کد خبر: 4223604
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
برخط جامعه

تجدید بیعت غدیری‌ها با ولایت

برگزاری مراسم «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»، بزرگداشت «حماسه جمهور» در ۴۰۰ نقطه کشور، اعلام فراخوان بخش دانش‌آموزی جایزه البرز ۱۴۰۳ و ... از مهمترین رویدادهای سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، برپایی کنگره بین‌المللی «سلامت در اربعین» با ۱۷ محور علمی، انتشار کتاب «حقوق مخالفان در فقه سیاسی»، برگزاری مراسم «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»، اعلام فراخوان بخش دانش‌آموزی جایزه البرز ۱۴۰۳، بزرگداشت «حماسه جمهور» در ۴۰۰ نقطه کشور، اعلام فراخوان پزشکان ایرانی و خارجی داوطلب ارائه خدمات در اربعین، برگزاری اختتامیه جشنواره تولیدات فضای مجازی نوجوان و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در گروه اجتماعی بود. 

با تداوم دهه ولایت و امامت در هفته گذشته و ایام عید غدیر، خبرگزاری ایکنا نسبت به انتشار گفت‌وگوهای مبسوط در این زمینه با اساتید و صاحب‌نظران اقدام کرد تا به تبیین هرچه بیشتر و بهتر مسئله غدیر و تأثیرات آن در جهان معاصر بپردازد.

گروه اجتماعی ایکنا در این راستا و در رابطه با کارکردهای امروزی واقعه غدیر در جهان معاصر و نیز چگونگی ترویج فرهنگ غدیر و نظام ولایی در جهان امروز به گفت‌وگو با حامد پوررستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه نهج‌البلاغه پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «پیام غدیر و دهه امامت و ولایت، فرازمانی و فرامکانی است یعنی شاید امروز به آموزه‌های ولایی غدیر نسبت به دیروز بیشتر نیازمندیم. اگر «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» حدود هزار و ۴۰۰ سال پیش سر داده شد و بلاغ از سوی پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت که مسئله ولایت رکن است و اگر پیامبر اکرم(ص) این رکن اساسی را ابلاغ نکند، گویی رسالت خود را انجام نداده و به اتمام نرسانده است، همان کارکردها و ویژگی‌ها را امروز نیز مشاهده می‌کنیم. اگر امروز بشریت از فقر و فساد و عدم آسایش و آرامش رنج می‌برد، باید به موضوع ولایت و غدیر مراجعه کند. در آموزه‌های منجی آخرالزمان نیز همین بحث وجود دارد. البته ممکن است دیگران همچون مسیحیان و یهودیان هر تفسیری از این مسئله داشته باشند اما این‌گونه مطرح می‌کنیم که بازگشت منجی، همان بازگشت ولایت است و بازگشت منجی و نجات دهنده بشریت از همه دردها و رنج‌ها بدان معناست که ولایت در مسیر خود قرار گرفته و حاکمیت غدیر بر جهان حکمفرما شده است. 

بشریت امروز با دو درد بزرگ تبعید(آوارگی) و تعبید(به بندگی غیر خدا رفتن) در جهان مواجه بوده و با تازیانه این دو درد بزرگ سرخ شده است. این دو درد، محصول عدم ولایت است. تعبید از عبودیت و عبادت می‌آید و بدان معناست که انسان‌ها خواه ناخواه بندگی خدا را داشته باشند. باید بررسی و پیگیری کنیم که این بندگی غیر خدا در جهان امروز از کجا نشئت می‌گیرد. امروز مهمترین چالش جهان بشریت چالش مدیریتی و رهبری، شکم‌بارگی، جهل، ظلم و فساد از سوی جهان‌خواران است. جهان‌خواران کسانی هستند که مردم را به بندگی گرفته‌اند. اتفاقاً قرآن کریم بسیار زیبا به این موضوع اشاره کرده است. زمانی که فرعون به موسی(ع) می‌گوید که تو از جان من چه می‌خواهی؟ من(فرعون) تو (موسی(ع)) را در کاخ خود بزرگ کرده‌ و پرورش دادم. موسی(ع) در پاسخ به فرعون می‌فرماید: «وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ؛‌ و آيا اينكه فرزندان اسرائيل را بنده خود ساخته‌‌اى، نعمتى است كه منتش را بر من می‌نهى».

