر دولت قرآن

معاونت فرهنگی، تربیتی مرکز آموزش‌های غیر حضوری حوزه‌های علمیه خواهران، در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم و ایجاد نهضت قرآنی اقدام به ارائه طرح جامع و فراگیر «دولت قرآن» که دربرگیرنده فعالیت‌های قرآنی در ساحت‌های مختلف است، کرده است.

این طرح بعد از اجرای طرح ترنم وحی و با توجه به ضرورت ورود به سایر عرصه­‌ها و لزوم هماهنگی بیشتر در فرایند اجرای آن‌ها و همچنین پرهیز از نگاه تک‌بعدی به فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود که براساس آن از بین اساتید و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران اقدام به جذب مربی در بخش­‌های قرائت، تجوید، حفظ و تبیین معارف قرآنی کرده است.

ازجمله اهداف این طرح می‌توان به ترویج و تحقق فرهنگ قرآنی، ایجاد هماهنگی و انسجام برنامه‌های قرآنی، زمینه‌سازی جهت انس دائمی با قرآن کریم و ایجاد فضای قرآنی در جامعه، احیای جلسات خانگی قرآنی، افزایش سطح آگاهی، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی قرآن‌پژوهان مستعد و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های مختلف قرآن و آشنایی با آموزه‌­هایی از سبک زندگی قرآنی اشاره کرد.

کوچکترین قرآن چاپی دنیا

همزمان با آخرین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از کوچک‌ترین قرآن چاپی موجود در ایران که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل چاپ شده است طی مراسمی رونمایی شد.

عقیل رفیعی، دارنده این قرآن در حاشیه چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: این قرآن کریم را حدود ۲۰ سال قبل از پدرم هدیه گرفته‌ام، ایشان هم این کتاب را از عموی خودشان هدیه گرفته بودند.

تبدیل ادبیات قرآنی به «زبان مردم» در بیان اهمیت مشارکت انتخاباتی

نشست «سهم جامعه قرآنی در مشارکت پُرشور انتخابات» به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن ایکنا، بعدازظهر دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه برگزار شد.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا کوششی، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت «ندای ملکوت»، محمدحسین محمدزاده، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن آمره، دبیر قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم، زهرا بادی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اسوه تهران، سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن، محمد انجم‌شعاع، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور، سروش ابوالفتحی، مدیر مؤسسه «مشکات»، ولی یاراحمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای و جعفری از فعالان و پیشکسوتان قرآنی در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) از قم، حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیر دارالقرآن اهل بیت(ع) از خمینی‌شهر و علی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن نیز به شکل مجازی به آن متصل بودند.

طی این نشست تنی چند از کارشناسان قرآنی بر نیازسنجی عام مردم و توجه به خواسته و مطالبات آنها تأکید کردند؛ ضرورتی که پرداختن صحیح به آن، تبدیل ادبیات قرآنی به زبان مورد فهم مردم را طلب می‌کند. 

رونمایی از ۴ اثر نفیس قرآنی در فینال مسابقات بین‌المللی قرآن

فینال چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم  با رقابت شش  نفر قاری منتخب که حائز رتبه برای راهیابی به این بخش شده‌اند، برگزار شد. اما پیش از قرائت افراد منتخب در ابتدای این مراسم با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چند اثر نفیس قرآنی رونمایی شد که کوچکترین مصحف قرآنی از جمله آنها بود.این قرآن از سوی مرحوم مصطفی نظیف در زمان امپراطوری عثمانی در مصر چاپ شده و با قدمتی ۱۵۰ ساله از سوی خانواده رفیعی علم‌شیری نگهداری شده است.

