به گزارش ایکنا به نقل از نشنال تایلند، وزارت صنعت تایلند مرکز صنعت حلال این کشور (THIC) را در ادامه تلاش برای تبدیل شدن به قطب منطقهای در تولید و صادرات محصولات حلال تاسیس کرده است.
پیمپاترا ویچایکول، وزیر صنعت تایلند گفت که این کشور علاوه بر ایجاد THIC، استانداردها و قابلیتهای کارآفرینان حلال داخلی را ارتقا خواهد داد. این وزارتخانه همچنین گسترش صادرات به کشورهای مختلف و بازارهای بالقوه جهانی را ترویج خواهد کرد.
بخش مواد غذایی و آشامیدنی بیشترین سهم یعنی 63 درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار جهانی غذای حلال تقریباً 1.4 تریلیون دلار است و انتظار میرود که طی پنج سال آینده دو برابر شود که یک دلیل آن افزایش سریع جمعیت مسلمانان جهان است.
سرتا تاویسین، نخستوزیر تایلند دستور تأسیس کمیته ملی صنعت حلال (NHIC) را در 17 آوریل 2024 (29 فروردین 1403) امضا کرد. این کمیته شامل نمایندگانی از 21 نهاد اصلی فعال در بخش حلال تایلند است.
وظیفه NHIC تدوین سیاستها و استراتژیهای توسعه برای محصولات حلال، یکپارچهسازی قدرت نرم منحصربهفرد تایلند و هماهنگی سیاستها، و اقدامات و برنامههایی برای پیشبرد مؤثر توسعه صنعت حلال این کشور است. این برنامه قصد دارد تایلند را به کشور پیشرو در تولید و صادرات محصولات حلال در منطقه تبدیل کند.
به گفته پیمپاترا، در سال اول، این وزارتخانه بر پیشرفت صنعت حلال تایلند از طریق سه ماموریت اصلی یعنی ایجاد مرکزی برای حمایت از صنعت حلال تایلند، افزایش آگاهی از پتانسیل آن در داخل و سطح بینالمللی و ارتقای تجارت و گسترش بازار در جهان تمرکز خواهد کرد.
محصولات حلال صرفاً به مواد غذایی محدود نبوده و شامل زمینههای دیگر همچون مد و لباس، رسانه، محصولات دارویی و گردشگری نیز میشود.
هماکنون ۲۰ درصد صادرات محصولات غذایی تایلند به محصولات حلال اختصاص دارد و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی تایلند از صادرات محصولات حلال ۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.
پیش بینی میشود گردش 2.3 تریلیون دلاری بازار حلال در جهان به سرعت رشد کند و با افزایش جمعیت مسلمانان تا سال 2025 به 2.8 تریلیون دلار برسد.
انتهای پیام