کد خبر: 4218257
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
قنادباشی تأکید کرد:

حمایت جهانی از فلسطین؛ دستاورد دیپلماسی مقاومت شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه دولت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با اتخاذ دیپلماسی فعال مقاومت محور مقاومت، توانمندی‌های سیاسی و دفاعی این جبهه را ارتقا داد، گفت: از دیگر دستاوردهای این دیپلماسی می‌توان به ایجاد بازدارندگی بسیار مؤثر در برابر تهدیدات خارجی در مجموعه کشورها و محور مقاومت و فراهم شدن زمینه‌های حمایت جهانی از فلسطین به ویژه در جریان تحولات غزه اشاره کرد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا درباره نگاه و رویکرد شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به مسئله سیاست و روابط خارجی ایران، گفت: دولت سیزدهم هم در عرصه راهبردی و هم در عرصه میزان فعالیت‌ها، تحول بزرگی را در دستگاه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد. 

وی ادامه داد: دولت شهید آیت‌الله رئیسی راهبردهایی را تدوین و به اجرا گذاشت که مبتنی بر منافع ملی، واقعیت‌ها و برآورنده نیازهای ما به ویژه در عرصه اقتصادی بود و این امر با فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در دستگاه دیپلماسی تحرک زیادی در سیاست خارجی کشور به وجود آورد. 


بیشتر بخوانید: 


قنادباشی با اشاره به میزان فعالیت‌ها در این عرصه، گفت: در عرصه کُنش‌ها و واکنش‌های دیپلماتیک و سطح روابط با دیگر کشورها و حتی پوشش فعالیت‌های سیاست خارجی در سطح جهان، گسترش و عمق بسیار جدی در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی شکل گرفت. 

ریل‌گذاری جدید در عرصه راهبردی

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در واقع دولت سیزدهم ریل‌گذاری جدیدی را در عرصه راهبردی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با همسایگان تدوین و اجرا کرد. علاوه بر آن نیز در عرصه سیاست خارجی، موضوع اقتصاد مبتنی با نیازهای مردم اولویت داده شد و این دو مسئله، تحول شگرفی را در پیشبرد اهداف ما ایجاد کرد. 

وی در مورد جایگاه مسئله مقاومت و فلسطین در اندیشه شهید جمهور و شهید امیرعبداللهیان، گفت: شیوه‌های درست برقراری روابط با کشورها با روش‌های مؤثر در  برآورد اهداف کشورها در سیاست‌ها و روابط منطقه‌ای مهم است. دولت سیزدهم در منطقه غرب آسیا با توجه به سیاست منطقه‌ای در میان دو مجموعه‌ای که در این منطقه وجود دارد، جبهه مقاومت را اولویت داد چراکه جبهه مقاومت؛ یعنی کشورهای مخالف استعمار، طرفدار مردم‌سالاری دینی و کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی و جبهه مقابل آن کشورهای وابسته و سرسپرده استعمار و موافق اسرائیل هستند که عموما کشورهای دیکتاتوری و پادشاهی هستند و دولت سیزدهم اولویت خود را بر کشورهای دسته اول قرار داد.  

سودآورترین سیاست‌ها؛ ایستادگی در برابر سلطه‌گران

قنادباشی اضافه کرد: جبهه مقاومت یعنی گروه‌هایی از مردم منطقه که به ضرورت ایستادگی در برابر سیاست‌های استعماری ایمان دارند و عملا معتقد به این هستند که سودآورترین و پرفایده‌ترین سیاست‌ها ایستادگی در برابر سلطه‌گران است چرا که هزینه‌های سازش همیشه بیشتر از هزینه‌های مقاومت است لذا اینها راه مقاومت را انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل مخالف اشغال فلسطین نیز هستند.

وی با تأکید بر اینکه واقعیت فوق در دستگاه سیاست خارجی شهید آیت‌الله رئیسی مورد توجه قرار گرفت و شهید حسین امیرعبداللهیان به عنوان مجری توانمند، راهبرد مقاومت را به طور فعال دنبال کرد، گفت: این نگاه موجب شد که محور مقاومت به طور روزافزون از توانمندی‌های بسیار زیادی برخوردار شود و اقتدار تعیین‌کننده‌ای کسب کند و مانع از مداخلات دشمنان خارجی و سلطه‌گران در امور داخلی خود شود.

فواید سیاست خارجی دولت سیزدهم

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که چه میزان دیپلماسی مقاومت در 33 ماه دولت شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان، برجسته شد و چه ثمراتی داشت؟ گفت: اگر بخواهیم فواید سیاست خارجی دولت سیزدهم را در عرصه حمایت از مقاومت و اجرای دیپلماسی مقاومت بر شماریم می‌توان به مواردی چون کاهش مداخله خارجی، افزایش توانمندی‌های سیاسی و دفاعی کشورهای محور مقاومت، ایجاد بازدارندگی بسیار مؤثر در برابر تهدیدات خارجی در مجموعه کشورها و محور مقاومت با محوریت ایران، کاهش ضرورت خرید سلاح از غرب به دلیل اتکا به همکاری‌های دفاعی منطقه‌ای، زمینه‌سازی برای ایجاد امنیت در منطقه جهت فراهم سازی زمینه‌های همکاری اقتصادی ـ سیاسی و همچنین فراهم شدن زمینه‌های همکاری جهانی به دلیل تمایل افکار عمومی به ایران و محبوبیت ایران در سطوح دانشگاهی و نخبگانی و افکار عمومی جهان به دلیل حمایت از مردم فلسطین اشاره کرد.

قنادباشی درباره اینکه با بیان اینکه سیاست خارجی دولت شهید رئیسی نشان داد حل مشکلات کشور صرفاً در گرو ارتباط با غرب نیست، گفت: دیپلماسی دولت در این 33 ماه ثابت کرد می‌توان با ارتباط با سایر کشورها و عضویت در مجامع ‌و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، در مسیر حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور گام برداشت.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های قبلی، سیاست و راهبرد یک‌جانبه را در سیاست خارجی به کار نبرد بلکه یک سیاست متوازن و متعادل را در عرصه‌ همکاری‌های جهانی به اجرا گذاشت. 

بسنده نکردن دولت سیزدهم صرفا به ظرفیت‌ کشورهای استعماری

وی ابراز کرد: دولت سیزدهم با اتخاذ چندجانبه‌گرایی همزمان زمینه‌های همکاری‌های جهانی با کشورهای مختلف را فراهم کرد و دیدیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری از کشورها، که در دولت‌های قبلی به دلیل نگاه به غرب زمینه‌های این همکاری‌ فراهم نبود، بهره‌مند شدیم. این سیاست متوازن سبب شد که در بریکس به منزله یک مجموعه جهانی و سازمان همکاری شانگهای به منزله یک مجموعه‌ای آسیایی عضو شویم و با کشورهای آفریقایی نیز که قابلیت‌های بسیاری در برآورده کردن نیازهای اقتصادی ما دارند، روابط مناسبی برقرار کنیم. 

کد

قنادباشی در پایان تأکید کرد: دولت سیزدهم صرفا به ظرفیت‌های برخی از کشورهای غربی بسنده نکرد بلکه بسیاری از قابلیت‌های جهانی را که می‌تواند برآوردنده نیاز ما باشد، برای تحقق اهداف اقتصادی کشور مورد توجه قرار داد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری  

انتهای پیام
captcha