به گزارش ایکنا؛ کتاب «بلاغت دیجیتال» نوشته داگلاس ایمن است که با عنوان اصلی «Digital rhetoric:theory, method, practice» در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است و در حال حاضر حسین داوری و ابوطالب ایرانمهر آن را به فارسی ترجمه و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر کرده است.
«بلاغت دیجیتال» بهعنوان یک حوزه میانرشتهای با چندین حوزه دیگر همچون بلاغت و نوشتن، نگارش، ارتباطات فنی، مطالعات بازیهای رایانهای، سوادپژوهی، مطالعات رسانه (و رسانههای نوین)، تعامل انسان و رایانه و سایر حوزههای میان رشتهای مانند اینترنتپژوهی ارتباط نزدیکی پیدا کرده است.
این کتاب ضمن ارائه پیشینه تاریخی مفهوم بلاغت، روند شکلگیری و تحولات بلاغت دیجیتال را به تصویر کشیده است؛ تجارب و تلاشهای نویسنده در تبیین این مفهوم و البته ارزیابی و نقد دیدگاههای همتایان وی در این عرصه به جامعیت و جذابیت اثر افزوده است.
مترجم اثر در معرفی آن چنین نوشته است: «کتاب حاضر را میتوان یکی از شاخصترین آثار در این حوزه برشمرد که با بهرهگیری از پیشینه موضوع و نگاهی ارزیابانه به روشها و اطلاعات مطرح موجود در حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم اطلاعات و ... به معرفی بلاغت دیجیتال (به عنوان موضوعی نوین که ریشه در تحولات حوزه ادبیات، رایانه و ارتباطات دارد) میپردازد. این کتاب با اشاره به چالشهای پیشروی حوزه بلاغت که ریشه در تحولات عصر جدید دارد، با ارائه شواهدی متعدد در حوزه نظر و عمل، به معرفی متفاوت از این مفهوم پرداخته است.
با توجه به طرح نشدن این موضوع در آثار موجود داخلی و جدید بودن آن، ترجمه این اثر میتواند باب جدیدی پیشروی فعالان حوزه پژوهشی، آموزشی و در شاخههایی، چون ارتباطات، ادبیات، زبانشناسی، علوم رایانه و ... بگشاید.
طرح جلد اصلی کتاب
در فصل نخست تعریفی از «بلاغت دیجیتال» ارائه شده که ابتدا به پیشینه تاریخی بحث بلاغت و تحولات آن تا عصر نوین پرداخته و در این گذر زمینه شناسایی جایگاه بلاغت دیجیتالی و البته اهمیت آن را از منظری متفاوت فراهم آورده است که آن را از حوزه تعمیمیافته بلاغت و از حوزههای مربوط به آن یعنی عمدتاً سواد دیجیتال و رسانههای نوین متمایز میکند. این بخش پس از طرح تعاریفی کاربردپذیر برای کتاب، استدلالی برای دیدگاه بلاغت دیجیتال بهعنوان یک حوزه علمی مشخص ارائه میدهد.
فصل دوم، نظریههای بلاغت دیجیتال و روابط آنها با نظریه بلاغت کلاسیک و نوین را بررسی میکند و مفاهیمی نوین را در این بخش ارائه میدهد. فصل سوم نیز به روشهای پژوهش برای بلاغت دیجیتال، بررسی روشهای کنونی مطالعات بلاغی و نوشتاری، روشهای سایر حوزهها که ممکن است در پژوهش بلاغت دیجیتال کاربرد داشته باشند و ضرورت توسعه روشهای پژوهشی جدید «ذاتاً دیجیتال تولید شده» میپردازد.
فصل چهارم این کتاب مجموعهای از مطالعات موردی و نمونههایی در جامعه نوین غربی ارائه میدهد که بر بلاغت دیجیتال بهعنوان کاربردهای آن از منظر آموزش، پژوهش و اجرا تمرکز دارند.
انتهای پیام