مجتبی اسدیپور کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه گفت: بحث دفاع از وطن این نیاز مهم برای هر کشوری است زیرا اگر تعصب ملی وجود نداشته باشد کشور آسیبپذیر خواهد شد. برای همین ساخت فیلمهایی که در آن بحث مقاومت و دفاع از وطن مطرح است باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. وقتی از دفاع حرف میزنیم منظورمان نیز تنها به دفاع نظامی خلاصه نمیشود بلکه جدا از این امر باید در تمامی حوزه از جمله هجمههای اقتصادی یا فرهنگی هم باید عملکرد خوبی داشته باشیم.
وی افزود: وقتی بتوانیم داشتههای اقتصادی خود را به خوبی در آثار سینمایی تصویر کنیم در حقیقت اقتدار این حوزه را به دنیا نشان داده و دفاع از وطن کردهایم. این رویکرد در موضوعات فرهنگی همه به شکل جدی میتواند رخ دهد. به ویژه در زمان حال که بحث هجمه رسانهای به شکل جدی مطرح است ضروری است تا کارهای مناسب و فاخر تولید شود. درباره عواقب کمکاری در این حوزه هم باید بگویم وقتی فیلمی در حوزه وطن تولید نشود جامعه آسیبپذیر خواهد شد زیرا بخشی از احساس وطنپرستی به واسطه رسانه در جامعه رواج پیدا میکند برای همین اگر در این رابطه آثاری تولید نشود جوان و نوجوان نسبت به آب و خاک خود تعصبی نخواهد داشت.
این کارگردان ادامه داد: نکته مهمتر اینکه وقتی ما در این حوزه کمکار میشویم در حقیقت اجازه دادهایم تا بدخواهان این سرزمین کار رسانهای انجام دهند. اتفاقی که در این سالها بارها رخ داده و شاهد آثار ضد ایرانی هالیوود و سینمای غرب بودهایم. ساخت فیلم درباره اقتدار ملی هم به معنای جنگافروزی نیست بلکه نشان از قدرت دفاعی کشورمان دارد. بگذارید عملیات «وعده صادق» را مثال بزنم. رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در سوریه به آب و خاک این سرزمین دستدرازی کرد برای همین حماسه «وعده صادق» تنبیه متجاوز بود. سینما و تلویزیون موظف هستند در این رابطه کار کرده و با آثار با کیفیت نهتنها مخاطب داخل، بلکه تماشاگر آنسوی مرزها را هم با این حقیقت که این عملیات اقدامی دفاعی بود آشنا کنند.
این کارگردان با بیان اینکه دوست دارد درباره عملیات «وعده صادق» فیلمی جلوی دوربین برد، گفت: اگر به من پیشنهادی برای ساخت فیلم درباره حماسه «وعده صادق» انجام شود با کمال میل آن را خواهم پذیرفت و برای آن یک فیلمنامه خوب هم خواهم نوشت اما خواست من در این میان به تنهایی کافی نیست چون کاری که در این رابطه تولید میشود باید کیفیت بالایی داشته باشد تا اتفاقی مناسب رقم خورد وگرنه کار ضعیف در این حوزه به اصل موضوع ضربه خواهد زد.
اسدیپور در پاسخ به این سؤال که فیلمسازی که میخواهد درباره عملیات «وعده صادق» کار کند باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ بیان کرد: پرواضح است داشتن دانش سینمایی اصلی اولیه برای هر فیلمسازی است که میخواهد دست به ساخت فیلم زند اما جدا از این موضوع باید در حوزه ادبیات پایداری هم دانش کافی را داشته باشد. آگاهی در این رابطه کمک خواهد کرد تا درک بهتری از موضوع صورت گیرد اما نکته مهمتر اینکه فیلمساز باید موضوع را درک کرده و به آن باور داشته باشد. این ویژگی اگر در سینماگری باشد که میخواهد «وعده صادق» را به تصویر کشد، اثر مربوطه یک اثر سطحی خواهد بود که قادر نیست با مخاطب ارتباط برقرار کند. همچنین سازنده باید از سواد سیاسی هم بهرهمند باشد. منظور اینکه موضوعات استراتژیک را شناخته و ظرایف سیاسی را در کارش لحاظ کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مخاطب آثاری با محوریت عملیات «وعده صادق» تمام مردم هستند اما بیش از همه باید روی سلیقه جوانان و نوجوانان تأکید داشت. پس کارهای مربوطه را به شکل حماسی تولید شود. بخش دیگری که در این رابطه میتواند مخاطب باشد، کودک و نوجوان است. در این حوزه هم انتظار میرود با ساخت بازیها به نوعی جذب مخاطب کرد.
این سینماگر با بیان اینکه حمایت لازم از فیلمهایی با محوریت مقاومت نمیشود، بیان کرد: چند سال پیش فیلمی سینمایی با عنوان «فیلادلفی» جلوی دوربین بردم که موضوع آن غزه بود اما نسبت به این فیلم بیتوجهی کامل شد حتی زمانی که این فیلم در جشنواره به نمایش درآمد برای آن نشست خبری در نظر نگرفته بودند و با تذکر تهیهکننده نیمههای شب یک جلسه کوچک به اسم نشست خبری برای آن برگزار کردند! این وضعیت تا بهاندازهای وخیم است که این تصور پیش میآید عزمی وجود دارد که در این رابطه فیلمی تولید نشود. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانیهای خود بر هنر دفاع مقدس تأکید ویژه داشتهاند اما آنچه در عمل میبینیم گواه این امر نیست.
وی در انتهای این گفتوگو تأکید کرد: معنا و مفهوم تنبیه متجاوز باید با رعایت قواعد انسانی صورت گیرد همانگونه که در «وعده صادق» چنین اتفاقی رخ داد. ما دشمن را تنبیه کردیم بدون اینکه خون کسی به زمین ریخته نشود. این درس انساندوستی است که باید در کارهای نمایش حتماً به آن توجه شود.