نگاه قرآن به محیط زیست

همچنین، خبرگزاری ایکنا در راستای عمل به وظیفه اطلاع‌رسانی در حوزه دینی درس‌گفتارهای «محیط زیست در اسلام» را با ارائه حجت‌الاسلام سلمان بهجتی‌اردکانی، پژوهشگر محیط زیست در اسلام طی ۱۳ قسمت تهیه کرده و در معرض مطالعه و آگاهی مخاطبان قرار می‌دهد. در بخش‌هایی از اولین بخش این درس گفتار در مورد «نگاه قرآن به محیط زیست» آمده است: «اگر نگاهی به قرآن بیفکنیم تا دریابیم نگاه قرآن به طور کلی نسبت به عناصر محیط زیستی مثل آب، خاک، گیاهان و حیوانات چیست می‌توانیم با قرائت آیه «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا؛ آسمان‌هاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آنهاست او را تسبيح مى‏‌گويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او را مى‏‌گويد، ولى شما تسبيح آنها را درنمى‏‌يابيد به راستى كه او همواره بردبار [و] آمرزنده است». (آیه ۴۴ سوره اسراء) نگاه قرآن به محیط زیست را دریابیم.

در واقع در این آیه تمام عناصر محیط زیستی از قبیل حیوانات، گیاهان و حتی جمادات دارای شعور فرض شده‌اند؛ چرا؟ چون قرآن می‌فرماید اینها تسبیح‌گوی خداوند هستند. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تسبیح‌گویی و ستایش‌گری بدون شعور، فهم و احساس ممکن است؟

شعرا هم در زمینه شعور هستی شعرهایی سروده‌اند از جمله: «ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم/ با شما نامحرمان ما خامشیم). اگر واقعاً چنین دیدگاهی داشته باشیم، حیوانات را دارای شعور بدانیم، به درخت‌ها به عنوان موجودات زنده‌ نگاه ‌کنیم و حتی جمادات مثل کوه‌ها، دشت‌ها، دریاها و جلوه‌های مختلف طبیعت را دارای شعور بدانیم نگاه ما به آنها متفاوت شده و رفتار ما با طبیعت تغییر خواهد کرد».

جمعه//////////کیلومترها میهمانی نورانی در عید غدیر

برپایی کنگره بین‌المللی «سلامت در اربعین» با ۱۷ محور علمی

نشست خبری چهارمین کنگره سلامت در اربعین حسینی روز دوشنبه، چهارم تیر در ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تبریک عید غدیر خم در این نشست بیان کرد: اربعین یکی از بزرگترین تجمع جهانی است و در این تجمعات انبوه، سلامت نقش ویژه‌ای دارد و باید برای ارتقای سلامت برنامه‌ریزی داشته باشیم. سال گذشته بیش از سه میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کردند و پیش‌بینی می‌شود که امسال این تعداد به پنج میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: امسال چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین از ۱۳ تا ۱۵ تیر در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد که ۱۷ محور علمی در این دوره در نظر گرفته شده است و سخنرانان این محور‌ها را بررسی می‌کنند. 

انتشار کتاب «حقوق مخالفان در فقه سیاسی»

کتاب «حقوق مخالفان در فقه سیاسی با تأکید بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین علی(ع)» به قلم حجت‌الاسلام میلاد مرادی، پژوهشگر حوزه و دانشگاه در آستانه عید غدیر و به همت انتشارات دانشوران معاصر منتشر شد.

نویسنده این کتاب را در چهار فصل به رشته تحریر درآورده است. فصل اول با عنوان کلیات و مفاهیم، فصل دوم گونه‌شناسی مخالفان حکومتی، فصل سوم حقوق مخالفان سیاسی و در فصل چهارم به ارائه راهکار مواجهه با مخالفان پرداخته است.

در بخشی از کتاب آمده است؛ وجود مخالف در تمام نظام‌های سیاسی یکی از ویژگی‌های مهم محسوب شده و چگونگی تعامل و مواجهه با این مخالفان است که حکومت‌های مستقر را به چالش می‌کشد. حال چگونگی مواجهه حکومت دینی و به ویژه حکومت اسلامی با مخالفان خود و از جهت دیگر حقوق مخالفان، پرسش محوری کتاب بوده است. از سوی دیگر بنابر آموزه‌های دینی، رفتار حاکمیت اسلامی باید به گونه‌ای باشد که با پیاده کردن مدیریت دینی، الگوی رفتاری مناسبی را برای سایر جوامع فراهم کرده و در نهایت به اثبات حقانیت خود بینجامد.