برگزاری آزمون هماهنگ اعطای مدرک بین‌المللی حفظ کل قرآن

بیست و ششمین آزمون هماهنگ اعطای مدرک بین‌المللی حفظ کل قرآن از سوی مؤسسه جامعة‌القرآن‌الکریم و اهل بیت(ع) یکشنبه ۱۳ اسفند برگزار شد. این آزمون به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار شده و ثبت‌نام در این آزمون بدون محدودیت سنی برای عموم آزاد و در دو مرحله کتبی و شفاهی از سوی اساتید مجرب جامعة‌القرآن‌الکریم به انجام خواهد رسید.

https://iqna.ir/files/fa/news/1402/12/2/3346983_298.jpg

نفرات برتر هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اعلام شد

نتایج هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اعلام شد و بر اساس آن از چهار رشته، سه رتبه اول و یک رتبه دوم به نمایندگان ایران رسیده است.این رقابت‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با برپایی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی ۲۶ بهمن تا دوم اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

برترین‌های چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد

نتایج چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعلام شد که بر اساس آن پنج نماینده کشورمان در دو بخش بانوان و آقایان با نمایش عملکردی خوب تمام رتبه‌های نخست مسابقات را تصاحب کردند.

ایجاد قرارگاه حفظ قرآن برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که عصر روز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک ایام نورانی ماه شعبان المعظم و اعیاد این ماه به‌ویژه روز جوان و سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) گفت: خدا را شاکریم که این دوره از مسابقات قرآن کریم با حضور قوی و اثرگذار قرا و حفاظی از کشور‌های مختلف برگزار شد. در این دوره از مسابقات بیش از ۱۱۰ کشور حضور داشتند و میزبان بیش از ۴۰ کشور هستیم که همه این اتفاقات و حضور مایه شکرگزاری به درگاه خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ایران در حوزه قرآن، روخوانی قرآن توسط همه جامعه ایرانی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ در کشور است، گفت: برای رسیدن به این قله باید ضمن ایجاد قرارگاه حفظ قرآن و پایه‌گذاری آن در کشور، عزم جدی در میان همه بخش‌ها اتفاق بیفتد.

گردهمایی قرآنیان منادی امت واحده و مقاومت در مقابل ظلم جهانی باشد 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران، که عصر روز چهارشنبه، دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن تأکید بر ضرورت تلاش برای ترویج فهم، تلاوت و انس با قرآن کریم در جامعه گفت‌:‌ قرآن کتاب هدایت برای هم انسان‌هاست هرچند بخشی از انسان‌ها هدایت‌پذیر نیستند،؛ لذا وظیفه همه حافظان، قاریان و کسانی که با قرآن انس دارند، ترویج معارف دینی، تنویر افکار عمومی و روشنگری در جامعه با آیات نورانی قرآن کریم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تجلیل و تکریم از مقام قاریان که با قرآن انس دارند بر ما واجب است، گفت: وظیفه شما قاریان نیز سنگین است، روشنگری با آیات قرآن وظیفه شماست. قرآن می‌تواند انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی کند، اگر مدنیتی به نام قرآن در جهان شکل بگیرد، تمام مشکلات بشریت حل خواهد شد.

دفتر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تقدیر از برگزیدگان بسته شد

آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، چهارشنبه، دوم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مقامات، چهره‌ها، فعالان قرآنی و شرکت‌کنندگان در سالن اجلاس‌سران تهران با تلاوت آیاتی از قرآن توسط هادی اسفیدانی، برگزیده بخش تلاوت این دوره از مسابقات برگزار شد.

در این مراسم ۲۷ نفر از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های مختلف قرائت و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان و بانوان و دانش‌آموزان پسر و دختر با اهدای لوح با حضور رئیس جمهور تجلیل شدند. شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» بود که ضمن بزرگداشت شهدای حوزه مقاومت به خصوص شهدای غزه، نمایندگانی از کشور فلسطین و غزه در مسابقات حضور یافتند.

دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب

شرکت‌کنندگان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی صبح روز سوم اسفندماه با آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

مراسم دیدار با رهبر انقلاب، با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما و تلاوت هادی اسفیدانی، نفر اول این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق آغاز شد. این قاری بین‌المللی، آیاتی از سوره مبارکه انسان را تلاوت کرد. پایان‌بخش این مراسم بیانات مقام معظم رهبری بود.

