برگزاری بزرگترین محفل دانش‌آموزی و گردهمایی ایده‌پردازان قرآنی مدارس
کد خبر: 4209963
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
اهم رویدادهای قرآنی هفته

برگزاری بزرگترین محفل دانش‌آموزی و گردهمایی ایده‌پردازان قرآنی مدارس

سومین هفته سال 1403 با پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر همراه بود که طی آن شاهد رویدادهایی ازجمله برپایی بزرگترین محفل قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، اختتامیه مسابقات قرآن «سفیر مهربانی»، محفل انس با قرآن شهرداری تهران، برگزاری نخستین گردهمایی ایده‌پردازان و فعالان قرآنی مدارس و اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی مشکات بودیم.

برگزاری بزرگترین محفل دانش‌آموزی و گردهمایی ایده‌پردازان قرآنی مدارسبه گزارش ایکنا، فعالیت‌های قرآن کریم کشور در سومین هفته سال با پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر همراه بود و همین موضوع موجب شده بود تا بسیاری از نهادهای قرآنی، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی ویژه خود را در هفته پایانی ماه مبارک رمضان برگزار کنند؛ به همین جهت فشردگی محافل قرآنی ویژه‌‎ای را طی این هفته شاهد بودیم.

در کنار برگزاری محافل قرآنی در آخرین هفته از ماه مبارک رمضان، جامعه قرآنی کشور ولی‌الله پوراحمدی از اساتید بنام و چهره‌های نام‌آور عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور را از دست داد و غم بزرگی را برای جامعه قرآنی و شاگردان خود به‌جای گذاشت. در کنار این رویداد تلخ طی این هفته شاهد اجرای مسابقات و برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای ازجمله برپایی بزرگترین محفل قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، اختتامیه مسابقات قرآن «سفیر مهربانی»، محفل انس با قرآن با حضور شهردار تهران، برگزاری نخستین گردهمایی ایده‌پردازان و فعالان قرآنی مدارس، برگزاری اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی مشکات، برگزاری محفل قرآنی سپاه و پایان رویداد محافل ابراهیمی شهر تهران بودیم. در ادامه نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی هفته‌ای که گذشت خواهیم داشت.

ولی‌الله پوراحمدی پیشکسوت قرآنی کشور درگذشت

برگزاری بزرگترین محفل دانش‌آموزی و گردهمایی ایده‌پردازان قرآنی مدارس

خبر تلخ درگذشت حاج ولی‌الله پوراحمدی، جانباز قاری قرآن و از اساتید و پیشکسوتان جامعه قرآنی و از استادان جلسه استاد سیدمحسن خدام‌حسینی در ۲۲ فروردین مصادف با روز عید فطر جامعه قرآنی را داغدار کرد.

مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم مغفور حاج ولی‌الله پوراحمدی روز گذشته پنجشنبه، ۲۳ فروردین از مقابل مسجد حضرت زینب(س) واقع در تهران، خیابان ابوذر، میدان مقدم، خیابان شهسوار شمالی برگزار شد.

ولی‌الله پوراحمدی، معروف به حاج‌ولی متولد ۱۳۳۷ بود و با وجود اینکه در عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر)، پای راست خود را از دست داد، اما تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت.

جلسات آموزش قرآن مرحوم حاج‌ولی الله پوراحمدی در مساجد ابوذر، امام حسن عسکری(ع) و آستان امامزاده حسن(ع) به صورت هفتگی با حضور جوانان منطقه ۱۷ شهر تهران برپا می‌شد. همچنین او ضمن آموزش قرآن سال‌ها به آموزش و تمرین فوتسال به قرآن‌آموزان کلاسش در مجموعه ورزشی دارالشهدا می‌پرداخت.

محفلی با حضور نخبگان قرآنی تهران و شهردار پایتخت برپا شد

محفل انس با قرآن کریم عصر جمعه، ۱۷ فروردین‌ماه، مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و جمعی از نخبگان و جامعه قرآنی شهر تهران از ساعت ۱۶ تا افطار در مسجد شیخ فضل الله نوری از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شد.