برگزاری مراسم «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»

مراسم «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روز پنجم تیرماه همراه با حضور میلیونی عاشقان راه ولایت و امامت برای سومین سال پیاپی در تهران برگزار شد. حضور چشمگیر مردم در این مراسم که حاکی از ارادت ایشان به مولا امیرالمؤمنین(ع) و خاندان ولایت بود. 

امسال مسیر مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر بیشتر شده و از خیابان آزادی تا خیابان دماوند تقاطع امام‌علی(ع) در نظر گرفته شده بود که البته در این مسیر برخی خیابان‌های فرعی نیز مدنظر بود که به مسیر اصلی منتهی می‌شد و موکب‌هایی نیز در این مسیرهای فرعی برای پذیرایی از حضار در مراسم قرار داشت.

در این جشن مردمی شهرداری تهران با همکاری مجموعه‌های مختلف مردمی و با هدف ایجاد سرور و نشاط معنوی در شهر تهران، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را با شعار «امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» و عنوان «یا علی بگو» ویژه این ایام تدارک دید که ترویج سبک زندگی علوی، تبیین اصل ولایت امیرالمؤمنین(ع)، تکریم سادات و انتقال آموزه‌های ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان از اهداف آن بود.

اعلام فراخوان بخش دانش‌آموزی جایزه البرز ۱۴۰۳

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از اعلام فرخوان بخش دانش‌آموزی جایزه البرز (نوبل ایرانی) خبر داد و اظهار کرد: هدف جایزه البرز حمایت از دانش‌آموزان نخبه است و تمامی دانش‌‌آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ در پایه‌های تحصیلی نهم و دوازدهم در حال تحصیل هستند، می‌توانند از این موقعیت استفاده کرده و با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانی alborzprize.ir و مطالعه شیوه‌نامه این جایزه، در این فراخوان ثبت نام کنند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: برای ثبت نام در این فراخوان نیاز به هیچ‌گونه آزمون و امتحانی وجود ندارد و دانش‌آموزان‌ صرفا می‌توانند با دارا بودن کارنامه و سوابق و رزومه قوی و نیز معدل بالای ۱۹ از این موقعیت استفاده کرده و برنده قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور شوند. 

ارشدی اظهار کرد: جایزه البرز در سال ۱۴۰۳ برای دانش‌آموزان پایه نهم هر نفر ۴۰ میلیون تومان و برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم هر نفر ۶۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که به همراه گواهی معتبر جایزه البرز تقدیم برندگان این جایزه علمی قدیمی ایرانی خواهد شد.

جمعه//////////کیلومترها میهمانی نورانی در عید غدیر

بزرگداشت «حماسه جمهور» در ۴۰۰ نقطه کشور

همزمان با هفتم تیرماه، چهلمين روز شهادت آيت‌الله رئيسى و همراهان، مراسم بزرگداشت در هيئت‌های مذهبی برگزار شد.

در این زمینه در ۴۰۰ نقطه که محل خدمات آیت‌الله رئیسی بوده مانند كارگاه‌ها و كارخانه‌هاى احيا شده، مجالس بزرگداشت از سوی هیئت‌های مذهبی با عنوان «حماسه جمهور» برگزار و تلاش‌ها، دستاوردها، خدمات و ويژگى‌هاى شهيد رئيسى و همراهان بیان شد. 

اعلام فراخوان پزشکان ایرانی و خارجی داوطلب ارائه خدمات در اربعین

سعید اوحدی، دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر به تشریح برنامه‌های اربعین ۱۴۰۳ در حوزه درمان پرداخت و گفت: هلال احمر در قالب ستاد عملیات اربعین در سال گذشته ۲۸۶ پایگاه فعال درمانی در داخل عراق برپا کرد که سه بیمارستان در نجف، چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا و دو بیمارستان در شهر کربلا جزو این پایگاه‌ها بودند.

وی اضافه کرد: بیمارستان عمل، بیمارستان الحیدریه و بیمارستان ابومهدی المهندس عراق نیز در اختیار هلال قرار گرفت. همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بیمارستان صحرایی بزرگی را طی مراسم اربعین راه‌اندازی کرد. امسال این ظرفیت‌ها را با کمک دستگاه‌ها چندین برابر می‌کنیم تا با شرایط بهتری در خدمت بخش درمانی زائران اربعین باشیم.