ثبت‌نام نوزدهمین دوره آزمون‌های رزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آغاز شد

حافظان قرآن کریم می‌توانند برای ثبت‌نام در نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، تا ۱۵ اسفند ماه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir مراجعه و ثبت‌نام خود را انجام دهند.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، در توضیح این خبر از آغاز ثبت نام نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم خبر داد و افزود: ثبت نام نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از دوم اسفندماه آغاز و تا پانزدهم این ماه ادامه خواهد داشت.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم گفت: این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جز قرآن کریم برگزار خواهد شد که مرحله اول آن، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات قرآن اردن

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان کشور اردن پنجشنبه سوم اسفندماه با معرفی نفرات برتر و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

در مراسم اختتامیه این مسابقات نماینده‌های کشورهای نیجریه، چاد، لیبی، لبنان و عمان رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند و با حضور در جایگاه مسابقات مورد تجلیل برگزارکنندگان قرار گرفتند.

این مراسم در حالی برگزار شد که نام زهرا عباسی، نماینده کشورمان در این رویداد میان پنج برگزیده نخست وجود نداشت. این بانوی حافظ قرآن ۲۰ ساله یکی از جوان‌ترین نمایندگان کشورمان در این مسابقات بود. 

پرهیز از معطل نگه داشتن امر ترویج قرآن به خاطر مسائل مالی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ۱۰ اسفند در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های مردمی را شرط موفقیت در توسعه فرهنگ قرآنی دانست و ضمن تأکید بر پرهیز از معطل نگه داشتن امر ترویج و تبلیغ قرآن کریم به دلیل بودجه و مسائل مالی، تصریح کرد: دست‌اندرکاران و متولیان ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی باید تلاش خود را معطوف به مردمی کردن و تقویت فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن کنند.

تصویب راه‌اندازی ستاد تدبر در قرآن و کارویژه‌های قرآنی ۱۴۰۳

و اما تشکیل ستاد تدبر در قرآن یکی از مصوبات پنجاه و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که با حضور رئیس جمهوری در نهاد ریاست جمهوری مطرح شد و به تصویب اعضای شورا رسید.

اجرای طرح «در محضر قرآن» ویژه جهادگران جهاددانشگاهی

«در محضر قرآن» عنوان طرحی است که مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همکاری دفتر امور فرهنگی جهادگران آن را برگزار می‌کند.

این طرح مربوط به دوره ضمن خدمت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه جهادگران جهاددانشگاهی است که به صورت آفلاین برگزار شده و در این دوره، فراگیران با اصول و قواعد اساسی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آشنا خواهند شد. ثبت‌نام برای شرکت در این طرح که ۱۰ اسفند به پایان رسید و برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه زودتر آن در حال انجام است.

برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان

مرحله کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم «مدهامّتان» از ۱۲ اسفندماه به میزبانی شهر سنندج آغاز ‌شد و تا چهاردهم این ماه ادامه داشت. در این مرحله ۲۸۰ نفر حضور داشتند که از بین آن‌ها ۲۰۰ نفر در بخش آقایان حضور داشتند. 

برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و تشریح جزئیات نمایشگاه قرآن

انتشار «فرهنگ قرآن‌آموز»

اثر تک‌جلدی «فرهنگ قرآن‌آموز»، تألیف سیدحسن ترابی، به تازگی از سوی انتشارات ایرانا چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد توجه سازمان دارالقرآن الکریم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برخی نهادهای قرآنی همچون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

معرفی سرپرست دارالقرآن حرم رضوی

طی حکمی محمد مقومی، به عنوان سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی تعیین شد. وی پیش از این به عنوان معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی فعالیت داشت. مقومی از سال ۱۳۹۰ وارد حوزه فعالیت‌های قرآنی شد و حدود پنج سال به عنوان کارشناس اداره امور قرآنی اوقاف استان خراسان رضوی فعالیت داشت. فعالیت در ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت، معاونت مرکز قرآنی آستان قدس رضوی، حضور در ستاد برگزاری مسابقات قرآن ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و ناظر ستاد عالی مسابقات در ادوار مختلف از جمله فعالیت‌های وی در حوزه امور قرآنی بوده است.

