به گزارش ایکنا، آیتالله محمد یعقوبی در خطبههای نماز عید قربان با استناد به آیههای 23 و 24 سوره شوری، به بیان مفاهیم برخاسته از این دو آیه پرداخت.
وی با اشاره به نعمتهای بهشتی و حیات طیبهای که در انتظار مؤمنان است، گفت: مؤمنان در بهشت حیاتی طیبه و توأم با سعادت در بهترین جایگاههای بهشت خواهند داشت و این پاداش اعمال صالح آنان و اطاعت از خداوند متعال است.
آیتالله یعقوبی در ادامه با اشاره به مقایسه بین مؤمنان و ظالمان در قرآن کریم، اظهار کرد: مقایسهای که قرآن کریم در این خصوص انجام میدهد، میتواند انگیزهای برای عمل به حق و قدم گذاشتتن در راه صلاح باشد و این امر سبک تربیتی تأثیرگذاری است.
این مرجع دینی با بر شمردن نعمتهای خداوند متعال برای مؤمنان، گفت: مؤمنان در بهشت هر چیزی بخواهند برای آنها مهیا است و هیچ تلاش و مقدمهای برای به دست آوردن آن نیاز ندارند، اما آنچه باعث سعادت بیشتر آنها میشود، این است که آنان در محضر خداوند متعال هستند.
وی افزود: انسان مؤمن در دنیا از انجام برخی کارها منع شده است اما در آخرت هیچ منعی برای آنان وجود ندارد، اما همه این نعمتها به واسطه رحمت خداوند نسبت به مؤمنان است که آنها را به راه راست و صلاح هدایت کرد و بیشک این نعمتها قابل مقایسه با نعمتهای ناقص و زوالپذیر دنیا نیست.
آیتالله یعقوبی در ادامه به شرح موضوع هدایت الهی پرداخت و گفت: هدایت بزرگی که خداوند متعال به بندگان خود ارزانی داشته به واسطه بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) است، هدایتی که رسول اکرم (ص) در ازای آن هیچ پاداشی از مسلمانان طلب نکرده است زیرا عمل او با اخلاص کامل برای خداوند متعال بوده و وی تنها سعادت و رستگاری مسلمانان را طلب کرده است.
وی افزود: همه پیامبران عظیمالشان در همه دوران هیچ اجری از پیروان خود طلب نکردهاند. در سوره شعرا نوح، هود، صالح، لوط و شعیب همه گفتند: «وما أسألكم عليه من أجرٍ إن أجري إلا على ربّ العالمين»، یعنی ما از شما هیچ چیزی نمیخواهیم زیرا خداوند پاداش ما را خواهد داد و حضرات معصومین (ع) نیز این گونه بودهاند.
مرجع دینی شیعیان سپس به شرح آیه «إلا المودة في القربى» پرداخت و گفت: مودت همان محبت و میل به چیزی است و ودود یکی از نامهای خداوند متعال است، البته بین حب و ود فرق وجود دارد، اما در خصوص قربی باید گفت که کلمه «قربی» با حرف «فی» آمده است که نشاندهنده ظرفیت است و در این حالت شامل تعدادی از نزدیکان میشود نه همه آنان، زیرا نگفته «للقربی».
وی افزود: استفاده از کلمه مودت در آیه شریفه بیانگر این امر است که فطرت سالم و پاک مقتضی محبت اهل بیت (ع) و میل به سمت آنان است زیرا صفات جمال و کمال در آنان گرد آمده است.
وی در ادامه بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام در این موضوع از سایر پیامبران استثنا شده است و ایشان از مسلمانان اجری را طلب کردهاند که همان مودت به نزدیکان ایشان است و این امر البته موضوعی عاطفی نیست بلکه طرحی الهی در جهت ادامه رسالت و رهبری ربانی توسط نزدیکترین افراد به پیامبر اکرم (ص) است و روایات متواتری از فریقین نقل شده است که دلالت میکند مقصود از «القربی» در آیه کریمه «اهل بیت (ع)» هستند.
آیتالله یعقوبی در ادامه بیان کرد: این معنا در آیه کریمه بسیار روشن است و حقانیت اهل بیت (ع) برای همه واضح است به طوری که شافعی که خود یکی از بزرگان اهل سنت است، در این خصوص اشعاری سروده است و پیش از او کمیت اسدی نیز اشعاری در این باره دارد، اما دشمنان اهل بیت (ع) بخصوص بنی امیه و بنی عباس تلاش داشتند که مردم را از اهل بیت (ع) دور کنند.
وی در پایان خطبه اول نماز عید قربان اظهار کرد: محبت اهل بیت (ع) در یکایک سلولهای شیعیان ریشه دوانده است و شیعیان با اقامه مراسم میلاد و عزاداری اهل بیت (ع) و زیارت امیرالمؤمنین (ع) در روز غدیر تلاش دارند تا اصول و سیره اهل بیت (ع) را حفظ و ترویج دهند.
آیتالله یعقوبی در خطبه دوم نماز عید قربان با استناد به آیه شریفه «ما أصابك من حسنة فمن الله و ما أصابك من سيئة فمن نفسك»، اظهار کرد: برخی گمان میکنند که بلا و مصیبتهایی که به آن مبتلا میشوند از سوی خداوند متعال است که این عقیده باطل باعث دوری از خداوند میشود، اما انسان مؤمن باید بداند که مصیبتهایی که به آنها مبتلا میشود به دلیل پیروی از هوای نفس و ارتکاب گناهان است و تمام نیکیهایی که به انسان میرسد، از سوی خداوند متعال است زیرا او برای بندگان خود فقط خیر و سعادت را میخواهد و اوست که نسبت به بندگان شفیق و مهربان است پس باید محبت خداوند متعال را در دل انسانها ایجاد کنیم و طبق روایات به جایگاه عظیمی برسیم.