اجرای این محفل قرآنی را هادی ربیعی به عهده داشت و حدود ۳۰۰ نفر از قاریان، حافظان و فعالان عرصه‌های قرآنی شهر تهران حضور داشتند. در این دیدار، الگوی محافل ابراهیمی با اجرای همزمان قاری و مفسر قرآن کریم اجرا شد.

در این محفل قرآنی از دو محصول قرآنی شامل نرم‌افزار ریاض‌النغم و ۴۳ تلاوت مجلسی استودیویی با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران رونمایی و سپس از بیش از ۵۰ نفر از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران تجلیل شد.

تأسیس ۳ مدرسه قرآنی جدید در نیروی دریایی آجا

ناخدایکم رضا اژدر؛ مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: از جمله اولویت‌های تخصصی ما در این مرکز، تربیت حافظان قرآن کریم است که در قالب طرح رهپویان وحی آن را پیگیری و به مناطق ابلاغ کردیم تا بتوانیم به نقطه ایده‌آلی برسیم. البته یکی از برنامه‌های مستمر در قالب این طرح ارزیابی و نیز شناسایی حافظان قرآن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای نهمین مرحله این طرح که ماحصل تلاش دوساله همکاران بوده است، توانستیم به چشم‌اندازی که مورد نظر بود، برسیم، گفت: سه شاخص را مبنای کار خود در اجرای این طرح قرار دادیم که تحقق این چشم‌انداز به عنوان اولویت اول و جذب نوحافظان به ویژه در مناطق جنوبی که تمرکز نیروی دریایی در این مناطق است به عنوان اولویت دوم و ارتقای محفوظات قرآنی به عنوان اولویت سوم در آن مورد نظر است. خوشبختانه با تأکید بر شاخص سوم، بخش قابل توجهی از حافظان قرآن کریم توانستند، محفوظاتشان را ارتقا دهند و توانستیم به صورت گسترده از آنها تکریم کنیم تا انگیزه‌ای برای تداوم حفظ قرآن کریم فراهم شود.

جشنواره ملی ایده‌های خلاقانه زندگی با آیه‌ها برگزار می‌شود

امسال پویش زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان با هدف کشف ایده‌های جذاب و خلاقانه برای گفتمان کردن آیات و فرازهای کلیدی قرآن کریم در بین آحاد مردم در حال برگزاری است.

همزمان با پایان ماه مبارک رمضان دبیرخانه حرکت هم‌افزای ملی پویش قرآنی زندگی با آیه‌ها جشنواره ملی ایده‌های خلاقانه «زندگی با آیه‌ها» را راه‌اندازی کرده و در آن از مردم خواسته است تا نظر خودشان را در خصوص تبدیل فرازهای مورد نیاز امروز جامعه به مسلمات فکری و فرهنگ همه مردم ارائه دهند. در قالب این جشنواره از ایده‌های برتر تا سقف یک میلیارد ریال حمایت خواهد شد.

سومین دوره اختتامیه مسابقات بین‌المللی مشکات برگزار شد 

مرحله نهایی و اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن کریم مشکات، شنبه ۱۸ فروردین همزمان با اذان مغرب و اقامه نماز جماعت با حضور آیت‌الله موسوی‌جزایری، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام تقوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیر مؤسسه قرآنی مشکات و جمعی از مدیران و چهره‌های قرآنی کشور در تهران برگزار شد.

این دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات در بخش مردمی به منظور نشر معارف قرآن کریم و تحکیم اتحاد امت اسلامی و همچنین تکریم قاریان و حافظان جهان اسلام، به صورت مجازی از سوی مؤسسه پیروان مشکات قرآن و عترت برگزار شد.

در این مرحله رقابت ۹ قاری برتر مسابقات بین‌المللی و مردمی قرآن کریم مشکات در رشته‌ قرائت تقلیدی ازجمله حمیدالله فیاضی از افغانستان، عمارسالم علی آل حمید از عراق، شَمسوری عبدالله از اندونزی، شهاب احمدحسن احمد از مصر، محمدعثمان غنی از بنگلادش، ابراهیم بوغالب از بلژیک، علیرضا عادلی از پاکستان، میرحسین انواری و علی ذاکری از ایران انجام شد.