مهم‌ترین رویدادهای قرآنی پایان سال

آخرین هفته‌ از سال ۱۴۰۲ مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن بود و در همین راستا شاهد چند رویداد مهم قرآنی بودیم و مهم‌ترین آن محفل انس با قرآن کریم در طلیعه ماه رمضان ۱۴۴۵ ه‌ق در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. این جلسه اجتماع نخبگان قرآنی کشور شناخته می‌شود و در سال ۱۴۰۲ با توجه به اینکه دو ماه مبارک رمضان داشتیم، این دومین محفل انس با قرآن در این سال در حسینیه امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، محفلی که از زمان ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۱۳۶۲ شکل گرفته و هر ساله برپا شده است.

در کنار این رویداد قرآنی، استقبال تهران از ماه مبارک رمضان با ویژه‌برنامه‌های «بهار ایران در بهار قرآن»، رونمایی از نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی، آغاز اولین رویداد هم‌افزای قرآنی در سراسر کشور، پخش مسابقه ۱۱۴ از شبکه قرآن سیما، اعلام برنامه‌های رمضانی شبکه قرآن سیما و گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال، ازجمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته‌ سال گذشته بودند.

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب

محفل انس با قرآن کریم طلیعه ماه رمضان ۱۴۴۵ قمری روز، ۲۲ اسفندماه از ساعت ۱۵:۱۵ با دعوت از استادان، قاریان، حافظان، مربیان و فعالان قرآنی از سراسر کشور و جمعی از مسئولان امور قرآنی و فرهنگی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در محل حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد.

محفل انس با قرآن با اجرای مجید یراقبافان، مجری معارفی صدا و سیما که چندسالی است، اجرای این محافل را به عهده دارد و با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه هود از سوی مهدی شایق از استان یزد آغاز شد. حمید حق‌طلب از خراسان رضوی، دومین قاری محفل در حسینیه امام خمینی(ره) بود که آیاتی از سوره مبارکه نساء را تلاوت کرد.

تعدادی از نوجوانان خوش‌خوان قمی از آیه ۱۸ سوره مبارکه اسراء در قالب گروه کریمه اهل بیت(ع) جمع‌خوانی داشتند. در ادامه این مراسم، فضا با یاد و خاطره شهیدان به ویژه قاریان شهید معنویتی مضاعف یافت. فرازی از تلاوت شهید عبدالله مداح و احمد انصاری‌اصیل از شهدای هشت سال دفاع مقدس و نیز قاریان شهید در حادثه منا(۱۳۹۴ ه‌ش) حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی پخش شد.

نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی رونمایی شد

مراسم رونمایی از یکصدوپنجاهمین شماره نشریه قرآنی رایحه ویژه‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم ۱۹ اسفندماه در ستاد اقامه نماز و با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز، حجج اسلام سیدجواد بهشتی، مؤلف و استاد حوزه و دانشگاه، سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

در بخشی از این مراسم مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی طی سخنانی با اشاره به این بیت از حافظ شیراز که «صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ/ هر چه کردم همه از دولت قرآن کریم»، گفت: نمونه واقعی این بیت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است.

وی با اشاره به اینکه زبان از گفتن ویژگی‌های این مفسر قرآن الکن است، افزود: مقام معظم رهبری سخنان والایی در وصف ایشان گفته‌اند. حجت‌الاسلام قرائتی در طول چند دهه خستگی‌ناپذیر، پیوسته و به طور مستمر به دنبال پر کردن خلأهای موجود در جامعه بوده‌اند، جهاد دانشگاهی هم تقریباً چنین ویژگی‌ای دارد و با این هدف شروع به کار کرده است، مقام معظم رهبری نیز بارها فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را تحسین کرده‌اند. 