وی از اعلام فراخوان جذب کادر درمان اعزامی به پیاده‌روی اربعین مثل سال‌های گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته حدود شش هزار نفر در فراخوان داوطلبان پزشک و پرستار ما برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین اعلام آمادگی کردند که از این تعداد دو هزار نفر در مسیر نجف تا کربلا با عنوان طبیب سیار (پزشک سیار) خدمت رسانی کردند.

برگزاری اختتامیه جشنواره تولیدات فضای مجازی نوجوان

مراسم اختتامیه جشنواره آسمون (تولیدات فضای مجازی نوجوان) شامگاه سوم تیر ماه با حضور سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، انسیه خزعلی، معاون امور زنان رئیس جمهور، اعضای هیئت داوران و اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره، با معرفی نفرات برتر برگزار شد.

آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مراسم گفت: هر مجموعه، تمدن و ملتی نیازمند تولید محتوای مناسب برای خود است تا مفاهیم و رویکرد‌ها را توسعه دهد؛ این یعنی همان خطی که شعرای نامداری همچون فردوسی، سعدی و حافظ و همچنین علمای بزرگ اسلام با تولیدات متعددی که مکتوب کرده‌اند، آغاز کرده و ما نیز امروز باید همان مسیر را با قوت ادامه دهیم و تولید محتوا اعم از مردمی، صنفی، نخبگانی، دانشگاهی و... را قوت ببخشیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله امروز ما تولید محتوای جدید با ساز و کار و ابزار جدید است، بیان کرد: هر کدام از ما که محتوا تولید می‌کنیم، مانند این است که در رودخانه، سنگی را می‌گذاریم تا نفر بعدی روی آن پا بگذارد و بدین گونه مسیر و پلی ایجاد می‌شود به آینده‌ای درخشان؛ از این منظر امروز کار مهمی توسط نوجوانان در حال انجام است.

جمعه//////////کیلومترها میهمانی نورانی در عید غدیر

دو گفتمان عرف و دین در مواجهه با تغییر قواعد ازدواج 

همچنین، خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای تقویت ارزش‌های اخلاقی در نهاد خانواده اقدام به انتشار مقالات این حوزه به صورت روزانه کرده است. در بخش‌هایی از چکیده مقاله زهره باقریان، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با عنوان «استراتژی‌های مقاومت در برابر تحولات مربوط به کنش‌های جنسی پس از ورود مدرنیته به ایران» آمده است: «بخشی از رفتار و اعمال جنسی انسان از ساختار‌های بیولوژیک و زیستی برآمده است و هنجار به شمار می‌آید؛ اما بخش دیگر آن دستخوش قدرت قرار گرفته و در ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی برساخته می‌شود، لذا براساس ارزش‌های یک جامعه، هنجار و براساس ارزش‌های جامعه دیگر ناهنجار تلقی می‌شود. بر این اساس رفتار نابهنجار رفتاری است که به میزان قابل توجهی از یک معیار فرهنگی یا هنجار گروهی دور شده باشد. به عبارتی دیگر ناهنجاری زمانی رخ می‌دهد که امر جنسی بدون ارجاع به ارزش‌های درونی جامعه و با توجه به ارزش‌های بیگانه بر جامعه تحمیل شود. از آنجا که بسیاری از شعائر مهم امر جنسی مانند ازدواج در درون مرز فرهنگی و در درون دین تنظیم می‌شود؛ لذا در جامعه عصر قاجار نیز دین مهمترین ارزش‌های جنسی را بر جامعه نهادینه می‌کند. زناشویی در قالب نکاح، مهمترین هنجار جنسی مورد توافق دین به شمار می‌آید و هر آنچه در خارج از آن چارچوب قرار گیرد، غیر مجاز و مستوجب کیفر الهی است.

هنجار در کنش‌های جنسی علاوه بر ارزش‌های دینی مسبوق به ارزش‌های عرفی و سنتی نیز است. در سنت نیز امر جنسی تنها در نهاد خانواده و مبتنی بر ازدواج دو ناهم‌جنس به رسمیت شناخته می‌شود. هویت و فردیت در مسئله امر جنسی و بدن زن مفهومی بود که در سپهر اجتماعی مدرن شکل گرفت». 

انتهای پیام
captcha