بر همین اساس و بعد از داوری ۹ اثر راه‌یافته به ترتیب حمیدالله فیاضی از افغانستان، شمسوری عبدالله از اندونزی و علی ذاکری از ایران نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات را به خود اختصاص دادند.

اعلام زمان‌بندی فراخوان‌های جذب مدرس درس انس با قرآن در سال ۱۴۰۳

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به آیین‌نامه شماره ۷۷/۷۷۲/ص مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱، مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور را از بین افراد واجد شرایط از طریق آزمون کتبی و شفاهی جذب می‌کند.

این فراخوان‌ها ویژه اعضای هیأت علمى پیوسته یا وابسته و دستیاران آموزشی است که مجوز تدریس از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ندارند یا تاریخ اعتبار مجوزشان پایان یافته است.

برهمین اساس جدول زمانبندی پنجمین فراخوان به این شرح است. ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳(شنبه) آغاز فراخوان و اطلاع‌رسانی نحوه ثبت‌نامِ متقاضیان، ۱۹ خرداد آخرین مهلت ثبت‌نام، ۲۰ خرداد (یکشنبه) برگزاری آزمون کتبی (مجازی) و تیر و مرداد ۱۴۰۳ فرایند آزمون شفاهی و صدور مجوز تدریس انجام خواهد شد.

رده‌های برتر قرآنی سپاه معرفی شدند

چهارمین محفل انس با قرآن و دومین جشنواره قرآنی نور سپاه، عصر امروز، نوزدهم فروردین‌ماه با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه و نیز جمعی از فعالان قرآنی کشور و سپاه در پارک ملی هوافضا و به میزبانی نیروی هوافضای سپاه برگزار شد. 

در بخشی از این مراسم افرادی که فعالیت‌های قرآنی قابل توجهی انجام داده‌اند به عنوان افراد شایسته تقدیر در دومین جشنواره قرآنی نور سپاه معرفی و تجلیل شدند. در این بخش و در بخش پیشکسوتان رحیم وظیفه‌شعاع، علی‌اکبر ملکشاهی و سیده‌طاهره جمال‌مردی به عنوان افراد شایسته تقدیر معرفی شدند.

مصداق عالی روزه‌دار تسلط بر خویشتن و توجه به جنبه‌های انسانی است

محفل انس با قرآن کریم قوه قضائیه، ۱۹ فروردین‌ماه همزمان با بیست‌و‌هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، دادستان انتظامی قضات، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام محمد تقیان، فرمانده مرکز مقاومت بسیج قوه قضائیه، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از مدیران، قاریان و فعالان قرآنی دستگاه قضا در مجتمع حضرت امام خمینی(ره) دادگستری استان تهران برگزار شد.

مصداق عالی فرد روزه‌دار تسلط برخویشتن و توجه به جنبه‌های انسانی است

در ابتدای این محفل قرآنی گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی طوبی استان تهران، آیاتی از سوره مبارکه انسان را همخوانی کردند و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین داوری، به تفسیر آیات تلاوت شده پرداخت. بعد از آن نیز گروه طوبی دو اجرای دیگر داشت که حاضران در محفل قرآنی را محظوظ کرد. پایان‌بخش این محفل قرآنی تلاوت مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشومان بود.

این محفل قرآنی از سوی انجمن اسلامی کارکنان دادگستری، مرکز بسیج قوه قضائیه و وزارت دادگستری، هیئت رزمندگان قوه قضائیه و با مشارکت دادگستری کل استان تهران برپا شد.

زیباترین تلاوت برنامه «محفل»

برنامه تلویزیونی محفل که در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود طی این هفته یک میمهان ویژه داشت که خاطره جواد فروغی، را هر چند با سبکی متفاوت در سال‌های گذشته برای مخاطبان این برنامه قرآنی زنده کرد.