تهران به استقبال «بهار ایران در بهار قرآن» می‌رود

نشست خبری تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با حضور محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران و با حضور سایر مدیران اجتماعی و فرهنگی این معاونت روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در ساختمان معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن اظهار کرد: بهار قرآنی که در پیش است با بهار طبیعت قرین شده است و امیدواریم این اتفاق نوید‌بخش یک سال پربرکت و برنامه‌های پرشور در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خصوصا در عرصه قرآنی و موجبات خیرات و برکات برای ملت باشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری تهران در چند بخش پیش‌بینی‌شده است، بیان کرد: قرارگاه تعلیم و تربیت که ذیل مجموعه نهاد‌های دینی است، متولی اصلی برنامه‌های دینی و قرآنی ما است که پویش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلفی را در سطح مساجد تدارک دیده است. همچنین همکاران ما موظف شدند تا تقویت جلسات خانگی قرآن کریم را مد نظر قرار دهند. در کنار این موارد غبارروبی و آماده‌سازی مساجد یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است. این امر در سال‌های گذشته پیش از آغاز ماه مبارک رمضان رخ می‌داد، اما امسال با قرین شدن نوروز و رمضان، همت بیشتری به کار گرفته شده است که مساجد آماده پذیرایی از شهروندان باشند.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن کریم با مجموعه درس‌هایی از قرآن ذیل آقای قرائتی، در سطح پایتخت گفت: چندسالی است، که این برنامه قرآنی دنبال می‌شود، اما امسال تعداد این مساجد بیشتر شده و زمان‌بندی آن نیز متنوع‌تر شده است. برهمین اساس کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در مساجد مستقر می‌شوند و ما میزبان مفسرین قرآن کریم در مساجد شاخص پایتخت هستیم.

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب

اجرای جشنواره قرآنی «آرمان۲» با بهره‌مندی از هوش مصنوعی

مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران مانند سال قبل، امسال هم در قالب جشنواره قرآنی «آرمان۲» با موضوع آیات ابراهیمی به میدان خواهد آمد، گفت: امسال در نمایشگاه قرآن، بوستان لاله و در سطح شهر تهران خدمتگزار دوستداران قرآن کریم در ماه پرفضیلت قرآن خواهیم بود.

دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران امسال در قالب جشنواره قرآنی «آرمان۲» با موضوع آیات ابراهیمی به میدان خواهد آمد، گفت: در این دوره با بهره‌مندی از هوش مصنوعی مسابقات تعاملی حول آیات ابراهیمی خواهیم داشت.

آغاز اولین رویداد هم‌افزای قرآنی در سراسر کشور

همزمان با ماه مبارک رمضان، طرح ملی «مسطورا» با هدف ترویج گفتمان «زندگی با آیه‌ها»، در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی و گفتمان‌سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه اقشار جامعه و حفظ آیات کلیدی کتاب خدا از سوی خادمان و دغدغه‌مندان قرآنی آغاز به کار کرد.

طرح ملی «مسطورا» ذیل پویش «زندگی با آیه‌ها»؛ حلقه وصل همه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است و این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضایات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی است.

شاخص‌ترین محصولی که برای این ۱۵۰ فراز ایجاد می‌شود، وبگاه زندگی با آیه‌ها «https://zendegibaayeha.ir» است که بستر بارگذاری تمامی تولیدات تبیینی پیرامون این ۱۵۰ فراز خواهد بود و در حرکت هم‌افزا مخاطبان به این بستر دعوت می‌شوند. در این، بستر علاوه بر تبیین آیات، حفظ آیات نیز تسهیل می‌شود و مسیر همراهی مخاطب از آیه اول تا آخرین آیه بازی‌وارسازی می‌شود تا انگیزه همراهی مخاطب با سایت را بیشتر کند.

گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال

محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» عصر روز چهارشنبه ۲۳ اسفند و به فاصله یک روز پس از روز بزرگداشت شهید، به همت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران و با همکاری کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت در سالن سورنا دانشکده جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

پس از برگزاری ۳۹ جلسه دیدار اعضای کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سال ۱۴۰۲، چهلمین و آخرین رویداد با محوریت شهدای قرآنی، شاهد برگزاری محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» با حضور جمعی از خانواده شهدای قرآنی پایتخت براساس آخرین آمار، ۲۸۰ شهید بودیم.

اجرای این برنامه را مهدی صفری، مجری کارشناس شناخته شده شبکه قرآن و معارف سیما به عهده داشت و در آن چهره‌های نام‌آشنای قرآنی همچون سیدمحسن موسوی بلده، قاسم رضیعی و رحیم قربانی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha