
حجتالاسلام والمسلمین محمد احمد حیدر، عضو تجمع علمای مسلمان لبنان و معاون مفتی استان کسروان و جبیل، در گفتوگو با ایکنا، درباره عید غدیر و اهمیت آن نزد شیعیان اظهار کرد: در روز 18 ذیحجه سال دهم هجری، زمانیکه پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) از حجة الوداع باز میگشتند و در راه مدینه بودند، در میانه راه و دقیقاً وقت ظهر، به برکه آبی که غدیر خم نامیده میشد و در اطراف آن قطعه زمینی با چندین درخت نخل وجود داشت که مناسب اجتماع مردم بود رسیدند. پیامبر اکرم(ص) مردم را به نماز جماعت فراخواندند. اصحاب به دور رسولالله(ص) حلقه زده و منتظر امر مهمی بودند. ایشان نماز را به همراه اصحاب بجا آوردند و بر بالای منبر رفتند در حالی که حضرت علی(ع) در سمت راست ایشان قرار داشتند. حضرت رسول(ص) به شیواترین کلام و زیباترین اسلوب، خطبهای برای مردم ایراد کردند.
این عالم لبنانی ادامه داد: رویداد غدیر و خطبه رسول خدا(ص) در کتب حدیثی مسلمانان به صورت متواتر نقل شده است. از جمله مواردی که در خطبه رسول خدا(ص) نقل شده، آن است که حضرت به آیه 67 سوره مبارکه مائده استناد کرده و از مردم سه بار شهادت گرفتند که ایشان از خود مردم به آنها سزاوارترند. پس از اینکه مردم سه بار به صورت پی در پی به این مسئله اقرار کردند، حضرت آنها را به کتاب خدا و عترت پاک خود سفارش کرده و سپس دست حضرت علی(ع) را گرفته و بلند کردند و فرمودند: «من كنت مولاه فعلي مولاه. اللهم والِ من والاه وعادِ من عاداه.» (هرکس من مولای اویم، علی نیز مولای اوست. خداوندا! هرکس که علی را دوست بدارد دوست بدار و هرکس با او دشمنی کند دشمنش بدار.) این جایگاه رفیعی که خداوند به امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیه السلام اعطا کرد، بهترین پاداش برای تلاش آن حضرت در مسیر دعوت و دفاع از رسول خدا(ص) بود.
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در پاسخ به این سؤال که «چگونه از واقعه غدیر در گفتوگوهای عقیدتی بین پیروان مذاهب اسلامی میتوان بهره برد؟» تصریح کرد: مذاهب اسلامی در حقیقت در برخورد با این واقعه بزرگ که عده کمی آن را انکار میکنند، به چند دسته تقسیم میشوند. اما بهترین دسته آنها کسانی هستند که نسبت به این واقعه عظیم انصاف داشته و ولایت و طاعت و محبت حضرت علی(ع) را میپذیرند و به ایشان اقتدا میکنند. آنان با درک قطعی دریافتهاند که ولایت علی(ع) در امتداد ولایت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و ولایت آن حضرت نیز در امتداد ولایت خداوند سبحان است. این درک، برگرفته از سخنان حضرت محمد(ص) در غدیر خم است که فرمود: «إنّ الله مولاي وأنا مولى المؤمنين وأنا أولى بهم من أنفسهم فمن كنت مولاه فعليّ مولاه.» (خداوند مولای من است و من مولای مؤمنان هستم و من از خودشان به آنان سزاوارترم؛ بنابراین هرکس من مولای اویم، علی نیز مولای اوست.)
مدرس حوزه علمیه لبنان افزود: خداوند متعال فرموده است: «ولو شاء ربّك لجعل الناس أمّة واحدة ولا يزالون مختلفين.»: و اگر پروردگار تو مىخواست، قطعاً همه مردم را امّت واحدى قرار مىداد، در حالى كه پيوسته در اختلافند. (سوره هود/ آیه 118)
ای کاش با انوار هدایت الهی این اختلاف از بین میرفت تا امت اسلامی در صفوفی مستحکم جمع میشدند. و یا اینکه اختلاف آنها در برخورد با این موضوع، به از بین رفتن وحدت آنها و از بین رفتن قدرت و منحرف شدن مسیرشان منجر نشود.
حجتالاسلام محمد احمد حیدر در رابطه با اهتمام جمهوری اسلامی ایران به عید غدیر در سیاستهای فرهنگی و مذهبی خود و تأثیر این عید بر وحدت ملی و همبستگی اجتماعی اظهار کرد: رسول خدا(ص) در خطبه غدیر و جاهای دیگر به امت خود درباره اهل بیت(ع) اطهار تذکر داده و آنها را به اهل بیت علیهم السلام سفارش کردهاند. گویی که به آنها در مورد امتحان بزرگ الهی گوشزد میکنند. جمهوری اسلامی ایران نیز میخواهد که امت اسلامی در عبور از این امتحان الهی پیروز شده و به وحدت دست یابند. لذا میتوان گفت جمهوری اسلامی پرچمدار وحدت اسلامی است و نمیخواهد امت از نور درخشان حقیقت دور شوند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره تلاش میکند افراد مغرضی را که به هر دری میزنند تا آتش فتنه را شعلهور سازند و در خدمت دشمنان خدا و رسول او(ص) کار میکنند، از اقدامات خود منصرف سازد. جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را انجام میدهد تا چراغ غدیر نبوی و علوی را به چراغی تبدیل کند که امتی را که از زخم فتنه مجروح شدهاند متحد سازد. التیام این زخم نیز جز با کلام خدا و رسول او(ص) امکانپذیر نیست. از جمله سخنانی که به امر خدای متعال بر زبان شریف پیامبر(ص) در واقعه عظیم غدیر و در مقابل امت مسلمان جاری شد و آن، بیعتی بود با ولی خدا پس از پیامبر اعظم(ص).
این عالم لبنانی درباره آیاتی که در قرآن کریم به واقعه غدیر اشاره میکنند و میتوان به آنها استناد کرد، افزود: واقعه غدیر در میراث همه مسلمانان به شکل متواتر نقل شده است. این واقعه عظیم کمی پیش از رحلت رسول خدا(ص) رخ داد و کتب حدیثی و تفسیری به این واقعه شهادت دادهاند. در روز غدیر خم پس از نزول آیه 67 سوره مبارکه مائده (يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ...) و پس از ابلاغ دستور خداوند به جمع کثیر مردم از سوی پیامبر اسلام(ص)، جبرئیل کلام خدای متعال یعنی «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم) را نازل کرد. و زمانی که فردی به این مسئله اعتراض کرد، این آیه از سوی خداوند متعال نازل شد: «سأل سائل بعذاب واقع»: تقاضاکنندهای تقاضای عذابی کرد که واقع شد! (سوره معارج/ آیه ۱).
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در پایان از خداوند متعال مسئلت کرد که وحدت را تحت لوای ولایت اصیل خدا و رسولش و اولی الامری که خدا و رسولش صلوات الله و سلامه علیه به آن راضی هستند، به امت اسلامی بازگرداند.
گفتوگو: ریما فارس
ترجمه: فرشته صدیقی
انتهای پیام