محمدصالح مهدی‌­زاده، قاری و حافظ کل قرآن کریم ۱۱ساله از شهر رشت است که حفظ قرآن را از ۶سالگی آغاز و تا ۹سالگی به پایان رسانده است. او همچنین می‌تواند به تقلید از مصطفی اسماعیل، راغب مصطفی غلوش و سعید مسلم تلاوت کند.



این قاری و حافظ نوجوان در برنامه محفل حضور پیدا کرد و با تسلط آیاتی از سوره انفطار و تکویر را به زیبایی تلاوت کرد تا جایی که تلاوتش همه را تحت تاثیر قرار داد و میزبانان از او خواستند که مجدد آن قطعه را تلاوت کند.

محفل قرآنی دانش‌آموزی در مسجد‌النبی نارمک برگزار شد

یکشنبه ۱۹ فروردین، محفل قرآنی دانش‌آموزان دختر و پسر مجموعه مدارس غیر دولتی نداالنبی(ص) متعلق به مسجدالنبی(ص) نارمک به صورت تجمیعی در این مسجد واقع در میدان هفت‌حوض  تهران برگزار شد.این نخستین محفل قرآنی دانش‌آموزان این مجموعه مدارس پس از شیوع کرونا بود که قرار است در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

ثبت‌نام هفتمین مسابقات قرآنی جامعه کارگری آغاز شد

ثبت‌نام هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر آغاز شد.این جشنواره امسال به سه شکل تلفنی، مجازی و حضوری برگزار خواهد شد و همه کارگران به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند در همه سنین و از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کنند.مسابقات امسال رشته‌های حفظ جزء ۳۰، قرائت ترتیل، صوت و لحن، مداحی و اذان ویژه آقایان و نقاشی ویژه کودکان برپا می‌شود.

طرح ملی «نورباران» آغاز شد

استفاده از مصاحف شریف در منازل، مساجد و اماکن دینی و عمومی در جامعه اسلامی امری متداول است و قرآن کریم تنها کتابی است که مسلمانان در اماکن گوناگون نسبت به بهره‌برداری و نگهداری آن کوشا هستند و بالتبع قرائت مستمر و آموزش این کتاب بی­‌بدیل الهی به‌ویژه در مساجد، حسینیه‌­ها، مؤسسات قرآنی و … موجب می­‌شود تا رفته رفته اوراق و ظواهر این مصاحف شریف دچار فرسودگی شود؛ به همین جهت ضرورت دارد، نسبت به پیش­‌بینی و اجرای سازوکاری برای جمع­‌آوری قرآن‌­هایی با چاپ فرسوده و خمیر نمودن مصاحف غیر قابل ترمیم، اقدامات لازم صورت گیرد.

در این راستا، سازمان دارالقرآن الکریم با بهره­‌مندی از ظرفیت­‌های مردمی و با توجه به اعلام آمادگی مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(علیهم السلام) خمینی‌شهر اصفهان، که یکی از مؤسسات قرآنی توانمند و مشتاق در این زمینه است، اقدام به مبادله تفاهم‌­نامه همکاری کرده است تا به موازات حمایت از این حرکت ارزشمند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را در سراسر کشور در قالب طرح «نورباران» فراهم سازد.

حضور ۳ میلیون دانش‌آموز در محفل قرآنی به یاد نوجوانان شهید غزه 

بزرگترین محفل قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام که هرساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، دوشنبه ۲۰ فروردین رأس ساعت ۹ صبح همزمان با برخی کشورهای جهان در ایران برگزار شد.

امسال این محفل به یاد دانش‌آموزان شهید غزه برگزار شد که از جمله کشورهایی که اقدام به برگزاری آن کردند می‌توان به هندوستان، افغانستان، پاکستان، سنگال، سیرالئون، دانمارک و ... اشاره کرد.

در استان تهران این محفل قرآنی در دو منطقه یکی میدان آزادی ویژه دانش‌آموزان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و دیگری در دولت‌آباد شهرری ویژه دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران برگزار شد که مورد اخیر را اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری میزبانی کرد.

در محفل قرآنی دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران که در مجموعه فرهنگی ـ ورزشی سعادت واقع در بلوار قدس دولت‌آباد شهرری و با حضور جمعی از دانش‌آموزان منتخب دختر و پسر در همه مقاطع تحصیلی برگزار شد، میکاییل باقری؛ مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش به اتفاق مسعود بهرامی؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و برخی از معاونان فرهنگی، تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش استان تهران حضور داشتند.

ارائه ۵ طرح در نخستین گردهمایی ایده‌پردازان و فعالان قرآنی

اولین گردهمایی ایده‌پردازان و فعالان قرآنی مدارس، عصر دیروز دوشنبه ۲۰ فروردین در دبیرستان پسرانه «پیام غدیر» واقع در بزرگراه شهید محلاتی تهران برگزار شد.

در این گردهمایی که با موضوع آموزش عمومی قرآن برگزار شد، کارشناسان قرآن و فعالان حوزه تدوین کتب درسی از جمله مسعود وکیل، رضا نباتی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدجواد بهشتی و حسینعلی شریف(در غیاب سیدمحسن موسوی‌بلده) حضور داشتند تا طرح های ارائه شده از سوی ایده‌پردازان را مورد قضاوت و ارزیابی قرار دهند. از میان طرح‌های ارسالی به این گردهمایی، در نخستین گام، ۵ طرح مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

برگزاری محفل انس با قرآن در دانشگاه علم و فرهنگ

محفل دانشجویی انس با قرآن کریم روز ۲۰ فروردین‌ماه با حضور قاریان ممتاز و گروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.در این محفل نورانی که به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، حسن فارسی، قائم مقام رئیس و علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمع دیگری از مدیران جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ حضور داشتند. 

اجرای گروه‌ مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن الغدیر تهران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی یکی از اعضای این گروه، بخشی از برنامه‌های این محفل نورانی بود. 

ثبت‌نام دوره مقدمات تدبر در قرآن ویژه فرهنگیان آغاز شد

دوره مقدمات تدبر در قرآن  که ثبت‌نام آن آغاز و تا امروز ۲۴ فروردین ادامه دارد ویژه فرهنگیان(معلمان، دانشجویان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت) است.پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کلاس‌های این دوره از هفته آخر فروردین هم به شکل برخط و از طریق اسکای‌روم و هم به شکل حضوری برگزار می‌شود، ضمن آن که در این دوره با حضور شرکت‌کنندگان از نظام آموزشی ۱۰ ساله مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم رونمایی خواهد شد.

اختتامیه مسابقات قرآنی «سفیر مهربانی» برگزار شد

مرحله نهایی و اختتامیه هجدهمین دوره‌ مسابقات قرآنی «سفیر مهربانی» یاد بود استاد مرحوم علی اربابی، شب دوشنبه بیستم فروردین‌ماه از ساعت ۲۲:۳۰ به صورت حضوری و با حضور جمعی از چهره‌های قرآنی در امامزادگان پنج تن لویزان برگزار شد.

مهدی کارگری، دبیر مسابقات قرآنی سفیر مهربانی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری اختتامیه هجدهمین دوره‌ مسابقات قرآنی «سفیر  مهربانی»، گفت: این مسابقات، یادبود استاد مرحوم علی اربابی با حضور نفرات برگزیده برگزار شد. مسابقات سفیر مهربانی ویژه آقایان زیر ۱۷ سال در رشته‌های قرات تحقیق، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن، ۱۷ تا ۵۰ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن و ۵۰ سال به بالا در رشته قرات تحقیق و بخش بانوان نیز در رشته‌های مفاهیم سوره مبارکه مومنون ترجمه الهی قمشه‌ای برپا شد.

دبیر مسابقات قرآنی سفیر مهربانی ادامه داد: در این دوره از مسابقات داورانی ازجمله امیر آقایی و مهدی عباسی در بخش حفظ، محمدحسین سعیدیان، حامد ولی‌زاده صوت، علی‌اکبر ملک‌شاهی و صالح اطهری‌فر در بخش لحن، محمدرضا پورزرگری و عباس امام‌جمعه در بخش تجوید و بخش وقف و ابتدا با داوری سعید رحمانی و احمد زرنگار به داوری پرداختند.

انتهای پیام
captcha